Otsikko: Silver Bullet - Menestystä, asfalttia ja edunvalvontaa Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 31 Lokakuu 2008, 10:24:18 Jälleen on tovi vierähtänyt edellisestä Silver Bulletia koskevasta jutusta. Tätä tovia emme ole käyttäneet joutenoloon, vaan aika on kulunut monenlaiseen puuhaan rakentelulainsäädännön kehittämisessä. Mukaan mahtuu kuitenkin mukaviakin hetkiä itse asian ytimessä: näyttelyissä, tapahtumissa ja ylipäätään tien päällä, siellä minne chopper kuuluu. Tässä jutussa kerromme ensinnäkin valittuja paloja Silver Bulletin kesästä. Lisäksi käsittelemme Bulletin pintakäsittelyprosessia – maalausta, kromausta ja kultausta sekä satulan verhoilua. Lopuksi selostamme vielä talven ohjelmaa, joka on vietävä läpi saadaksemme Bulletin katsastuskuntoon.
Juhannuksen jälkeen Silver Bullet pääsi toteuttamaan toista tärkeää tehtävää. Se esitti suurta osaa SMOTO:n ja MMAF:n yhteistyössä järjestämässä, järjestyksessä kolmannessa Motoparlamentissa, joka pidettiin Jurvassa Botniaringin radalla. Siellä Bullet oli jälleen viranomaisten koeajettavissa. Ja jälleen vesikelillä, kuinkas muuten. Suurimmalle osalle tilaisuuden osallistujista Bullet oli jo entuudestaan tuttu peli, mutta tämä ei vähentänyt halukkuutta koeajaa sitä. Uusia juttujakin esiteltiin: havaitsimme muun muassa, että Bulletilla voi pujotteluosuutta lukuun ottamatta ajaa hyväksytysti uuden käsittelykokeen. Tässä kohtaa on syytä muistuttaa lukijoita siitä, että Bulletin mitat ylittävät selvästi ns. kopterilaissa säädetyt rakenteeltaan muutetun moottoripyörän enimmäismitat: akseliväli on noin 235 senttiä ja etuhaarukan kallistuskulma noin 60 astetta. Tästä huolimatta sen käsittely ei ole millään tavalla vaativaa ja nyt jo pitkähkön kokemuksen perusteella voimme todeta, että sillä ajaminen liikenteessä on helppoa. Eräänlaisen todistuskappaleen Bulletin käsiteltävyydestä meille antoi yllättäen poliisi. Motoparlamentissa oli nimittäin ensimmäistä kertaa mukana myös poliisin edustus, herrat Kimmo Järvinen ja Mika Kivikoski, molemmat moottoripyöräpoliiseja. Moottoripyöräpoliisin toimintaa tien päällä voi toisinaan syystä kritisoida, mutta yhdestä asiasta en löydä moitteen sijaa, nimittäin poliisin pyöränkäsittelytaidoista. Kumpikin poliiseista oli ensimmäistä kertaa chopperin puikoissa, mutta katsojan silmin näytti siltä kuin herrat olisivat syntyneet chopperin kyytiin. Bullet pyöri ympyrää ja kahdeksikkoa sekä taipui väistöihin niin täydellisen hallitusti, että ryhdyin itse voimakkaasti kyseenalaistamaan omaa pyöränkäsittelytaitoani. Nostan hattua!
Testikilometrejä on sateisesta kesästä huolimatta kertynyt mukavasti, ja muutaman lastentaudin korjattuaan Jupi saattaa hyvillä mielin todeta, että ensimmäisistä koeajoista jäänyt ensivaikutelma pyörän ajettavuudesta on osoittautunut oikeaksi. Bulletilla on erittäin mukava ajaa. Työntöohjaus toimii kuten pitää, pyörä ei hötkyile minnekään missään nopeudessa ja jalkatappien noston myötä kallistusvarojakin on nyt riittävästi. Ellei se kulje, kromaa se! Väliotsikon vanha viisaus on Bulletin kohdalla siinä mielessä epätarkka, että kyllä silläkin ajokortistaan pääsee eroon, vaikkei se nyt Hajabusalle pärjääkään. Yhtä kaikki, Bulletissa on paljon kromia. Yksi näyttävimmistä kromatuista osista on risukeula, jonka kromauksen hoiti ruotsalainen yhtiö Stockholms Metallsliperi AB. Yhtiöllä on aikaisempaakin kokemusta motskarin osien kromaamisesta, se nimittäin on hoitanut esimerkiksi Viridianin kromaukset. Pienemmät osakokonaisuudet kromattiin puolestaan Virossa, yrityksen nimi on Taveter Bros OÜ ja yhteyshenkilö siellä Jyri Taveter. Jupi antoi kromaamolle varsin yksiselitteiset ohjeet: yhtään virhettä ei saa olla! Yritys teki työtä käskettyä, ja lopputulos puhuu puolestaan. Kromauksissa homma ei aivan luistanut kuin tanssi. Kummassakin kromaamossa nimittäin vieraili aluksi herra nimeltä Murphy, minkä seurauksena hommat menivät uusiksi. Merkille pantavaa on kuitenkin se, miten molemmat yhtiöt suhtautuivat tapahtuneeseen: epäonnistuneita kromauksia ei edes yritetty tarjota asiakkaalle, vaan kumpikin yhtiö korjasi virheensä oma-aloitteisesti. Ainoa seuraamus Murphyn vierailusta oli lopulta toimitusten pieni viivästyminen lopputuloksen ollessa tasoltaan aivan erinomainen. Molemmat kromaamot ovat ilmoittaneet ottavansa mielellään töitä vastaan Suomesta. Jyri Taveter haluaa välittää lukijoille lisäksi tiedon, että hänellä on jatkuvasti yhteyksiä Suomeen, joten ainakin pienempien osien kuljetukset lahden yli hoituvat mutkattomasti. Hän suorittaa myös kromausten pohjahionnat itse.
Silver Bulletin perusväri on Chryslerin värikartasta löytynyt harmaa. Sen ruiskutti runkoon ja peltiosiin herra Mikko Viita. Kynäruiskutaiteilusta vastasi puolestaan herra Jere ”Jeppe” Kivilaakso, joka pyörittää yritystä nimeltä Faw D-Sign Oy. Kynäruiskumaalauksen lopputuloksen avautuminen katsojalle edellyttää Silver Bulletin sangen likeistä tarkastelua, mutta se kannattaa tehdä, edustaahan lopputulos edunvalvontaa parhaimmillaan! Bulletin omaleimaisesti muotoillun satulan verhoilusta vastasi verhoomo Mika Halonen Design. Muotoineen, kaarineen ja reikineen satula oli verhoilijalle melkoinen haaste, mutta Mika suoriutui siitä ansiokkaasti. Lopputulos on paitsi katseenvangitsija, myös oivallinen istua. Kaikkien yllä mainittujen yritysten palveluja voi mitä vilpittömimmin suoritella harrastajille. Seuraavassa on luettelo yhteystiedoista:
Talvi-iltojen puhdetöitä Vaikka kokonaisuutena Silver Bullet näyttää jo varsin valmiille, niin ainakaan katsastusviranomaisten mielestä se ei sitä aivan vielä ole. Pieniä asioita puuttuu sieltä täältä. Moottori ja pakoputkisto on säädettävä niin, että ne täyttävät APU 2-raportissa ehdotetut omavalmistemoottoripyörän pakokaasupäästö- ja meluvaatimukset. Rekisterikilvelle on valmistettava teline, jossa kilpi asettuu vaatimustenmukaisesti sivulle niin, että kaikki näkyvyys- ja kulmavaatimukset täyttyvät. Lisäksi on vielä kertaalleen varmistuttava siitä, että sivuseisontatuki, hallintalaitteet ynnä muut pikkuasiatkin täyttävät ehdotetut vaatimukset: tarkoituksena on käydä katsastuskonttorilla vain yhden kerran. Myös Jupin silmää miellyttävä akkukotelo odottaa vielä inspiraatiota. Kaikista yllä mainituista asioista on tarkoitus kirjoittaa jatkossa juttuja Kopteri-lehteen sitä mukaa kun ne valmistuvat lopulliseen muotoonsa. Kaiken tämän jälkeen toivoa sopii, että virkavalta etenee uuden lainsäädännön valmistelussa ripeän aikataulun mukaisesti niin, että ajokaudelle 2009 saisimme kiinnittää Silver Bulletiin ihan oikean rekisterikilven. Sen, mitä asian eteen on vielä tehtävissä, allekirjoittanut aikoo myös tehdä yhdessä SMOTO:n ja MMAF:n porukan kanssa. Otsikko: Vs: Silver Bullet - Menestystä, asfalttia ja edunvalvontaa Kirjoitti: Santtu - 31 Lokakuu 2008, 12:55:00 Kuvia pinnojen ja vanteiden yksityiskohdista. Myös 'sähköpääkeskus' on päässyt mukaan kuvaan.
Otsikko: Vs: Silver Bullet - Menestystä, asfalttia ja edunvalvontaa Kirjoitti: Santtu - 31 Lokakuu 2008, 12:59:46 Tien päällä maistuu meno.
Otsikko: Vs: Silver Bullet - Menestystä, asfalttia ja edunvalvontaa Kirjoitti: Santtu - 31 Lokakuu 2008, 13:01:21 Sekalaisia yksityiskohtia
Otsikko: Vs: Silver Bullet - Menestystä, asfalttia ja edunvalvontaa Kirjoitti: Santtu - 31 Lokakuu 2008, 13:05:16
|