MMAF Forum

Keskustelut => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: GaryP - 18 Tammikuu 2007, 13:56:57



Otsikko: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: GaryP - 18 Tammikuu 2007, 13:56:57
Tervehdys!

Kiperä kysymys. Jos runkonumero muuttuu epäselväksi, tai sen sijaintipaikka muuttuu hankalaksi/mahdottomaksi lukea, saako sen takoa muualle runkoon? Tiedän tapauksen jossa rake muutoksen jälkeen on paikkailtu pintaa ja kitattu sekä maalattu runko uusiksi. Emäputkessa ei siis enää lue pyörän tunnistetta. Miten pitäisi toimia? Poliisit eivät tienpäällä varmasti katso hyvällä pyörää jota ei voi tunnistaa rekisteriotteen pariksi.

T:Kari


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Santtu - 18 Tammikuu 2007, 13:59:37
Niin kauan kuin se alkuperäinen on luetavissa niin homma on hyvin pelastettavissa konttorilla. Uuden runkonumeron päihin lyödään varmenteet ja hommasta tehdään merkintä otteeseen, tämän jälkeen wanha numero voi "tuhoutua".

Jos alkuperäinen numero on jo "tuhoutunut" edessä on päänsärkyä.


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: GaryP - 18 Tammikuu 2007, 15:40:16
Kiitos nopeasta vastauksesta!
 :)

Mutta mitäpäs teet, jos yritys joka mutoksen teki ja runkonumeron kadotti, ei ota kantaa asiaan, ja sai vielä pyörän muutoskatsastettua ilman runkonumeroa. Onko stanssit jotain vakiokokoista formaattia, vai onko mahdollista käyttää jotain "hyvää settiä" uuden numerosarjan tekemiseksi alkuperäiseen paikkaan? Muistelen että omassa pyörässäni siinä numeroiden välissä on jokin aakkosista ja numeroista poikkeava merkkikin.

Kysyn tätä siksi että tapaus on todellinen, ja tien päällä asiaa ymmärtämätön kuljettaja on poliisin suhteen voimaton. Voisi kuvitella tämän tilanteen jo vievän kilvet ja tuovan ajokiellon?

Kari


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Santtu - 18 Tammikuu 2007, 16:26:58
Mutta mitäpäs teet, jos yritys joka mutoksen teki ja runkonumeron kadotti, ei ota kantaa asiaan, ja sai vielä pyörän muutoskatsastettua ilman runkonumeroa.


Juttu muuttuu perin mielenkiintoiseksi, vastuukysymyksiin ja kuluttajansuojaan en osaa sanoa varmaa vastausta. Sakothan tulee kuskille, ja omistajalle samatien varkausepäily/syyte, takavarikko, identiteetin menetys ja/tai autoverokuviot.

Konttori joka on tuon hyväksynyt ja siten selkeästi sössinyt ja voi olla halukas tekemään korjaukset & stanssaukset kaikessa hiljaisuudessa, ilman suurempia hälyjä nettiboardeilla. Se yritys joka tuossa on osatekijänä saattaa myös olla halukas auttamaan.

Onko stanssit jotain vakiokokoista formaattia, vai onko mahdollista käyttää jotain "hyvää settiä" uuden numerosarjan tekemiseksi alkuperäiseen paikkaan? Muistelen että omassa pyörässäni siinä numeroiden välissä on jokin aakkosista ja numeroista poikkeava merkkikin.

Siellä konttorilla on lainattavissa kirjaimia ja numeroita. Ne ovat mp-käyttöön aika suuria ja esim. Biltemasta saa sirompia. Tätäkin kannataa kysäistä katsastushenkilöltä *ennen* stanssailua, siellä saattaa olla joku mielipide esim. merkkien koolle ja välille.

Kysyn tätä siksi että tapaus on todellinen, ja tien päällä asiaa ymmärtämätön kuljettaja on poliisin suhteen voimaton. Voisi kuvitella tämän tilanteen jo vievän kilvet ja tuovan ajokiellon?

Jep, voisi hyvinkin. Tuossa jo ylempänä luettelin muitakin vaihtoehtoja kuin pelkkä sakko...


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: leesseri - 18 Tammikuu 2007, 22:03:39
esimerkkini tulee kyllä raskaankaluston puolelta,mutta ongelma oli vastaavanlainen...yritys 1 oli muuttanut perävaunujen rakennetta nyrkkipajalla,joka oli leikannut vaunun etuosan pois(lukien runkonumeron) ja laittanut uuden keulaosan...noilla vaunuilla ajoivat rahtia muutaman vuoden ja hoitivat vuosikatsastukset...
sitten vaunut myytiin yritys 2:lle,joka ajoi rahtia,kunnes vuosikatsastuksessa huomattiin,ettei numeroita löydy mistään...
vaunut oli katsastettu toisella paikkakunnalla ilman ongelmia yritys 1:sen toimesta...soppaa sekoittaa vielä se,että kärryillä vedettiin kansainvälistä liikennettä...alkuperäiset keulapalat olivat muuttuneet kierrätysmetalliksi,eli niitä ei voitu mistään kaivaa esille.lisäksi yritys 1:llä ei ollut mitään "kuittia" tai vastaavaa esittää muutostyöstä...
seinä oli vastassa,kunnes huomattiin,että rakennemuutos oli muutoskatsastettu,eli sen konttorin insinöörin olisi pitänyt myös tarkistaa runkonumero katsastuksen yhteydessä...sitä hän ei ollut tehnyt,vaikka vaunuja oli muistaakseni 4-5kpl...lisäksi kyseinen konttori ei ollut tarkistanut runkonumeroita vuosikatsastuksen yhteydessä,eli nyt alkoi paine nousemaan "valtion konttorin" puolella.
sitten tuli ilmoitus,että viekää kärrit eräälle perävaunuvalmistajalle ja
he meistävät numerot...meistämisen maksoi yritys 2,mutta vuosikatsastukset olivat kyseisille kärreille ilmaiset,eli tuli kelpo säästö,
ellei lasketa sitä,että ensimmäinen kärri oli liikenteestä pois 5viikkoa tämän sotkun takia...sitä en tiedä,miksi konttori ei suostunut niitä meistämään,ei edes se "virheen" tehnyt konttori...
mutta asioilla on tapana järjestyä... ;D


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: GaryP - 20 Tammikuu 2007, 14:49:51
No niin, tilannekatsaus ja pohdintaa.

Kerroin kaverilleni että nyt olisi syytä etsiä se runkonumero siitä pyörästä. Keulakulman muuttanut yrityshän oli kitannut ja maalannut muutoksen jäljet siististi piiloon ennen muutoskatsastusta. Runkonumero löytyi kun näytti santapaperia, sitten ihmettelimmekin jo että missä on se pieni laatta jossa on myös pyörän tietoja... ei löytynyt.

Kaverini soitti katsastuskonttorille ja kertoi tilanteen, siinä vaiheessa näytti jo aika pahalta. Onneksi numerot löytyivät kuitenkin raapimisen jälkeen. Mutta mutta, millainen katsastusmies on mahtanut olla kyseessä jälleen, liekö röntgenkatseella varustettu yksilö? Vakuuttivat puhelimessa että numero tarkistetaan AINA! Ja millainen on ollut tämä yritys joka muutoksen teki, eikö tuossa kohtaa ammattimiehillä ole kellot soineet lainkaan kun ovat onnistuneet noin tärkeän yksityiskohdan piilottamaan?

Jätetään tässä vaiheessa kertomatta yrityksen tai omistajan nimeä, sekä moottoripyörän malli, hän varmaan ottaa jossain vaiheessa itse kantaa asiaan.

Tämä kuitenkin oli tärkeä asia ottaa esille siksi että mokoma voi tapahtua vielä muillekin, joko tee-se-itse-henkilölle tai teetetylle työlle.

Ai niin, onko se tunnistelaatta yhtälailla pakollinen?

T:Kari


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 Tammikuu 2007, 09:54:20
Rakentajan nyrkkisääntö: valmistenumeroon EI SAA KOSKEA ilman katsastuskonttorin myötävaikutusta.

Tyyppikilpi taitaa olla pakollinen ainakin sellaisessa pyörässä, jota koskee koko pyörän tyyppihyväksyntä, eli 17.6.2003 ja sen jälkeen käyttöönotetut.


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: GaryP - 23 Tammikuu 2007, 10:55:11
Eli 80-luvun pyörissä se on lähinnä mukava koriste?
 ;)

T:Kari


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: monni - 26 Tammikuu 2007, 22:52:03
Ja toivoittavasti myös -96 fillareissa


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Hemuli - 28 Tammikuu 2007, 11:19:03
Omakohtainen kokemus alkuperäisen kysyjän aiheesta ihan viime viikoilta:

Omassa pyörässä runkonumero olisi jäänyt tankin alle piiloon kun tuli "hiukan" muokattua soppakattilaa. Ei hätää, meistit kaapista ja uusi numero näkyvään paikkaan. Rungon kanssa konttorille jossa leimamies kehui uusien numeroiden siistiä kuosia ja napautti varmistusmeistokset päihin ja kirjoitti otteeseen merkinnän uudestaan meistetystä numerosta.

Ei mitään marinaa meistoksen poikkeavasta koosta alkuperäiseen verrattuna, toki inssi tarkisti rekisteriotteesta ja alkuperäisestä numerosta että olin meistänyt numerot oikein.

Joskus takavuosina eräs aktiivisesti moottoripyöräharrastuksen seurantaan osallistunut poliisihenkilö järkyttyi suunnattomasti kun kuuli että numero/kirjainmeistejä saa ostaa mistä tahansa työkalukaupasta. Hän kun oli sitä mieltä että sellaisia voi olla vain katsastuskonttoreilla ja sielläkin lukitussa kaapissa...


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: stroker56 - 12 Kesäkuu 2007, 18:17:22
itselläni pitkäkeula sopperi joka muutostettiin o4 helsingissä,rungossa ei numeroita.
inssin kommentti oli että voithan sä lyödä siihen numerot ja tulet sen jälkeen konttorille hakemaan varmenteet päihin.pyörä on vm.56 josta inssi totesi että eihän näissä ole numeroita orkkiksenakaan ollut.
pysäytetty vuosien aikana noin 20 kertaa,eikä ole ollut ongelmia. ;D


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Hemuli - 12 Kesäkuu 2007, 19:31:30
Nyt puhutaankin tehtaan lyömistä numeroista. Vanhoista Harrikoista ei muistaakseni löydy runkonumeroa vasta kuin jostain 70-luvulta lähtien. Siihen asti koko pyörän identiteetti määräytyi vasempaan lohkopuoliskoon meistetyn tunnistenumeron perusteella.

Kyllähän ne inssit suosittelee numeroiden meistämistä runkoon mutta en kyllä kehottaisi ketään tekemään niin. Kun laki ei kerran sitä vaadi niin turha pilata hyvää runkoa hakkaamalla sitä vasaralla ;D ...


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Choppers_Forever - 30 Heinäkuu 2007, 13:56:50
Jeh,

Lienee sama wanhoissa briteissä? Eli ei runkonumeroita? Mitä seuraa, jos laittaa jäykkärunkoiseen uudemman rungon? Olisi hyvää runkoa nääs tarjolla...

CF


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 Heinäkuu 2007, 21:04:57
Jeh,

Lienee sama wanhoissa briteissä? Eli ei runkonumeroita? Mitä seuraa, jos laittaa jäykkärunkoiseen uudemman rungon? Olisi hyvää runkoa nääs tarjolla...

CF

Prosenttien menetys... ;D

Jos runko on samanlainen kuin alkuperäinen, etkä kerro asiasta kellekään, ei tietenkään seuraa mitään. ::) :P


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Hemuli - 31 Heinäkuu 2007, 07:16:24
Saakos voimassa olevan säännöstön mukaan VAIHTAA taka-akseliltaan jousittamattoman rungon tilalle uuden jäykän rungon?


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: rautis - 31 Heinäkuu 2007, 09:03:31
Tällä hetkellä vaihtaminen ja muuttaminen on eri asioita prosenttien laskun osalta. Vaihtaa toki siis saa, mutta prossat menee. Jatkossa jos säädetään, että identtiselllä, mutta uudemmalla osalla saa korvata ilman vero/tekniikkaseuraamuksia, niin sitten ei ole mitään merkitystä.


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Hemuli - 31 Heinäkuu 2007, 10:43:14
Viittasinkin tällä "kompakysymyksellä" siihen lainkohtaan jonka mukaan jos moottoripyörän runko VAIHDETAAN alkuperäistä mallista poikkeavaan, tulee siinä olla jousitus myös taka-akselilla. Tämähän on ollut piikkinä lihassa kaikki nämä vuodet, vielä senkin jälkeen kun saatiin aikaiseksi lakimuutos joka sallii jousiperäisen rungon MUUTTAMISEN jäykkäperäksi.

Vai onko niin että edellä mainittu "alkuperäinen malli" katsotaan säilyvän jos lähtökohtaisesti jäykkäperäiseen moottoripyörään vaihdetaan tarvikevalmisteinen jäykkä runko?


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: rautis - 31 Heinäkuu 2007, 13:19:04
Viittasinkin tällä "kompakysymyksellä" siihen lainkohtaan jonka mukaan jos moottoripyörän runko VAIHDETAAN alkuperäistä mallista poikkeavaan, tulee siinä olla jousitus myös taka-akselilla. Tämähän on ollut piikkinä lihassa kaikki nämä vuodet, vielä senkin jälkeen kun saatiin aikaiseksi lakimuutos joka sallii jousiperäisen rungon MUUTTAMISEN jäykkäperäksi.

Vai onko niin että edellä mainittu "alkuperäinen malli" katsotaan säilyvän jos lähtökohtaisesti jäykkäperäiseen moottoripyörään vaihdetaan tarvikevalmisteinen jäykkä runko?

Sori, unohdin ton :-[, mutta jos joku on prossamenetyksistä huolimatta tota koittanut niin periaatteessa leimat voi jäädä saamatta. Sen sijaan tulkinta, jossa tolla pykälällä tulkittiin kiellettävän myös muuttaminen ei ole enää validi sen jälkeen kun vaurioajoneuvoasetus 1.1.2007 teki pesäeron muuttamisen ja vaihtamisen välille.

edit:Siis itse soveltaisin kohtaa vaan jousitukseen, mutta kun en ole soveltaja. Joku voi soveltaa sitä pykälää siis toisinkin.


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: MASI9 - 03 Tammikuu 2008, 19:57:06
No mites mulla. -57 spora johon jenkeissä tehty jäykkärunko. leimattu suomeen 15 v sitte. Paperissa ei oo prosentteja. Onko mulla kaikki prossat tallella vai meneekö prossat samalla tavalla kuin auto puolella että muuteltuna tuodussa ajoneuvossa katotaan 30% muutelluksi vaikka olis kuinka paljon rakennettu?

Mullakaan ei oo muualla runkonumeroo kuin koneessa.


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Santtu - 03 Tammikuu 2008, 20:58:20
No mites mulla. -57 spora johon jenkeissä tehty jäykkärunko. leimattu suomeen 15 v sitte. Paperissa ei oo prosentteja. Onko mulla kaikki prossat tallella vai meneekö prossat samalla tavalla kuin auto puolella että muuteltuna tuodussa ajoneuvossa katotaan 30% muutelluksi vaikka olis kuinka paljon rakennettu?

Mullakaan ei oo muualla runkonumeroo kuin koneessa.
Identiteetin osalta sulla on runko vaihdettu ja identiteettiprosentteja on siis mennyt. Tama asettaa rajoituksia rakentamiselle. Autovero on kuitenkin maksettu maahantuonniin yhteydessa jo vaihdetusta rungosta eika siita siten kulu veroprossia.

Tapaus muuttuu suheroiseksi jos maahantuonnin yhteydessa noita muutoksia ei ole huomattu kirjata. Noissa maahantuontien yhteydessa tehdyissa merkinnoissa on melko yleisesti ongelmia. Pyoraasi ei ole muutenkaan tarkastettu ’98?


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Hemuli - 03 Tammikuu 2008, 22:32:35
Eiköhän ole parempi jos puhutaan pelkistä identiteettiin vaikuttavista prossista, menee monimutkainen homma muuten vieläkin sekavammaksi.

Onko siinä otteessa mitään mainintaa esim. vaihdetusta rungosta? Jos ei, niin ihme mikäli ei ole ollut ongelmia tien päällä. Jos nyt viet pyörän konttorille niin lähtökohtana käytetään tehtaan kuosia josta noita prosentteja lähdetään laskemaan. Rungon vaihto sinänsä ei vielä vie ojasta allikkoon mutta ongelma tulee siinä että ainakaan vielä toistaiseksi ei ole sallittua VAIHTAA alunperin jousitettua runkoa jäykkäperämalliin. Alkuperäisen rungon saa kyllä MUUTTAA jäykäksi mutta se on toinen tarina.

Silloin joskus näitä hyväksyttiin rekisteriin vaihtelevin perustein joten sikäli ei ole mikään ihme että laite on rekisteröity jäykkäperäisenä -57 sporttina. Mutta jos alkuperäisessä rekisteröinti/muutoskatsastuksessa on jäänyt merkkaamatta otteeseen tieto jäykästä rungosta ja tulevaisuudessa tulee jostain syystä ongelmia virkavallan kanssa, pitäisi yrittää todistaa jollain tapaa - esim. vanhoilla valokuvilla, edellisten omistajien lausunnoilla tms. - että runko on ollut pyörässä jo rekisteröintikatsastuksen yhteydessä. Prossat siitä kyllä menee joka tapauksessa.

Tuollaisesta 30% yleisvähennyksestä en ole kyllä kuullutkaan, edes autopuolella :o ...


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 Tammikuu 2008, 09:38:46
Normaalisti riittää tosiaan, kun räknäilee teknisen identiteetin prossat kohdalleen, eli käyttää tehtaan alkuperäiskokonaisuutta laskennan lähtöpisteenä. Verotus kulkee siinä sivussa kyllä itsekseen.

Ennen vuotta 1998 alkuperäisiksi osiksi luettiin myös kaikki yli 25 vuotta vanhat osat. Tämä saattaisi selittää, miksi rungon prossia ei ole merkitty otteeseen.

Takavuosina kopterilakia tulkittiin toisinaan siten, että sen ei katsottu soveltuvan ulkomailla tehtyihin muutoksiin. Tällä perusteella jokunen ulkomailla jäykäksi vaihdettu runko on Suomessa kilvissä. Tulkinnan perusteista voi aina keskustella, mutta hallintolain mukaan rekisteröintikatsastuspäätöstä ei saa muuttaa asiakkaan vahingoksi. Siispä kun kysyjän rakkine on kerran leimattu, se myös sellaisena pysyy.

Valitettavasti arvoisat tienvarsitarkastajat eivät aina näitä kaikkia vanhoja säädöksiä tunne, puhumattakaan, että osaisivat niitä soveltaa. Pahantuulisen tienvarsitarkastajan kanssa saattaa siis tulla ongelmia.

Jos kapistusta nyt muuttaa lisää niin, että muutos vaikuttaa prosentteihin tai edellyttää muutoskatsastusta, pitää leimalla käydä ja prosenttijyvitys tehdään uuden taulukon mukaan. Jos taas kapistusta ei muuteta miksikään, en näe välttämättä tarvetta muuhun toimenpiteeseen kuin kovaan ajoon. :)


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: teemu - 04 Tammikuu 2008, 14:01:33
 Paperissa ei oo prosentteja. Onko mulla kaikki prossat tallella vai meneekö prossat samalla tavalla kuin auto puolella että muuteltuna tuodussa ajoneuvossa katotaan 30% muutelluksi vaikka olis kuinka paljon rakennettu?





mikä juttu toi muka on ,että  heti menis 30prossaa? jos ajoneuvoa on jotenkin muuteltu alkuperäisestä!??
eihän tossa ole mitään järkeä..
missä näin sanotaan?!


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 Tammikuu 2008, 14:31:18
mikä juttu toi muka on ,että  heti menis 30prossaa? jos ajoneuvoa on jotenkin muuteltu alkuperäisestä!??
eihän tosssa ole mitään järkeä..
missä näin sanotaan?!

Ei missään, eikä tämä pidä paikkaansa.


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: teemu - 04 Tammikuu 2008, 18:17:32
Ei missään, eikä tämä pidä paikkaansa.


sitä vähän minäkin!.kuullosti niin älyttömältä...


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: MASI9 - 19 Helmikuu 2008, 01:30:11
Rekisteriotteessa ei oo merkintää jäykästä rungosta, mutta semmonen konttorilla kirjotettu lappu on mihin on niitattu oheen pari kuvaa minkälainen pyörä on ollut rekisteröinti hetkellä ja konttorin leima.

Niin ja siitä kanta-ajoneuvo % jutusta, mistä kerroin, niin ostin joskus -48 letukan jota oli kustomoitu ja muuteltu muutenkin aika paljon ennen maahantuontia. Olin yhteydessä ennen auton ostoa ajoneuvohallintokeskukseen ja tulliin, kun kyselin autosta tietoja. Niin kyseisissä virastoissa mulle sanottiin että jos autoa on muuteltu paljon, niin kanta-ajoneuvoksi katsotaan 70% vaikka sitä olisi muuteltu kuinka paljon tahansa. Itse en autoa katsastanut suomen rekisteriin, että en sitten tiedä miten asia oikeesti on.


Otsikko: Vs: Runkonumero ja sijainti/siirto
Kirjoitti: riihikoski - 29 Tammikuu 2009, 19:27:07
itse käytin runkoa konttorilla ja sain kirjallisen luvan numeron siirtoon . numeroiden kooksi suositeltiin 8mm meistejä.