MMAF Forum

Keskustelut => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: av - 29 Syyskuu 2008, 14:49:17



Otsikko: Testaustyöryhmän loppuraportista...
Kirjoitti: av - 29 Syyskuu 2008, 14:49:17
Hienoa, että homma etenee. yksi hajahuomio tuli harrastajan mieleen:

loppuraportissa esitetään (oikein) lakimuutoksia koskien keulakulmavaatimuksia ja akseliväliä. nykysäädöksistä poikkeaville ratkaisuille esitetään mmaf:n testausmenettelyä ja sitä kautta hyväksyntää ko. asioita koskien. nyt iskee huoli siitä, onko esityksessä rajattu mmaf:n testausvaatimus koskemaan vain ja ainoastaan poikkeavaa keulakulmaa ja/tai akseliväliä, vai toteutetaanko testausta muissakin tapauksissa ja jos niin millä perusteilla??

pahimmillaanhan testausvaatimuksien rajoittamattomuus voisi tietysti aiheuttaa sen, että tietämättömät katsurit yms. vaativat testausta sellaisiltakin pyöriltä, jotka kuuluisi katsastaa ilman ylimääräisiä testejä. eli harrastajakunnan toiveissa ei varmaankaan ole testaustoiminnan ulottaminen tarpeettoman laajalle (eli niihin pyöriin, jotka voitaisiin hyväksyä nykyisillä pykälillä) vaan ainoastaan niihin yksittäisiin pyöriin, jotka poikkeavat nykyisin hyväksytyistä mitoista.

osoittakaa huoleni turhaksi...


Otsikko: Vs: Testaustyöryhmän loppuraportista...
Kirjoitti: av - 29 Syyskuu 2008, 14:50:58

tästä siis on kyse...



Akseliväli- ja keulakulmarajoitukset historiaan

Ehdotuksen mukaan omavalmisteen ja muutetun moottoripyörän pituus voi olla pidempi kuin nykyisin säädetty maksimi akseliväli 200cm. Samalla vanha 47 asteen keulakulmarajoitus poistuisi. Tämä edellyttäisi, että ns. kansallinen tutkimuslaitos testaa jokaisesta nämä mitat ylittävästä moottoripyörästä ohjausgeometrian ja ajodynamiikan toiminnan sekä jarrut.

Kansallisen tutkimuslaitoksen rooliin halukkuutensa on ilmaissut MMAF, jolla on tällaisesta testaamisesta jo kokemusta. Lyhyesti ilmaistuna MMAF testaisi, että moottoripyörä kulkee suoraan vakaasti, kääntyy riittävästi ja pysähtyy riittävästi sekä etu- että takajarrulla. Jos testi menee läpi, MMAF antaa asiasta todistuksen, jonka perusteella moottoripyörä hyväksytään testatuilta osin katsastuksessa.


Otsikko: Vs: Testaustyöryhmän loppuraportista...
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 29 Syyskuu 2008, 14:55:23
Joo, meidän testaamisella on ehdotuksen mukaan vain kaksi kohderyhmää: omavalmisteet (kaikki, akselivälistä ja kulmista riippumatta) sekä yli 2 m tai 47 astetta kopterit. Lisäksi voimme tehdä pelkän jarrutestin, jos joku sellaista tarvitsee. Mutta esimerkiksi alle 2 m kopteri voidaan rakentaa vanhasta pyörästä siten, että kaikki asiat hyväksytään katsastuskonttorilla muutoskatsastuksessa. Meidän testejä ei siihen tarvita.


Otsikko: Vs: Testaustyöryhmän loppuraportista...
Kirjoitti: av - 30 Syyskuu 2008, 13:20:12
just tämän halusin tietää. ettei aleta määräillä testejä aina kun menee sormi suuhun...