MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: Kale - 07 Lokakuu 2008, 21:00:23



Otsikko: Pyöreä putki vai nelikulmioputki?
Kirjoitti: Kale - 07 Lokakuu 2008, 21:00:23
Kumpi on suorana vahvempi ja jäykempi, pyöreä putki vai nelikulmioputki? Tietenkin nelikulmioputkiakin on monenlaisia: neliönmuotoisia ja monenlaisia suorakaiteen muotoisia. Muutenkin kysymykseni on tietenkin asioita yksinkertaistava ja mitä epämääräisin. Eikä taida paljon auttaa, kun sanon, että kysymys on putkirunkorakenteen jäykistämisestä ja vahvistamisesta.
Arvostan joka tapauksessa kaikkia näkemyksiänne, koska täysin asiantuntemattomana saan niistä varmasti arvokasta tietoa.


Otsikko: Vs: Pyöreä putki vai nelikulmioputki?
Kirjoitti: Hemuli - 07 Lokakuu 2008, 21:23:27
Jos otetaan saman paksuiset ja samalla seinämävahvuudella olevat kappaleet niin silloin profiiliputki on mielestäni kiertojäykempi kuin pyöreä. Mutta jos haet rungon jäykistämistä niin suosittelen etsimään paikkoja joihin saat tehtyä kolmiotuennan - kolmio kun on kaikista geometrisista muodoista vahvin. Katso esim. Ducatin runkoja kuinka ne on tehty hyvinkin ohuesta putkesta mutta täyteen erilaisia pieniä kolmioita. Näin on saatu aikaiseksi kevyt mutta kestävä runko.


Otsikko: Vs: Pyöreä putki vai nelikulmioputki?
Kirjoitti: Hessu - 08 Lokakuu 2008, 07:44:36
Nyt kysyt asiaa mihin vastaus on kirjan paksuinen. Ja sen takia ainut vastaus on, ei oo väliä.
Itteäni toistaen, prätkän runkoputkiin vaikuttaa veto ja taivutusvoimia. Ja niihin putken muodolla on vaan teoreettinen vaikutus. Suoraan vetoon vaikuttaa putken poikkileikkauksen materiaalin pinta-ala. Taivutukseen materiaalin poikkileikkauspinta-alan sijainti putken keskiöön. Siitä hyvä esimerkki on I-palkki. Se kestää taivutusta toiseen suuntaan erittäin paljon, mutta kääntämällä se "kyljelleen" ei juuri mitään.

Kiertojäykkyyttä esim 25mm pyöreäputki vastaan 25x25 neliöputki, kestää suunnilleen saman verran. Mutta sillä ei motskarin rungossa ole väliä. Koska sellaisia kohdistuu siihen vain vähän.
Kohta mihin kiertojäykkyyttä tarvitaan on kovassa mutka-ajossa emäakselin ja muun rungon välinen liitos. Ja sen takia kaksi kehtoputkirakenne on parempi, kuin vanhanaikainen yks putki runko. Kaksoiskehdolla siihen muodostuu taas se ristikkorakenne.
Sitä ristikkoa kai Hemulikin tarkoittaa kolmioilla.