Otsikko: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Santtu - 14 Tammikuu 2007, 13:28:08
Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: TiMu - 25 Tammikuu 2007, 13:53:37 Liikenneturva: Vakavat onnettomuudet tieliikenteessä vähenivät
http://liikenneturva.magazine.fi/fi/index.php?we_objectID=2167 Alla lainaus : Vuoden 2006 aikana saatiin uusi liikenneturvallisuussuunnitelma, joka herätti keskustelua etenkin pääteiden turvallisuudesta ja kohtaamisonnettomuuksista. Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen on tyytyväinen siihen, että kuolemien määrä on vähentynyt. ”Turvallisuustavoitteeseen pääseminen edellyttää ennen kaikkea nokkakolareiden ja ulosajojen vähentämistä”, Järvinen muistuttaa. Tuo taitaa tarkoittaa aika pitkälle vaijerikaiteita tai vastaavaa ! TiMu Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: rautis - 21 Syyskuu 2007, 13:16:41 http://areena.yle.fi/toista?id=829351
Kiinnostaisi tietää onko vuoropuhelua käyty. Vai onko tällä rintamalla vain maattu poterossa puhelinnumerot taskussa. Kaiken tutkimusmateriaalin lukeneena ja Simon kaiteet nähneenä, pidän niiden pylväs- ja johdemalleja huomattavasti motoristillekin turvallisempana kuin perinteisiä IPE-palkkeja. Tässä on vaan sama ongelma, että kun lähtökohta on, että "ei kaiteita ollenkaan" suomen maahan niin päästään nopeasti ulos keskustelusta, joka käydään aiheesta "millaisia kaiteita". Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Hemuli - 22 Syyskuu 2007, 11:58:53 Keskikaiteet kaikissa muodoissaan ovat liikkenneturvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Ainoa hyöty minkä pystyn ymmärtämään on kohtaamisonnettomuuksien vähentyminen.
Miten toimitaan jos ajoneuvo hajoaa keskikaideosuudelle? Miten toimitaan jos tällaisella osuudella joutuu hitaan ajoneuvon (traktori tms.) perään? Verenpaineet kohoaa ja tehdään hätiköityjä ratkaisuja... Miten toimitaan jos kiireisessä hälytysajossa oleva hälytysajoneuvo joutuu keskikaidetielle? En nimittäin mitenkään voi uskoa että samalla kun maanteille rakennetaan keskikaiteita, tehtäisiin näille osuuksille myös niin leveät pientareet että yksikään yllä kuvatuista tapauksista päättyisi onnellisesti. Sinänsä tämä asia ei kosketa MMAF:n toimintaa, järjestön aktiiveilla on kädet täynnä työtä rakentelusäännösten kanssa taistellessa. Kysyvä sormi kannattaisikin osoittaa SMOTO:n suuntaan, miten he ovat vieneet asiaa eteenpäin? Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Hannu Virta - 22 Syyskuu 2007, 15:24:31 Smotossa on valittu henkilö jonka vastuulla on asian hoitaminen.
Ari Tiensuu http://www.smoto.info/index.php?option=com_contact&task=view&contact_id=25&Itemid=3 Hän on jo ollut yhteydessä poliittisiin päättäjiin ja uskon että asia etenee. Myös FEMA on asiassa jälleen aktiivinen: http://www.fema.ridersrights.org/crashbarrier/ ja http://www.fema.ridersrights.org/news/show_news.php?subaction=showfull&id=1169747994&archive=&template= Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: rautis - 23 Syyskuu 2007, 07:12:44 Hän on jo ollut yhteydessä poliittisiin päättäjiin ja uskon että asia etenee. Tarkoittaa, että tatamilla kohta täysi tohina, mutta kukaan ei tiedä edelleenkään mistä siellä otellaan. Toivotaan, että standardisointipuoli CEN:issä on tehnyt jotain konkreettistakin, jottei koko homma pyöri vuodesta toiseen mutun pohjalta.Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Kokkonen - 03 Tammikuu 2008, 12:34:03 Iso-Britannia luopuu suunnitelmistaan asentaa vaijerikaiteet :D
http://www.autoblog.com/2007/12/28/uk-motorcyclists-saved-from-being-sliced-in-two-by-wire-rope-bar/ EDIT: Öh, niinhän se näyttää olevankin, siis lobbaus loppuu :-[ Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: rautis - 03 Tammikuu 2008, 14:36:02 Paikallinen autoliitto ei siis enää lobbaa moottoripyöräilijöille vaarallisia kaiteita osana turvallisuustyötään vaan haluaa että kaiteet on heillekin turvallisia. I-B:n hallituksen linjasta ei jutussa puhuttu kyllä mitään, mutta aina siitä yhden ankan saa.
Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Hemuli - 25 Tammikuu 2008, 22:14:40 Keskikaiteet puhuttavat taas.
Iltalehden sivulta poimittua: Lainaus Ministeri Vehviläisen (liikenneministeri Anu Vehviläinen, kesk.) mukaan liikenneturvallisuus on takuulla näkyvässä roolissa ensimmäisessä liikennepoliittisessa selonteossa, joka menee eduskunnan käsittelyyn maaliskuussa. Vehviläisen mielestä kiireellisiäkin toimia tarvitaan, jotta tieliikenteessä vuosittain kuolevien määrä putoaisi nykyisestä vajaasta 400:sta tavoitteen mukaisesti 250:een vuoteen 2010 mennessä. Toimivaksi reseptiksi tiekuolemien estämiseksi on jatkuvasti esitetty keskikaiteita, jotka vähentäisivät tehokkaasti nokkakolareita. Vehviläinen suhtautuu niiden rakentamiseen myönteisesti, vaikka toistaiseksi niiden yleistyminen on ollut hidasta korkeiden kustannuksien vuoksi (600 000-1,3 milj. euroa/km). - Keskikaiteita tarvitaan, vaikka ne ovatkin kalliita. Tarvitsemme ajattelutavan muutosta. Eivät kaikki asiat voi olla pelkästään rahasta kiinni, Vehviläinen sanoi. Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: rautis - 26 Tammikuu 2008, 09:35:24 Mitä enemmän rahaa, sitä varmemmin myös samanaikaisesti tarvittava kaksikaistaistus toteutuu ja itse kaiteissa ei tarvitse tehdä kompromisseja, vaan myös alajohteet on mukana. Arkadianmäellähän noista rahoista päätetään ja ehdoista, joilla kaiteita toteutetaan..
Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Santtu - 26 Tammikuu 2008, 10:30:51 Tiedon ja toiveiden vieminen päättäjille ei muuten ole SMOTO:sta kiinni, myös yksityinen ihminen saa ottaa yhteyttä ministeriin, kansanedustajiin jne jne. Vaijerikaideasiassa tämä nyt myös kannataisi.
Tästä ketjusta löytyy linkkejä ja argumentteja mistä voi kirjeeseensä hakea asiallisia argumentteja sekä faktatietoa. Kansanedustajien osoitteet ovat muotoa etu.suku@eduskunta.fi Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Hemuli - 26 Tammikuu 2008, 10:38:28 ...Kansanedustajien osoitteet ovat muotoa etu.suku@eduskunta.fi En tiedä onko ministereillä sitten eri osoitteet, yritin nimittäin saman tien tuon edellisen kirjoitettuani pistää Vehviläiselle postia mutta ei ainakaan heti mennyt läpi. Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Kokkonen - 15 Helmikuu 2008, 10:54:08 Menee hiukan aiheen ohi, mutta vähän koskettaakin. Täällä Saksassa on noilla mutkaisilla teillä tapahtunut jonkinkin verran moottoripyöräonnettomuuksia, joissa pyöräilijä on kaatunut mutkassa ja liukunut päin kaidetta (terässellainen) ja jonka ali sitten uhri juuri ja juuri saattaa mahtua, mutta teloo siinä itsensä pahasti kaiteen teräviin reunoihin. Näinhän se saattaisi vaijerikaiteellakin tapahtua. Nyt Saksassa noita kurvikaiteita täytetään siten, että tuo alaosan aukko laitetaan umpeen, ja läpisyöksyt saadaan vältettyä....pitäisi vähentää vakavia loukkaantumisia jotka kaide aiheuttaa.
Oheisessa linkissä lisää http://www1.polizei-nrw.de/presseportal/Behoerden/minden-luebbecke/article/meldung-080213-120820-00-332.html EDIT: linkki vaihdettu suoraan alkuperäiseen lähteeseen Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: rautis - 15 Helmikuu 2008, 13:22:34 Näistä ylimääräisistä alajohteista on Tielaitoksella menossa kaksivuotinen kokeilu, jonka pitäisi loppua seuraavan talven jälkeen. Ongelma on löytää sopiva ratkaisu lumenaurauksen kannalta. Motoristeille vaarallisten paikkojen kartoituksessa motoristit ovat tietääkseni jo mukana.
Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: poromarko - 31 Maaliskuu 2008, 10:41:56 Uutisia tämän aamun Pohjolan sanomista
kuulutuksia yleisötilaisuus lapin tiepiirin laatima yleissuunnitelma keskikaiteellisesta ohituskaistajaksosta valtatielle 4,välillä Viantiejoki-Maksniemi on valmistumassa. jne jne jne. lisätietoja ulla.alapeteri@tiehallinto.fi www.tiehallinto.fi/Lapin tiepiiri/Tiehankkeet Ko. tienpätkähän sijaitsee nykyisen Simon vaijerikaide pätkän pohjois puolella,ennen kemiä. Ja kun loikataan Oulun puolelle niin sinne tietääkseni on tulossa 2-3 vastaavaa vaijeri pätkää Oulu-Simo välille.Näin se kehitys kulkee . Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: hakki - 31 Maaliskuu 2008, 12:41:29 Uutisia tämän aamun Pohjolan sanomista Linkkiongelmia...www.tiehallinto.fi/Lapin tiepiiri/Tiehankkeet oliko kyse tästäjutusta? http://www.tiehallinto.fi/servlet/page?_pageid=70&_dad=julia&_schema=PORTAL30&menu=10820&_pageid=71&kieli=fi&linkki=22072&julkaisu=7597 Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Santtu - 07 Toukokuu 2008, 09:21:14 Lainaus käyttäjältä: Kokoustietode SMOTOn hallituksen kokouksesta 4.5.2008 Vaijeri- ja keskikaiteista tietoa eduskunnalle Keskikaiteet ovat tulossa Suomeen vahvasti. Toteutettavien kaideratkaisujen on oltava moottoripyöräilijöille turvallisia. SMOTOn tieturvallisuusvastaava Timo Mäki (MMAF) on koonnut aineistoa vaijeri- ja keskikaidetutkimuksista ja koostaa niistä yhteenvetoa toimitettavaksi eduskunnalle. Yhteenveto varustetaan tukevalla tausta-aineistolla ja se toimitetaan eduskunnalle alkukesän aikana. Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Hannu Virta - 23 Toukokuu 2008, 11:22:42 Tähän soppaan pani lusikkansa myös MP-Maailma -lehti otsikolla "Turvallinen tie motoristeille":
http://www.mpmaailma.fi/index.php?news=3&news_id=1975 Lainaus: ” Tien perinteiset turvakaiteet on korvattu vaijerisilla kaiteilla,” Toinen lainaus: ” Suomalaiset motoristit vastustavat vaijerikaiteiden käyttöä, sillä niiden pelätään vain kasvattavan kuolonkolareiden määrää.” Kirjoitin siihen vastineen, koska tämä on minulle henkilökohtaisesti vähän "kipee" aihe. http://finnbike.info/index.php?option=com_content&task=view&id=99&Itemid=127 Tai http://finnbike.info Hanski ps. Edit. kuvat ja lainaus. Jos ei jaksa klikkailla linkkejä niin tässä kuvat vertailun vuoksi että onko Nojan kaide sellainen joita suomalaiset motoristit vastustaa: Norjalainen kaide: (http://finnbike.info/images/stories/norjalainen_turvakaide2.jpg) Kuva: NMCU Suomalainen vaijerikaide: (http://finnbike.info/images/stories/suomalainen_vaijerikaide01.jpg) Kuva: Uunimies hv Otsikko: Vs: Vaijerikaiteet taas tapetilla Kirjoitti: Santtu - 06 Kesäkuu 2008, 09:20:55 Lainaus FEMA President opens the World’s First Vision Zero Motorcycle Road A milestone for motorcycle safety, said FEMA President Hans Petter Strifeldt as he officially opened the World’s First Vision Zero Road for motorcycles along RV 32 in Telemark County in Norway 7 May 2008. The motorcycle community has for a long time expressed serious concerns regarding the Vision Zero, the strategy in which road authorities have envisioned how to achieve zero deaths and zero serious injuries on the roads. The concerns are due to the vision depending primarily on bans and regulations instead of adaptation of the road environment to suit all road users - motorcyclists included. But even if motorcycles have been viewed upon as high-risk road vehicles with regard to accidents, they have been all but excluded from the Vision Zero document. The Vision Zero document has first and foremost given anti-motorcycle campaigners an opening to propose a ban on motorcycles as these, they claim, are not compatible with a Vision Zero. But today, with the opening of this motorcycle friendly road, these claims have been effectively quashed, the FEMA President stated. The Vision Zero Motorcycle Road is the brainchild of two passionate engineers at the regional Road Authorities, Jan Petter Lyng and Bjørn R. Kirste, who have successfully designed the road exactly as the motorcyclists themselves recommend. It is not much that is needed to make a motorcycle friendly road with regard to preventing injuries in case of accidents: Crash barriers fitted with a sub-rail, forgiving side terrain, well thought out placing of signposts, cutting down sight-hindering vegetation - all in all small modifications and investments that are beneficial for all road users, including bicycles and cars. The price tag for modifying these 15 kilometres of road is estimated to 630 000 euros. The importance of this stretch of road in the middle of Norway cannot be overrated. It is the first Vision Zero Motorcycle road, not only in Norway, not only in Europe, but in the world. As the representative for Europe’s road riding motorcyclists, FEMA will do what it can to promote this road to other nation’s road authorities as an example of what is possible to achieve with relatively small means, FEMA President Hans Petter Strifeldt concluded. Suomennos: FEMA (http://www.fema.ridersrights.org/):n pressa käväisi Norjassa avaamassa ko. tien. |