MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Juvakka - 17 Lokakuu 2008, 23:20:16



Otsikko: Mopojen rakentelun säädöksistä
Kirjoitti: Juvakka - 17 Lokakuu 2008, 23:20:16
Tuli ostettua mopo, ja muotoillahan sitä tietysti täytyy, kun eivät Tunturin suunnittelijat osanneet... ;D
Olen nyt kahlannut noita täältä löytyviä linkkejä, ja varmistaisin ymmärrykseni tason.

Eli voin siis:
-muuttaa rungon jäykkäperäiseksi
-kallistaa keulaa
-stretsata runkoa

Sen sijaan vetävän (taka) renkaan pienentäminen ei liene sallittua.

Kaikkien edellä mainittujen muutosten jälkeen pyörä olisi katsastettava. Pyörään löytyy kaikki dokumentit ja se on aiemmin ollut rekisterissä.

Koskeeko mopoja %-säädökset??


Otsikko: Vs: Mopojen rakentelun säädöksistä
Kirjoitti: av - 18 Lokakuu 2008, 09:48:59
korjatkoon joku jos olen hakoteillä.

mopoja koskee pääosin samat &jutut kuin muitakin 2-pyöräisiä, eli samalla taulukolla mennään. siis kyseiset runkomuutokset ovat sallittuja ja katsastus suoritettava. normaalistihan pyörissä saa rengaskokoja muuttaa tietyin ehdoin, mutta mopojen suhteen muistaakseni on tiukempaa, koska mopon rakenteellinen huippunopeus ei saisi ainakaan nousta (eli välityksiä ja rengaskokoja muuttamalla mopoa ei saa "virittää").

joku varmaan tarkentaa näkemyksiäni...


Otsikko: Vs: Mopojen rakentelun säädöksistä
Kirjoitti: Santtu - 18 Lokakuu 2008, 10:56:59
Mopo määritellään moottorin koon ja huippunopeuden mukaan. Kun niiden osalta pysyt rajoissa niin voit rakentaa samoin säädöin kuin prätkiäkin. Lisää haulla, samaa asiaa on kysytty pariin kertaan aiemminkin.


Otsikko: Vs: Mopojen rakentelun säädöksistä
Kirjoitti: hk - 17 Heinäkuu 2011, 15:40:53
Anteeksi että kysyn enkä etsi itse mutta lakeja/direktiivejä/asetuksia yms tuntui olevan ihan liikaa kun ei oikein tiedä mistä kuuluisi aloittaa.
MPn muutoskatsastamisen yhteydessä otin katsastusmiehen kanssa puheeksi suunnitellut mopon muutokset:
-jäykkä perä
-keulakulman muutos
Kyseinen herra selasi uutta lakiamme ja totesi että ei saa muuttaa kun täällä sanotaan että:
Moottoripyörän ja L5e-luokan ajoneuvon etuhaarukan putket saa vaihtaa alkuperäisiä pidemmiksi
ja muun kuin teleskooppietuhaarukan putkia jatkaa. (8 pykälä, 3 kohta)

Sekä:
Ajoneuvon jousitustyypin saa vaihtaa erityyppiseksi sekä L3e-, L4e-ja L5e-luokan ajoneuvon takaakselin
muuttaa jousittamattomaksi. (pykälä 9, kohta 3)


Eli onko uusi laki jotenkin onnistunut sulkemaan mopot ulos rakentelumahdollisuuksien piiristä vai eikö herra oikein osannut lukea/luki väärää opusta?
Ei mulla tosin ole vielä sitä mopoakaan mutta suunnittelu oli jo aika pitkällä....


Otsikko: Vs: Mopojen rakentelun säädöksistä
Kirjoitti: Santtu - 18 Heinäkuu 2011, 10:40:15
onko uusi laki jotenkin onnistunut sulkemaan mopot ulos rakentelumahdollisuuksien piiristä 

Prätkillehän tehtiin ennen niin, että jos ei löytynyt sopivaa mp-pykälää niin käytettiin soveltavasti auton pykälää. Mainituista asioista ei ole mopoille mitään pykälää. Em. logiikalla olettaisin, että voidaan soveltavasti käyttää siis mopolle mp:n pykälää.