MMAF Forum

Keskustelut => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: Lauri - 15 Heinäkuu 2008, 13:15:35



Otsikko: Sähkötrike?
Kirjoitti: Lauri - 15 Heinäkuu 2008, 13:15:35
Miten nämä meidän rakentelusäännöt (nykyiset tai toivottavasti tulossa olevat) suhtautuisivat sähkökäyttöisen L-luokan ajoneuvon rakentamiseen?

Nelipyöräisistä alkaa olla jo esimerkkejä jotka näyttävät miten sähköllä jää bensakoneet taakse; video sähköautosta Ferraria vastaan on aika mielenkiintoinen (http://video.google.com/videoplay?docid=7352118104883452737 (http://video.google.com/videoplay?docid=7352118104883452737)), joten eiköhän tuota energianmuotoa voisi soveltaa myös moottoripyöriin. Joskin oletan, että akuston painon takia trike olisi vielä vähän mukavampi konstruktio kuin kaksipyöräinen.

Ainakaan päästöjen kanssa tuossa ei pitäisi tulla ongelmia ja käyttövoimaverokaan ei taida koskea L-luokkaa, mutta saisiko tuollaisen muuten rakentaa Suomessa?


Otsikko: Vs: Sähkötrike?
Kirjoitti: teemu - 15 Heinäkuu 2008, 13:35:53
en osaa vastata tohon,että kieltääkö jokin tollaisen tekemisen .vastatkoon viisaammat.
on energiamuotoa sovellettu moottoripyöriinkin.
tuli vaan heti mieleen se akkukäyttöinen electron moottoripyörä.esitelty kopterissa nro.67


Otsikko: Vs: Sähkötrike?
Kirjoitti: TimppaX - 15 Heinäkuu 2008, 17:19:27
Se on likimain yksi ja sama, millä moottoripyörä liikkuu, kunhan polttoaineet on liikennekäyttöön tarkoitettuja=verotettuja. Häkäpönttösysteemi on vapaa veroista. Sähkökäytölle ei pitäisi olla rajoituksia, mutta mihin ne akut saa mahtumaan?


Otsikko: Vs: Sähkötrike?
Kirjoitti: Lauri - 15 Heinäkuu 2008, 19:01:17
Näkyy akut mahtuvan ihan normaaliin katupyöräänkin: "Lightning Lithium" on usa:ssa Yamaha R1:stä tehty sähköpyörä. 0-60mph n. 3s, huippunopeus 100mph, mutta ajomatka yhdellä latauksella vielä vähän lyhyt:
http://www.youtube.com/watch?v=ytkuoA0edkg (http://www.youtube.com/watch?v=ytkuoA0edkg)
http://www.hilavitkutin.com/tag/yamaha-r1/ (http://www.hilavitkutin.com/tag/yamaha-r1/)

Tuo siis vastaa samalla siihen akkujen sijoittamisongelmaan aika yksikertaisesti: Sähkömoottori on pieni, joten kaikki koneesta, vaihteistosta, tankista ja pakoputkistosta säästynyt tila on voitu täyttää akuilla. Eikä edes paina enempää kuin mitä painoa säästyi alkuperäisen koneen poistosta.


Otsikko: Vs: Sähkötrike?
Kirjoitti: Hemuli - 15 Heinäkuu 2008, 19:21:17
Ja samalla sähköllä saa sitten pyörimään mp3-soittimen johon voi ladata aidon moottoripyörän äänen ;D ...


Otsikko: Vs: Sähkötrike?
Kirjoitti: Lauri - 15 Heinäkuu 2008, 19:50:13
Ja samalla sähköllä saa sitten pyörimään mp3-soittimen johon voi ladata aidon moottoripyörän äänen ;D ...

Ja epäkeskotäristimen, jolla tuotetaan tärinät ?  :D

Tämä keskustelu lähti itse asiassa liikkeelle töissä kahvitauolla ajatuksesta tehdä aerodynaamisesti optimaalinen sähkökäyttöinen töihinajeluajoneuvo, ja minulla oli mielessä jokin sellainen katettu trike johon voisi ottaa muotoiluun mallia SR-71 Blackbirdistä. Sen kanssa nuo äänet olisivatkin jo valmiiksi oikeansuuntaisia, vaikkakin tietysti vähän vaimeita.. äänivallin ylittämisen simulointi mp3-soittimella se vasta olisikin jotakin  ;D


Otsikko: Vs: Sähkötrike?
Kirjoitti: Hemuli - 15 Heinäkuu 2008, 20:27:47
Eikä pidä unohtaa tuorevoitelujärjestelmää joka annostelee asfaltille tipan öljyä viidessä minuutissa aina kun pyörä seisoo parkissa ;D ...

Työmatkakulkineena tuollainen voisikin toimia kun matka ei olisi kohtuuttoman pitkä ja sen saisi joka yöksi lataukseen. Mutta - onko missään näkynyt laskelmia siitä, kuinka paljon sähköä vie tuollaisen akkumäärän lataaminen jos sitä verrataan kustannuksiin joka syntyy kun ajetaan polttomoottorilla yhtä pitkä matka kuin akuilla pääsee?

Tiedän, tiedän - kaikkien viherpiipertäjien mielestähän sähkö tulee pistorasiasta, ei sitä viidettä ydinvoimalaa tarvita mihinkään... Mutta ihan akateemisessa mielessä kiinnostaa?


Otsikko: Vs: Sähkötrike?
Kirjoitti: Santtu - 15 Heinäkuu 2008, 20:59:47
<edit 23.10.2008>Siirsin tämän postauksen omaksi artikkeliksi jotta sataisiin asiasta paremmin keskustelua</edit>
Lainaus käyttäjältä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=653.0
Olen henkilökohtaisesti kovasti ja mielenkiinnolla odottanut erilaisten vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettujen kaksipyöräprotojen ilmestymistä myös Suomeen.


Otsikko: Vs: Sähkötrike?
Kirjoitti: TimppaX - 15 Heinäkuu 2008, 21:44:44
Hämmennetäänpäs soppaa: hydrauliveto?
Pieni diesel veivaamaan hydraulipumppua ja itse moottori saadaan sopimaan vaikka renkaan napaan. Se diesel toimii haluttaessa sinappi-/rypsiöljyllä, tai biodieselillä.

Näitä tehdään jo: http://www.hydraulicinnovations.com/

Kukahan pellepeloton kokeilisi hommaa täällä? Tuossahan ei tarvitse enää keksiä pyörää uudestaan.

(http://www.hydraulicinnovations.com/3_wheeler2.JPG)





Otsikko: Vs: Sähkötrike?
Kirjoitti: Santtu - 15 Heinäkuu 2008, 21:53:57
Hydraulivetojahan on rakenneltu Suomessakin jo jonkin aikaa. Enduroissa vetävä eturengas on jo "wanha" keksintö. Tais männävuosina olla joku kaupallinenkin sarjatuotantomalli mutta se floppasi kun asiakkaat olivat niin konservatiivisia (ja siinä oli jotain vikaa?).

Kaupallinen sähköyrittäjä: http://www.zeromotorcycles.com/

Ja täältä saa kaikki kylähullut ropelliin sopivasti kierroksia: http://www.gizmag.com/motorcycles/