MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: Santtu - 29 Lokakuu 2008, 00:00:11



Otsikko: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 29 Lokakuu 2008, 00:00:11
Olen henkilökohtaisesti odottanut erilaisten vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettujen kaksipyöräprotojen ilmestymistä myös Suomeen.  Tällä tarkoitan mm. sähkö- ja hydraulimoottoreita, polttokennoja, hybriditeknologioita ja ylipäätään muita vaihtoehtoja perinteisten polttomoottoriratkaisujen sijaan.

Erityisesti sähkömoottori on heti alhaalta täyden vääntömomentin antavana mielenkiintoinen vaihtoehto voimanlähteeksi. Myös kierroslukua löytyy niin, että sopivalla vedolla vaihteistoa ei edes tarvita. Sopivalla muotoilulla moottorin voisi rakentaa vaikka takavanteen sisään täysin näkymättömäksi osaksi. Kiihtyvyydessä ongelmaksi muodostuu siis voiman siirto tiehen, kuten isoimmilla polttomoottoreillakin. Sähkömoottoreita on paljon tarjolla ja niillä vedetään kaikenlaista aina pienistä leluista täysimittaisiin vetureihin asti. Miksi ei siis myös prätkiä?

Kaikki tekniikka on olemassa, vain se kulkuenergian varastointi on todellinen ongelma. Lyijyakut painavat julmasti mutta kestävät käytössä. Muut akkuteknologiat ovat kevyempiä mutta vastaan tulee muut ominaisuudet joko latauksen hitauden, tärinänkeston, kosmisen kalliin hinnan tai muiden ongelmien takia.

Polttokenno pienellä akkupatteristolla höystettynä olisi hyvä ratkaisu mutta vetyä on vaikea säilöä turvallisesti riittävästi. Vedyn saannin kanssa on myös pieniä hankaluuksia, jos ei satu asumaan Kehä 1:llä AGA:n tankkauspisteen vieressä. Vetyähän voi tehdä myös itse mutta kukas haluaa prätkän lisäksi rakentaa oman reaktorin ja huoltoaseman? Myös tällöin toimintasäde rajoittuisi sen ainoan kotireaktorin mukaan, ellei harrastajia olisi paljon ja sopivin välein.

Hybridi jossa olisi pienehkö dieselpuksutin generoimassa sähköä voisi mukavasti tukeutua olemassaolevaan huoltoasemaverkostoon jolloin toimintasäde ei rajoitu. Mutta tällöin taas ongelmaksi muodostuu kaksi voimanlähdettä (lue = hinta), sekä tietty polttomoottorin ongelmat ympäristön suhteen.

Olemassa olevista vaihtoehtoisten voimanlähteiden prätkistä muistan Suomessa muutamia tapauksia; Yhden kopterin jossa oli julmasti autojen akkuja ja hissin sähkökone sekä toisen sähköskootterin jossa oli polttokenno takalaukussa. Muutama hydraulivedolla tehty enskakin on nähty, yhdessä jopa vetävä etupyörä. Muita ei nyt heti tule mieleen... Sensijaan maailmalla on jo paljon sähköprätkiä sekä muita erikoisempia ratkaisuja, osa jopa ihan sarjatuotannossa.

Lainsäädänölliseltä kannalta tällaista ennakkoluulotonta testaamista ja rakentelua ei valitettavasti tueta. Autoveroa maksetaan sähköprätkästä (autoverolaki, 6 §) 10 % tai 12 %. Tosin isommissa polttispeleistä vero-% on 20-23. Olisikin mielenkiintoista testata jos esim 1000cc mp:n muuttaa sähkökäyttöiseksi voiko "ylimääräisen" autoveron (ja ELV:n) hakea takaisin? Muuntelun osalta kyseessähän on koneen, pakoputkiston, voimansiirron jne vaihto (%-säännöt). Ja omavalmisteiden pykäliä ei kannata nyt esitellä, uudet kun ovat tulossa (ks. APU-2).

Nelipyöräpuolella ollaan jo vahvassa etunojassa: http://www.sahkoautot.fi/ ja sähkövetoisia skootterimopoja on ollut tarjolla jo pitkään ...ollaanko nyt mp-puolella kerrankin jäämässä autojen innovaatioiden jalkoihin?

Missä ovat kaikki ne kylähullut jotka ovat jo vuosia vieneet prätkien rakentelua?


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Hemuli - 29 Lokakuu 2008, 08:27:15
Huhu kertoo että Pohjois-Helsinkiläinen harrastaja on yhdessä ystävänsä kanssa muuttamassa kadulle rekisteröityjä kevytmoottoripyöriä sähkökäyttöisiksi. Aihiot on jo hankittuna...

Santtu kyllä tuntee henkilön...


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: GaryP - 29 Lokakuu 2008, 12:00:38
Mahtaako huhu saada faktaa taakseen? Olisi mukava kuulla asiasta oikeaa tietoa, ei vain epämääräistä "kyllä_te_tiedätte_mistä_ja_kenestä_puhutaan" kommenttia, jää kauhea epävarmuus vaivaamaan muutenkin puolihulluja motoristeja. Tai ei kai oikeat motoristit ole noista oikeasti kiinnostuneita, mutta tällainen tekniikasta ja sovelluksista innostunut kusee jännityksestä housuihinsa jos jää vaille lisätietoa...

Mistä saa halvalla voimakkaita sähkömoottoreita joilla voisi rakentaa lapselle ensimmäisen ajokin? Vinkkeja otetaan vastaan.
 ;)

Kari



Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Hemuli - 29 Lokakuu 2008, 12:30:34
Tällaiset projektit ovat sen luokan salaisuuksia ettei niistä voi faktaa kertoa kuin rakentajan itsensä toimesta. Siihen asti joudumme pidättäytymään huhuissa. ;D


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 29 Lokakuu 2008, 13:02:16
Santtu kyllä tuntee henkilön...

Jeh, mielenkiintoinen tapaus. Siis se pyöräprojekti ;-) Kirjoittelin tuon artikkelini myös vähän sillä silmällä, että tämä Smart kaveri lataisi tänne hiukan juttua omasta projektistaan. Muut kylähullut toki yhtä tervetulleita omien horinoidensa kanssa.

Mistä saa halvalla voimakkaita sähkömoottoreita joilla voisi rakentaa lapselle ensimmäisen ajokin? Vinkkeja otetaan vastaan

Tuossahan tuli ylempänä jo vinkki: Hissin konehuoneesta.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 30 Lokakuu 2008, 11:08:53
Huhu kertoo että Pohjois-Helsinkiläinen harrastaja on yhdessä ystävänsä kanssa muuttamassa kadulle rekisteröityjä kevytmoottoripyöriä sähkökäyttöisiksi. Aihiot on jo hankittuna...

Huhu ei ole aivan väärä.

Aihiot on olemassa (Cagiva Freccia 125) ja osiin purettuna. Osat on jotakuinkin valittu, mutta ei vielä tilattu.

Muovikuoret kätkenevät kivasti hassut sisukset :)

Moottorit ja muu elektroniikka on "helppo" löytää, rahalla selviää. Yksittäinen suurin haaste on riittävän akkukapasiteetin kalustaminen edes jossain määrin järkevällä hinnalla. Tavoitteena noin 80-100 maantienopeus ja 50-60 km ajomatka. Ainakin toiseen yksilöön pyritään rakentamaan regeneraatio-ominaisuus (eli "jarruttaminen" lataa akkuja).

Olemme kutakuinkin laskeneet ettei pitäisi olla valtion rakentelupalkintoa tulossa, vaatimaton ajoneuvoveroseuraamus kylläkin (piikki 8%, sähköajoneuvo 10%).

Akkufirmojen sponsoreita kaivataan ...

Eli: Meitä on kaksi, joista toinen eli en minä on aktiivisempi.

Täydentelemme tänne varmaankin tietoja projektista sitä mukaa kun huvittaa.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 30 Lokakuu 2008, 11:14:50
Moottorit ja muu elektroniikka on "helppo" löytää, rahalla selviää.

Millä tekniikalla / komponenteilla / tuotteilla ajattelitte toteuttaa tehon säädön eli "kaasukahvan"?


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: TimppaX - 30 Lokakuu 2008, 12:07:38
oma dieselöintiprojekti pääsee alkuun tässä talven kylmetessä. B-vaihtoehto on hommata siihen vielä bi-fuel-systeemit, eli ajella osin biokaasulla (metaani) Helppoa, kun koelaitos nousee omaan pihaan, eli tankkkaus onnistuu kotona. Jos kaasuhomma prätkään jostain syystä kusee, aloitan biodieselin valmistuksen, ihan vain sen vuoksi, että se on mahdollista, eikä edes kovin vaikeaa.

Vaan aika ja lompsa sanelevat homman etenemistahtia, aika rutkasti. Sponsoreita kun näille vaihtoehtopolttoaineille ja niiden liikennekäyttökokeiluille ei ole ovella jonoksi asti.

Parilla tonnilla spinssia oma vehje olisi jo tien päällä.  :(


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Sloper - 05 Marraskuu 2008, 20:58:52
Vempuloitten sivuilla on vänkä värkki. Mikä mahtaa olla edullisin / helppo polttoaine höyryn tuottamiseen?

http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=31899.0 (http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=31899.0)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: TimppaX - 05 Marraskuu 2008, 21:23:05
kaasuöljykäyttöinen höyrystin veikkaisin


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: monni - 07 Marraskuu 2008, 23:47:32
mites tollasen tavan bensamosan muuttaminen nestekaasukäyttöseks? Siis semmoselle tavaralle jota saa jo useasta jakelupisteestä suomessa/maailmalla.
Nuitahan on tehty autohin jo iät ja ajat.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: TimppaX - 10 Marraskuu 2008, 20:12:40
Muutossarjalla, eli höyrystin jne palikat kaasarin kaulalle + pientä fixaamista säätöjen kanssa. Samointein sitten maakaasulle, eli voipi ajella bierukaasulla, eli metaanilla, eli myös biokaasuilla. On halvempaa. Eivät ole vaihtokelpoisia keskenään. Kaasut siis.

Vaan missä kuljettaisit ne kaasusäiliöt? Vaatii vähintään sivuvaunun ja voipi olla, että sanoopi katsastusmies muutoskatsastuksessa, jotta nietu. Kun ei täyty pykälät ja direktiivit paineastioiden ja kantavuuksien osalta.

Olisin omaa vehjettä hakiessani saanut siihen nestekaaulaitteet kylkiäisinä, muta jätin ottamatta. lienevät vieläkin myyjällä tallissa tallessa.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 20 Marraskuu 2008, 08:47:08
Tässäpä kiinnostuneille yksi semi-kaupallinen laakerointiratkaisu, tuosta ei puutu kuin ne sähkömoottorin käämit ja magneetit upotettuna osaksi vanneta:  http://www.osmos-wheel.com/pages/application_motos.asp?lang=en


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Juupe - 03 Joulukuu 2008, 22:35:45
Äsken Jimppa-kanavalla esiteltiin tämmöisen puulaakin akkuteknologialtaan muka loikan muita edellä olevia laitteita (taustalla NASA-yhteistyötä, joka on taikonut ennenkin monenlaista avaruuden kautta kotiin ja keittiöön), ja valikoimassa on ihan meikäläisiä nykyrakennelmia näöltään (yök) vastaava sähköinen läskipersechopper:

http://www.hybridtechnologies.com/products

Härvelillä ajettiin ohjelmassa. Poronpurijaisiin sillä ei kyllä ryykästä Kehiltä tekniikan 'edistyneisyydestä' huolimatta yhdessä päivässä, tai pitää välillä nostaa ukkosenjohdatin kuusen latvaan. Kuuden tunnin latausaika verkosta suo reilun pitkät tupakkatauot. Soundi on varmaan rahalla saatava lisäominaisuus (mankka).

Aika painava laite, mikäli 224 kg tarkoittaa omaa massaa ilman kuskia, vaikka 'mosa', 'enska' ja 'loota' pitäisi ainakin olla kevyempää toteutusta kuin perinteisesti, eikä laite tartte meno- ja voiteluliemiä säiliöineen, imusarjaa, kaasaria, pakosarjaa, pakoputkia jne. Paksu pallo takana ainakin nostaa painoa suotta. Telkussa esiteltiin noin läppärin kokoisia akkuja, mutta toki jäi näyttämättä, että montako niitä on rinnakkain. Kai aika monta.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: TimppaX - 04 Joulukuu 2008, 12:43:25
Sähkö ei ole käyttöajopeln ratkaisu, ellei se kapasiteetti riitä pitkälle päivämatkalle ja lataus onnistu ns yön yli hommana, missä vain.

Jossain netin syövereissä törmäsin härveliin, johon oli istutettu sivu-/perävaunuun aggregaatti ja takarenkaassa oli navassa sähkömoottori.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Juupe - 05 Joulukuu 2008, 07:48:28
Hybridiajoneuvo on kai (väliaikais)ratkaisu pidempien käyttöetäisyyksien suomiseksi. Hybridihenkilöautoja toki tunnetaan, ja myös busseissa alkaa (teknisesti Suomea edistyneemmissä maissa) yleistyä hybridi, jossa käyttövoimaa vaihdellaan lennosta sähkön ja löpön (tai kaasun?) kesken, ja sen lisäksi jarrutusenergia imaistaan talteen akkuihin. Mutta sekatekniikka lienee liian haasteista rätkään ripustettavaksi.

Sähköautomaailman visiooneissa kuvaillaan long range käyttöön systeemiä, jossa huoltamoilta voidaan vaihtaa valmiiksi ladattuja akkusettejä hiipuneiden tilalle, ja näin päästään heti eteenpäin. Teknisesti toki täysin mahdollista, mutta edellyttänee pitkällistä standardointia ja akunvaihtorinkien kehittelyä.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: shoveltimppa - 06 Joulukuu 2008, 13:45:24
Jos et Juupe jo tiedä, niin Suomessakin kehitellään jo hybridibussia. Että ei täällä teknisesti olla niin kovin takapajuisia  ;)

http://www.vtt.fi/uutta/2007/20071120.jsp

Jos nyt viherpiiperryksen kannalta asiaa ajattelee, niin hybridi on parhaimmillaan kaupunkiajossa, jossa on paljon jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Kiihdytyksissä voidaan hyödyntää sähkömoottoria ja jarrutusten aikana ladataan akkuja. Maantieajossa mennäänkin sitten polttomoottorin turvin.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Juupe - 06 Joulukuu 2008, 15:56:23
Hyvä, labrassa ahkeroidaan.

Nämä puidut voimanlähteet eivät tietenkään ole uusia. Autot meinasivat lähteä sähkön tielle jo alunperinkin (+100v sitten), mutta polttomoottoria viriteltiin jotenkin uuteen kuosiin niin että fossiilikeitto otti sittenkin kärkiposition. Kaasuajoneuvoja samaten ollut 'iät ajat'. Nykyään biokaasuista meuhkataan (tapauksesta riippuen järkevin perustein toki), mutta esim. sota-aikana Tadissa ajeltiin busseja ja rahtia myös paskakaasulla puukaasun ohella. Jonka perään en malta olla kehumatta Oulun suunnan äveriään, Juha Sipilän, häkäpönttöcaminoa, El Kaminaa.

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=681260

http://www.hs.fi/tulosta/HT20080914SI1TT03jbi


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: shoveltimppa - 06 Joulukuu 2008, 17:28:24
Tosi on, että vaihtoehtoisia polttoaineita ja sähköä voimanlähteenä on ajoneuvoissa kokeiltu ensimmäisiä kertoja jo viime vuosisadan alussa.

Näiden biotouhujen kanssa oleellisin asia ympäristön kannalta on kai se, että mikä on polttoaineen kokonaisvaikutus energiankulutukseen ja kasvihuonekaasupäästöihin. Ei riitä, että verrataan vain loppukäytössä syntyviä päästöjä, vaan pitäisi tarkastella koko polttoaineen valmistukseen liittyvän ketjun energiankulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä. Ja siitähän väännetään kättä jatkuvasti, että mikä nyt on oikeasti bio ja mikä ei.

Tulipa mieleen, että törmäsin aikanaan uutiseen maakaasulla toimivasta harrikasta.

http://www.ngvglobal.com/en/technology/harley-davidson-style-with-natural-gas-01763.html
http://www.buffalo.at/  (klikkaa vasemmalta "erdgas project")


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Sloper - 06 Joulukuu 2008, 18:30:44
Vähän aihetta sivuten heitän oman ennustuksen kehityksen suunnasta.

Koska fossiilisien polttoaineden korvaaminen synteettisillä on liian kallista ja tavalla tai toisella saastuttavaa, niin 5-10 vuoden kuluessa kehitys painottuu sähkön paikalliseen tuottamiseen. Näin autoista saadaan kevyempiä ja teknisesti yksinkertaisempia.
Autossa / motukassa on oma voimala jolla tarvittava energia tuotetaan online, ehkä pienellä boost akulla tehostettuna, kiihdytyksiä ja mäkiä varten. Ensimmäiset sovellukset ovat pieniä matkalaukku kokoisia "kaseti" ydinvoimaloita, joissa on pieni hallittu reaktio, joka voidaan käynnistää ja pysäyttää kuten nyky moottorit. Kun "kasetin" sisäinen polttoaine on käytetty loppuun, vaihdetaan se lähimmällä huoltoasemala korvausta vastaan uuteen. Samaan tapaan kun kaasupullot nykyään. Käytetty kasetti menee käsittelyasemalle tarkastettavaksi ja "tankattavaksi".
Samalla ratkaisulla voidaan sähköistää mökit ja muut paikat joihin sähkölinjojen veto on kannattamatonta.

Muutama vuosi pitää vissiin odotella että mailma on tähän valmis.
 8)




Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 19 Joulukuu 2008, 13:52:19
Huhu ei ole aivan väärä.

Aihiot on olemassa (Cagiva Freccia 125) ja osiin purettuna. Osat on jotakuinkin valittu, mutta ei vielä tilattu.

Moottorit ja muu elektroniikka on "helppo" löytää, rahalla selviää. Yksittäinen suurin haaste on riittävän akkukapasiteetin kalustaminen edes jossain määrin järkevällä hinnalla. Tavoitteena noin 80-100 maantienopeus ja 50-60 km ajomatka. Ainakin toiseen yksilöön pyritään rakentamaan regeneraatio-ominaisuus (eli "jarruttaminen" lataa akkuja).

Akkufirmojen sponsoreita kaivataan ...

Täydentelemme tänne varmaankin tietoja projektista sitä mukaa kun huvittaa.

Täydentelen kun huvittaa.

Molempiin pyöriin tehdään regen.

Pyörät on purettu runkoa myöten ja katseltu läpi. Moottorit ja vaihteistot on maalattu vihreiksi ja heitetty kaislikkoon.

Laturit (48V) on ostettu (vajaa 300e per kappale). (http://www.coolpowersolutions.fi/Tiedote/SBC-sarja.htm  (http://www.coolpowersolutions.fi/Tiedote/SBC-sarja.htm)sbc-2413 http://www.manson.com.hk/productdetail.php?ProductID=88 (http://www.manson.com.hk/productdetail.php?ProductID=88))

Moottorit, kontrollerit, kaasukahvat(heh), yksi ohjelmointilaite kontrollereille on tilattu: alle 2500 USD.

Latureita lukuunottamatta sälät tilattu http://www.electricmotorsport.com/

Item                 Quantity  Description                            Amount
----                 --------  -----------                            ------
Etek-R Kit W/Regen   2         Etek-R Motor, Millipak 4Q, Magura or 2,175.00
                               Pot box throttle, Contactor, Wire           
                               Kit, Fuse and holder                         
                                                 Coil Voltage: 48 VDC
                                Matching left handle bar grip: Yes
                                     Curtis PB6 Style Pot Box: No
                                           connector and pins: Include
Drive Sprocket       1         Martin bored and Keyed steel drive      25.00
                               sprocket.                                   
                                       Bore size: 7/8 inch 3/16 Key
                                      Chain Size: 50
                                Number of  teeth: 11
Drive Sprocket       1         Martin bored and Keyed steel drive      25.00
                               sprocket.                                   
                                       Bore size: 7/8 inch 3/16 Key
                                      Chain Size: 50
                                Number of  teeth: 12
Sevcon Millipak Prog 1         Hand held programmer for Millipak      225.00
                               controllers                                 

                                                     Subtotal       2,450.00
                                                     Tax Rate          0.00%
                                                          Tax           0.00
                                            Shipping/Handling           0.00
                                                        Total      $2,450.00


Rahtikuluja muodostunee noin 250 USD, fedex international economy.

Palikat tulevat kun tulevat, sitten niistä maksetaan alvit ja tullit jnpp jnpp.

Akkusponsori on vieläkin hakusessa. Saa kertoa eteenpäin jos on tuttuja firmoja tai muita sopivia kontakteja.

Rahaa palanut tähän mennessä noin 3000 USD ja 1000+ EUR. Ja tosiaan, tehdään kaksi pyörää kerralla:

http://picasaweb.google.com/ilmarille/EMotoGallery#5245928324589775250
ja
http://picasaweb.google.com/ilmarille/EMotoGallery#5245928395716483138

Jos joku osaa nimetä eurooppalaisen valmistajan tai myyjän niin kertokaa ihmeessä.

Ja taas, kerron lisää kun huvittaa.

edit: pari linkkiä lisätty


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 29 Joulukuu 2008, 20:49:21
Saarella meinataan ajaa maailman ensimmäinen (?) hiilivapaa prätkäskaba: http://www.ttxgp.com/ ...lähteekö MotoJussi sinne Freccialla kerään pokaalit kotio?


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: TimppaX - 30 Joulukuu 2008, 00:15:19
ihan sivujuonenomainen kyssäri: Entä jos korvaisin akuston sivuvaunussa pörisevällä dieselgeneraattorilla? Tila ei ole ongelma, vetolinjaksi riittäsi nykyinen kardaani ja sopiva taajuusmuuttaja tmv tehonsäätöyksikkö "kaasuksi", missä on mahdollista myös rullailla vapaalla?



Otsikko: 24h kestävyyskilpailu sähkömoottoripyörille ja -mönkkäreille
Kirjoitti: Santtu - 11 Maaliskuu 2009, 10:26:30
Zero Motorcycles järjestää 'kaikkien aikojen ensimmäisen sähkömoottoripyörien off-road -kestävyyskilpailun'. Kisa ajetaan 4.-5.4.2009 Santa Clara 408MX motocross radalla San Josessa, Californiassa. Kilpailuun voivat osallistua kaikki sähköisellä voimanlähteellä varustetut moottoripyörät, triket ja mönkijät.

Yhtä osallistuvaa tiimiä kohden sallitaan vain yksi ajoneuvo. Radalla ei ole hyppyjä mutta se on sora / off-road rata. Kuhunkin kilpailuajoneuvoon asennetaan kilpailujärjestäjän toimittama vastaanotin jonka avulla seurataan kierroksia ja ajoaikoja. Klpailuun ei ole osallistumismaksua. Ilmoittautuminen päättyy 20.3.2009!

Lisätietoa: http://www.zeromotorcycles.com/electricross/


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 13 Maaliskuu 2009, 15:25:39
Täydentelen kun huvittaa.

Jussille kipailevaa projektia: http://www.youtube.com/watch?v=G7wid_8k_7k ...ovat kyllä edellä.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Thomas - 30 Maaliskuu 2009, 12:16:25
Tuohon tulevan Motoparlamentin (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=862.0) kutsuun viitaten tuli mieleen nämä verotusasiat. Eli arvatenkin verotuksen järkeistäminen on yksi asia käsiteltäväksi, näin ainakin toivoisin.

Tällä hetkellähän laki (Laki Polttoainemaksusta (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20031280))sanoo aikas selkeästi, että.. Ajoneuvosta, jossa käytetään moottoribensiiniä tai dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta, suoritetaan valtiolle polttoainemaksua siten kuin tässä laissa säädetään.

Ja edelleen, että..
3 §
«Polttoainemaksu»
«Polttoainemaksu» maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta.
«Polttoainemaksu» kannetaan myös, jos ajoneuvossa käytetään osittain 1 momentin mukaisesti polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.



Mutta kuitenkin siten, että..
6 § (19.5.2006/379)
Polttoainemaksusta vapaat ajoneuvot
Polttoainemaksusta ovat vapaat:
5) metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot;
6) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta;



Ja meidän nationalistista identiteettiämme kuvastavan johtamistavan huipentumaa edustavat nämä määrätyt maksut:
9 § (30.12.2004/1329)
Polttoainemaksun määrä
Polttoainemaksun määrä on:
1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka) 330 euroa päivältä;
2) pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka) 500 euroa päivältä;
9) moottoripyörästä ja muusta L-luokan ajoneuvosta 100 euroa päivältä.



Nyt tuosta TimppaX'n mainitsemasta biodieselhärvelistä tuli mieleen, että onko vastaavanlaisen laitteen käytöstä varauduttavat maksamaan 18'000e/ajokausi jos naftan sekaan lorauttaa omia tisleitä? Vai olenko ymmärtänyt jotain jälleen väärin?

Itse en ole noiden kaasujen käyttövaihtoehtoja tutkinut, mutta mitenkäs tuon suokaasun (ts. metaanin) käyttö eroaa maa/neste-kaasujen käytöstä? Tai siis lähinnä moottoriteknisesti, voiko sama moottori toimia sekä metaanin että maakaasun avulla? Tällöinhän erona olisi ainoastaan tuo metaanin 'vihreys' ja siten (oletattavasti hetkellinen) verovapaus..


Itärajan kupeessa asusteleva kaveri mietti UKsta kaasuauton tuomista, ja maakaasuliittymään tankkauspisteen rakentamista. Vaikka tankkauspisteen kustannukset olisivat vielä olleet perusteltavissa, niin ongelmaksi tuli nimenomaan tuo aivan älytön verotus. Joten kaveri toi paluumatkallaan sitten pienikulutuksisen V8-bensa lantikan ja käy tankkaamassa rajan toisella puolella..

-t-



Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 09 Huhtikuu 2009, 13:25:07

Akkusponsori on vieläkin hakusessa. Saa kertoa eteenpäin jos on tuttuja firmoja tai muita sopivia kontakteja.

Akkujen suhteen palveli erinomaisesti Akkupojat Oy (http://akkupojat.fi/). Löytyi sopivat palikat, kokemusta ja osaamista ja logistiikkahommat menivät juuri niinkuin pitääkin. Täältä katsottuna syrjäinen sijainti ei haittaa, rahti kulkee.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: ilmarille - 15 Huhtikuu 2009, 10:00:22
Sähköcagivan ensimmäiset metrit ajettu tallin pihassa, hieman aavemainen olo tuli kun ei kuulunut juuri muuta ääntä kuin hiekan rapinaa renkaiden alla. Alkaa tuo voimansiirto ja sen sähköt olla valmiina, seuraavaksi on työlistalla valojen kaapelointi, asennus ja katteiden käsittely.

-ilmari-


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: TimppaX - 15 Huhtikuu 2009, 12:49:21
No Selvittelin oman projektin tiimoilla asiaa AKE:sta aiheena dieselpolttoaine- ja motoristin dieselverotus.

AKE:sta vastasi Erno Aholammi, kehityspäällikkö, Ajoneuvoverotus:

”Moottoripyörät eivät ole käyttövoimaveronalaisia. ”

Poikkeuksena tähän, jos ajetaan muulla kuin veronalaisilla polttoaineilla, kuten polttoöljyllä, kasviöjyllä tai paistorasvoilla, tmv dieselille kelpaavalla, silloin tieliikennekäytöstä pitää maksaa polttoaineverona á 100€/pv.

Jos tekee itse, vaikka SVO-pyörän, so Straight Vegetable Oil, ihan normi kasvirasvafillarin, niin siitä pitää maksa á 0.35€/l polttoaineveroa ja saa ajaa liikenteessä. Sama juttu omatoimisen biodieseln valmistuksessa. Verottamattomalla polttoaineella ajosta rätkähtää iso lasku. Ihan kuin on jos pakun tankista löytyy ratsiassa löpöä.

Metaanille pyöriä on muutettu tuolla isossa maailmassa aikain sivuitse. Ongelmana on kaasusäiliöiden koko ja kuljetus, että pääsee siis postilaatikkoa kauemmas.

New Delhissä motoroidut riksat kulkee tietääkseni vain ja ainoastaan metaanilla.

Metaanikäyttöiset autot on toistaiseksi  vapaita polttoaineveroista, paitti jos on ns duel-fuel dieseli, siinä on normi dieselvero. Joitakin dieseleitä voi muuttaa kokonaan kaasulle ja silloin saa hakea vapautuksen käyttövoimaverosta.

Tai jos härveli on 3500+kg, että sen voi katsastaa kuorma-autoksi, sillä voi ajaa ilman veroja halutessaan nestekaasulla. Täälläpäin on yksi jenkki väsätty silleesti. Ymmärtääkseni on isolla bensakoneella. En tunne noita USA-autoja oikeastaan ollenkaan.



Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Juupe - 20 Huhtikuu 2009, 12:06:07
Tässä lienee sähköjopojen päivän benchmark:

http://www.ridemission.com/

http://www.iltalehti.fi/autot/moottoripyorat1_am.shtml



Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 11 Toukokuu 2009, 00:57:15
Sähköcagivan ensimmäiset metrit ajettu tallin pihassa
-ilmari-

Samoin seuraavat metrit.

Tunnustan, hihitin kuin heikkopäinen kun heitin rundia pitkin pihamaata.

Nyt on ensimmäinen pyörä "liikkuva", ja siirretty Helsinkiin loppuuntekemistä varten, kun MotoJussilla on nyt paremmin aikaa käyttää.

Nyppii kyllä urakalla, kun vakuutusyhtiö rakastaa niin rajusti. Kaksi 1100-kuutioista motskaria, kaksi autoa ja sitten tuo uus pieni söpöläinen. Kai minä sitten aiheutan niillä kaikilla vaaraa koko ajan ja sen takia maksan kaikista koko ajan.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 11 Toukokuu 2009, 01:09:20
Tässä lienee sähköjopojen päivän benchmark:

http://www.ridemission.com/

http://www.iltalehti.fi/autot/moottoripyorat1_am.shtml


Noniin kiitti tästä :) V**** me ollaan pari persaukista mutta innokasta harrastajaa ja pikkaisen eri resurssein liikkeellä :)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 01 Kesäkuu 2009, 22:47:10
... ja pikkaisen eri resurssein liikkeellä :)

Ja siksi lopputulos näyttääkin tällä hetkellä tältä: http://share.ovi.com/media/jsavola.public/Jsavola.10083 tai http://share.ovi.com/media/jsavola.public/Jsavola.10084

Kyllä siihen vielä kuoret päälle laitetaan :) Hmm. Tai ... Ohan toi aika hottis noinkin ;)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: waltomar - 06 Kesäkuu 2009, 16:34:49
(http://www.kolumbus.fi/waltomar/sahkoCB.jpg)

Jepjep...

Aihio: Honda CB 125cc
Ajoneuvoluokka: Mopo (toistaiseksi)
Moottori: Mars motors ME0708 "Etek-r"
Säädin: Alltrax 4844
Akut: 70Ah geeli
Jännite: 24V
Teho: 3,5kW/2,4kW (piikkiteho/jatkuva)
Paino: 180kg
Ajomatka: Ei vielä tiedossa...

Helposta lähdetään liikkeille, tai niin minä ainakin luulin. Projekti on muuten valmis, vain rakenteellinennopeus on toteamatta. Hyviä mittaussäitä odotellessa onkin hyvä esitellä lopputulosta.

Pyörä on toistaiseksi mopedi. Tarkoituksena on ensivuonna tai viimeistään kahden vuoden kuluttua muuttaa takaisin kevariksi. Syitä miksi mopo on nyt mopo: Litium akusto akunhallintajärjestelmineen ja latureineen ~3500eur. Nykyään ei tule Aata ajokorttiin Been ohella = +500eur?

Eli pyörän tekniikka on valittu silmälläpitäen kevaria, siispä muutoksen yhteydessä ei tarvitse tehdä muuta kuin vaihtaa akut ja laturi. Niin ja tietysti leimalle hakemaan isompaa roiskeläppää takavalon alle.

Moottorin teho on rajoitettu ajamalla pienemmällä jännitteellä. Sitten kun jos ja kun muutan pyörän kevariksi nostetaan jännite 48V tienoille. Tällöin jatkuva kuormituksenkesto on noin 5kW, joka riittää hyvin 80km/h köröttelyyn. Ajoviiman tuoma lisäjäähdytys voisi mahdollistaa kovemmatkin nopeudet. Toinen vaihtoehto on jännitteen nostaminen, mutta tätä varten pitäisi ostaa uusi moottorinohjain. Eli ei päästetä mopoa käsistä kustannuksien kanssa.

Kovia opiskelurahoja on tullut makseltua. Nyt hieman oppineena on hyvä lähteä toteuttamaan joskus kaukana tulevaisuudessa jotain räväkempää. Suuret kiitokset Nivalan miehelle alumiinin hitsauksista, todellakin jallupullon arvoiset saumat.

Lisäkuvia:
http://www.kolumbus.fi/waltomar/sahkoCB2.jpg http://www.kolumbus.fi/waltomar/sahkoCB3.jpg http://www.kolumbus.fi/waltomar/sahkoCB4.jpg http://www.kolumbus.fi/waltomar/sahkoCB5.jpg

Että semmosta sitten.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 09 Kesäkuu 2009, 17:34:58
Toivottavasti pyörät saadaan myös Helsinki Bike Show '09:iin ensi lauantaina. Jos pelissä ei ole (muutoskatsastettua) kilpeä se kannataa tuoda paikalle pakulla / kärryllä ja ajaa portista sisään näyttelyalueelle.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 09 Kesäkuu 2009, 20:26:37
Toivottavasti pyörät saadaan myös Helsinki Bike Show '09:iin ensi lauantaina. Jos pelissä ei ole (muutoskatsastettua) kilpeä se kannataa tuoda paikalle pakulla / kärryllä ja ajaa portista sisään näyttelyalueelle.

Kun kattelee tuota surullisen näköistä läjää tallin lattialla, tulee sellain fiilis et "täs saattaa tulla vähä kiire".

SIIS MIT VIT!  Se onkin lauantaina??!! Eikä sunnuntaina. Oh. Hitto.

Täs saattaa tulla vähä kiire...

(Just kiskottiin moottori irti ja tehdään sille kokonaan uus kiinnikeratkaisu ihan eri tavalla ... Vanteet vien rengastettavaksi huomenna. Jos nämä kaks juttua ehtii ajoissa, tulee pyörä teknisesti omin voimin paikalle. Kilven todennäköisen puuttumisen takia valitettavasti todennäköisesti jonkun vehkeen kyydissä.)

Anyway. Omin voimin omin kilvin kotoa tuonne on vielä mahdollisuuksien rajoissa. Nippa nappa.



Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 12 Kesäkuu 2009, 19:45:36
Kun kattelee tuota surullisen näköistä läjää tallin lattialla, tulee sellain fiilis et "täs saattaa tulla vähä kiire".

Läjän kasaaminen ei ollut ongelma, kun tein aamuneljään asti kasausta. Sen sijaan katsastuskonttori ei antanut OK-merkintää muutoskatsastuksesta:

"A3 Selvitys moottorin tehosta tm muuttuneista
A3 Osaluettelo puuttuu / täyttämättä
Selvitetään AKE:sta mitä kaikkea vaaditaan muutoksesta, onko omavalm. tms.

Omat massat
100kg (etu) 120kg (taka)"

Elikkäs punnitsivat ja tsekkasivat renkaiden kantavuudet ja ihmettelivät ja koittivat saada tolkkua että mikä se moottori on jnpp jnpp. En ollut printannut mukaan moottorin speksejä, ja tämä nyt oli tietenkin oma moka. Alkuperäinen massa on 140 kiloa.

Muita mainittavia asioita ei juuri ollut. Konttorin miehillä ei ollut tietoa siitä mitä kaikkea pitää tsekata kun motskarissa bensakone vaihdetaan sähköiseen, mutta ottavat selvää ja soittavat takaisin.

Päivä oli kuitenkin voitto: Vehje vei Herttoniemeen ja takaisin, yhteensä 19 kilometriä. Hieman tuoksui kuuma muovi kun pääsin perille, mutta muuten tekniikka oli OK. Tehot olivat siedettävät alkuun, mutta noin 6 km ajon jälkeen tehot tippuivat rajusti. On mahdollista että kontrolleri suojaa itseään kuumuudelta tiputtamalla tehoa (siinä on sellainen ominaisuus).

Eiköhän tuo HBS:ään tule, mutta ei oman moottorin voimin.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 15 Kesäkuu 2009, 12:16:46
Läjän kasaaminen ei ollut ongelma, kun tein aamuneljään asti kasausta. Sen sijaan katsastuskonttori ei antanut OK-merkintää muutoskatsastuksesta:
...
Eiköhän tuo HBS:ään tule, mutta ei oman moottorin voimin.

Soittivat katsastuskonttorilta. Kaipaavat seuraavia asioita:

- tehopenkissä käyttö ja dynolaput mukaan
- koeajo (tai vastaava?) keino jolla selvitetään että kulkee yli 50 km/h
- maahantuojalta tieto tyypin suurimmasta sallitusta kokonaismassasta
- haluavat katsoa silmillään ettei runkoa ole rei'itetty eikä hitsailtu (eli strippausoperaatio konttorilla).

Ja kyllähän HBS:ssä yksi harmaa varpunen kävi näytillä. Herätti huomiota (vähän :).


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Hemuli - 15 Kesäkuu 2009, 22:09:20
...haluavat katsoa silmillään ettei runkoa ole rei'itetty eikä hitsailtu (eli strippausoperaatio konttorilla)...

Olen aina ihmetellyt tätä pykälää (liittynee siihen "kaikki lisävarusteet kiinnitettävä puristusliitoksilla, rungon poraaminen/hitsaus kielletty") - miten sitten normaalit runkomuutokset ja johtojen läpiviennit on sallittu?


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 24 Kesäkuu 2009, 09:58:47
Saarella meinataan ajaa maailman ensimmäinen (?) hiilivapaa prätkäskaba: http://www.ttxgp.com/ ...lähteekö MotoJussi sinne Freccialla kerään pokaalit kotio?

Tulokset: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=973.0


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 02 Heinäkuu 2009, 02:01:44
Missä ovat kaikki ne kylähullut jotka ovat jo vuosia vieneet prätkien rakentelua?

En niistä muista tiedä mutta itte ajoin ihan luvallisesti Helsingin keskustassa tänään. Pääsin omin voimin vielä takaisin kotiin. Cagiva on siis muutoskatsastettu.

Kunhan saa tuon "valmiiksi", voisi tehdä toisen. (Onko 'omatekoinen' koskaan valmis?)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 03 Heinäkuu 2009, 09:14:10
Olen aina ihmetellyt tätä pykälää (liittynee siihen "kaikki lisävarusteet kiinnitettävä puristusliitoksilla, rungon poraaminen/hitsaus kielletty") - miten sitten normaalit runkomuutokset ja johtojen läpiviennit on sallittu?

Hyvä kysymys. Itseä nyt tällä kertaa enemmän kuitenkin huvittaa se, että moottori on kiinnitetty puristusliitoksella kuten kunnon lisävaruste pitääkin ;)

... mistä tulikin mieleeni; ei olisi ollenkaan pöllömpi ajatus muokata takahaarukkaan kiinteä paikka moottorille, kun prosentit riittää -ja- teknisestikin tuon saa tehdä, kun tekee sen hallitusti. Ei tarvitsisi miettiä, pysyykö puristusliitos paikallaan jnpp. On melko selkeä ajatus siitä, mitä pitäisi tehdä.

Pitää pohtia ja selvittää.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Joksa - 13 Elokuu 2009, 10:23:27
http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/uutiset/artikkelit/orange-country-choppers-rakensi-saehkoemoottoripyoeraen-katso-video.html?SC=1 (http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/uutiset/artikkelit/orange-country-choppers-rakensi-saehkoemoottoripyoeraen-katso-video.html?SC=1)

Green Machine (http://www.youtube.com/watch?v=dUwN6zd2ATg#ws-lq-lq2-hq)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 13 Elokuu 2009, 17:54:41
... Green Machine ...

Olenko ainoa yllättynyt kun videossa oli tyylipuhtaasti "All show,  no go" :)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: TimppaX - 15 Elokuu 2009, 13:49:25
joo ja 60 mailin toimintasäde....



Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Joksa - 18 Elokuu 2009, 15:07:21
Electric Drag Bike - 0 to 60 in Under 1 second (http://www.youtube.com/watch?v=a2JkMCzjTVE#lq-lq2-hq)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: ilmarille - 21 Syyskuu 2009, 08:09:19
jussi sai naamansa lehteenkin... ;)

http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/article329327.ece (http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/article329327.ece)



Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Joksa - 11 Lokakuu 2009, 16:57:12
http://www.brammo.com/learn/ (http://www.brammo.com/learn/)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 09 Marraskuu 2009, 00:15:54
Tavoitteena noin 80-100 maantienopeus ja 50-60 km ajomatka.

Kellotin tänään tasamaalla nollakelissä 91 km/h GPS:n näyttöön.

Pisin ajomatka tähän asti yhdellä latauksella (seka-ajoa, kaupunkia ja maantietä) oli 57 km.

Voisi todeta että näiltä osin speksit saavutettiin.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 16 Tammikuu 2010, 21:19:02
Voisi todeta että näiltä osin speksit saavutettiin.

kuulin hauskasta palvelusta: https://palvelu2.tapiola.fi/fi-fi/ostoskori/ajoneuvolaskin

kylläpä hymyttää tuo kohta "Sylinteritilavuus" :)



Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: motomatti - 22 Helmikuu 2010, 10:58:09
Tuo 0 cc on innoittava asia. Vanhoillinen vakuutusyhtö Pohjantähti vakuuttaa edelleenkin moottoripyörät kuutiotilavuuden perusteella. Ihan sama onko ultrakevyt supersportti vai laiska puolitonninen bulevardilotkutin. Mulla on vakuutukset siellä vaikka pelejä löytyy molemmista ryhmistä ja siltä välitä mutta vakuutukset menevätkin päivälaskutuksella siellä.

Oma alkoprojekti on edistynyt. Teknisiä, kustannuksellisia ja henkisiä esteitä on purettu ja jotain saatu aikaan. Raapustelen aiheesta jotain kerhokirjeeseen jos sinne vielä nykyään mahtuu...

mm


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Rocks - 28 Syyskuu 2010, 21:18:09
http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/article495655.ece (http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/metallitekniikka/article495655.ece)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 04 Huhtikuu 2011, 14:58:31
http://www.iltasanomat.fi/autot/T%C3%A4ss%C3%A4%20on%20ruma%20mutta%20%C3%A4rh%C3%A4kk%C3%A4%20enn%C3%A4tyspr%C3%A4tk%C3%A4/art-1288380305230.html (http://www.iltasanomat.fi/autot/T%C3%A4ss%C3%A4%20on%20ruma%20mutta%20%C3%A4rh%C3%A4kk%C3%A4%20enn%C3%A4tyspr%C3%A4tk%C3%A4/art-1288380305230.html)
SWIGZ Electric Superbike - Concept to Reality (http://www.youtube.com/watch?v=wbYiX7cNH7o#ws)


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: Santtu - 16 Joulukuu 2013, 15:01:41
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/uusi+ihmeakku+mullistaa+sahkoautoilun/201312587213


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: jsantala - 17 Joulukuu 2013, 18:41:17
"Ihmeakku" kyllä tulee ennenpitkää, mutta enemmän löisin vetoa pienten inkrementaalisten parannusten puolesta, joiden seurauksena ennenpitkää akut todella ovat 3x pienempiä, 3x kevyempiä ja 3x enemmän sähköä sisältäviä. Tosin jo nyt Tesla Model S kulkee aivan riittävän pitkälle ja nopeasti, joten tulevaisuuden akkuteknologiaa ei ole ihan pakko odotella. Toki lompakosta joutuu vähän puristamaan käteistä ulos. Mitä omiini tulee niin auton sähköistys vähän hidastui kylmyyden ja kroonisen tallinpuutteen vuoksi, mutta eiköhän tuo taas kesällä etene.


Otsikko: Vs: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?
Kirjoitti: MotoJussi - 05 Syyskuu 2017, 05:44:11
Tavoitteena noin 80-100 maantienopeus ja 50-60 km ajomatka.

Tavoite on askeleen lähempänä.

Joulupukki kantoi toissapäivänä käsiini 7 kpl Nissan Leafin akkumoduleita. Uskon että niillä saa korvattua jo hyytyneet AGM-akut. AGM:t painoivat sen sata kiloa, tuo paketti vain kolmekymmentä. Kapasiteettiä ... no, onhan näissä uusissa enemmän. Eikä tarvi miettiä että lahoavat käytössä, kunhan vain pitää alajännitteen hanskassa.

Myöhemmin lisää.