MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: av - 29 Joulukuu 2008, 17:53:44



Otsikko: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: av - 29 Joulukuu 2008, 17:53:44
päätin sitten kaiken muun ohessa vaihtaa ohjauslaakerit uusiin, ja tietenkään ei mennyt niinkuin piti.
eli alempi laakeri jumissa ja vain puolet lähti irti (siis sisäosa jäi jäljelle).
antakaas nyt hyvä vinkki sen irti saamiseksi. ei huvittais tuhota koko akselia rälläkällä, on kuitenkin aika ahdas paikka...


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: _thanatos_ - 29 Joulukuu 2008, 19:18:58
Kyseessä on siis ilmeisesti kartiorullalaakerin sisäosa? Jumissa alemman T-palan päällä, jumissa akselissa? Oletko koittanut antaa lämpöä? varma (eli testattu) tapa on hitsata pultit kartioon kiinni jolloin holkkia pääsee lyömään t-palan suunnasta.


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: Santtu - 29 Joulukuu 2008, 20:58:31
Ja olet varma, että siellä ei ole lukkoprikkaa tms edessä eli se on vain prässäämällä kiinni?

Kylmä (talvella helppoa), lämpö ja prässi (vaikka järeä tunkki paremman puutteessa) yleensä auttaavat näissä ahdistusongelmissa.

Ja jos ei lähde omassa tallissa niin useimmissa hyvin varustetuissa prätkäpajoissa (esim. HD-liikkeet jotka tekevät myös isohkoja muutostöitä) on sopivat tuurnat ja prässi jolla lähtee. Saattaa olla konepajoissakin mutta enempi onnen kauppaa.


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: leesseri - 30 Joulukuu 2008, 08:33:55
hitsaat laakeripesään hitsaus-sauman ja jäähdytät sen vedellä...kooli tippuu pois...


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: Hemuli - 30 Joulukuu 2008, 15:45:56
...Kylmä (talvella helppoa), lämpö ja prässi (vaikka järeä tunkki paremman puutteessa) yleensä auttaavat näissä ahdistusongelmissa...

Mitenhän Santtu sen tunkin työnnät ohjauslaakerin sisäskoolin alle ;D ?

Jos t-kappaleissa on läpipainettava akseli (kuten esimerkiksi HD Sportster ja Dynamallit) niin helpoin tapa irrottaa sisäskooli on prässätä akseli irti t-kappaleesta. Pyörissä joissa on teräksestä tehdyt t-kappaleet akseli on usein hitsattu kiinni ja tämä konsti ei onnistu.

Hitsaaminen auttaa aina, itse tein aikoinaan erikoistyökalun sopivan mittaisesta putkenpätkästä jonka mahtui työntämään ohjausakselin päälle. Yläpäähän sopiva tulppa johon liukuvasaran päähän sopiva kierretangon pätkä, alapää hitsattiin kolmella pisteellä akselilla olevaan skooliin kiinni. Sen jälkeen muutama napautus liukuvasaralla ja skooli on irti. Rälläkällä kun pyyhkäisi nuo kolme pistettä pois niin työkalu on taas valmis käyttöön.


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: Pekka L - 30 Joulukuu 2008, 16:16:27
Sitten on olemassa myös ulosvetäjiäkin tähän tarkoitukseen. Jos ei esimerkiks oo mahdollisuutta tulitöihin! http://www.tecsol.fi/liitteet/uusi/000327.pdf tuolta vaikka sivulta 8 löytyy malli... Kuvassa irrotetaan hammasratasta.


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: Plap - 31 Joulukuu 2008, 00:05:49
Onkohan paikallisen halpiskaupan linkit täällä kiellettyjä (?).
No mä kävin laakerin irroittamista varten hakemassa tuollaisen (laadusta en sano mitään, mutta ainakana ensimmäisen laakerin irroituksessa ei mennyt rikki):
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=20353.htm&tuote=20353&ryhmaid=134.



Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: av - 31 Joulukuu 2008, 12:41:53
no niin...
vinkkejä löytyy vaan ei sitä "ihmekonstia" mitä toivoin :)
mun ongelma tässä tapauksessa on juuri toi työkalujen puute, eli ei ole hitsivehkeitä, kaasupilliä, prässiä eikä oikein muutakaan. siis hyvin varustettu talli kyseessä (omakotitalon alakerrassa säilytyksessä). täytyy siis nöyrästi ottaa ja kiikuttaa työkalujen lähelle. kiitos.


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: Pikku-T - 31 Joulukuu 2008, 15:36:58
Itse taistelin saman ongelman kanssa. Se lähti kun laitoin dremeliin pienen katkaisulaikan joita saa halpahalleista ja yllättäen se puri laakerin kooliin. Dremelillä sittein leikkasin kooliin syvän uran ja löin meisselilla ja vasaralla halki niin se putosi pois.


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: Pekka L - 31 Joulukuu 2008, 18:39:56
Tota noin... Se työkalujen puute tulee tietysti vaivaamaan aina, jos ei niiden hankkimista koskaan aloita!

Tuommosen laakerinulosvetäjän hankinta - kotikäyttöön vaikka jostain honkkarista tms! - ei ole kuin muutaman kympin panostus. Ja on todennäköisesti käytettävissä seuraavallakin kerralla. Kuten veli Plap kertoi!

Jos edelleen aiot pyörääsi huoltaa (ja korjata!), voit ulosvetäjää tarvita muissakin kohdissa...


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: av - 01 Tammikuu 2009, 19:30:33
totta että aina niitä kaluja tarvitaan. tällä hetkelläkin on laitteita kolmessa eri osoitteessa ja sitten vielä jotkut työstöt tehdään ihan muualla niin ei pysy perässä missä mitäkin on. ja kun välimatkat mitataan sadoissa kilometreissä niin...

joku on joskus kehottanut säännölliseen elämään ja pysyvään asuinpaikkaan :)


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: Hemuli - 01 Tammikuu 2009, 22:13:12
Tuollainen ulosvetolevy ei sovi moneenkaan t-kappaleeseen jossa on kiinteät liikkeenrajoittimet.


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: av - 02 Tammikuu 2009, 19:08:35
rälläkkä, putkipihdit, moska...

täytyy sanoa että ei luovuttanut tämä kaveri helpolla, piti pistää paloiksi :)

mutta taas etenee!


Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: Rezi - 02 Tammikuu 2009, 22:55:27
Kokeile hakata puukonterä tai teräväksi smirgelöity iso talttapääruuvarin pää laakeripesän juureen. Siis hakkaat jotain terävää ja kiilamaista laakerin tyven ja t-palan väliin niin, että se pakottaa laakerin liikkeelle. Ite hakkasin sinne Moran terän ja perän talttameisselin. Mora meni sitten roskiin, mutta laakeri irtosi. Siis pakkohan laakerin on irrota, kun kiilaalla pakotetaan. Brutaalia, mutta toimivaa.... eikä vaadi erikoistyökaluja.
-Rezi-



Otsikko: Vs: Laakerin irroitus.
Kirjoitti: leesseri - 03 Tammikuu 2009, 13:44:04
itse joudun työssäni poistamaan kiinnileikanneita,tahi muuten vahingoittuneita laakereita...yleensä kartiolaakerin sisäkooli on "leiponut"kiinni akseliin,jolloin ainoa nopea tapa irroittaa se,on hitsata kooliin migillä sauma,joka aiheuttaa "supistuksen" koolissa ja halkaisee sen...ei käytetä mitään ulosvetäjiä,sun muita hilavitkuttimia...ei väliä,onko kooli ulko tai sisäpuoleinen...halki se pitää saada ja työssäni vielä mielellään nopeasti...kaasulla niitä ei lämmitetä,koska silloin koolissa kiinni oleva materiaali lämpenee mukana...mig on nopein ja tehokkain tapa "tuhota" laakerikooli... helppo esimerkki on scanian navan laakerointi,jos sen haluaa poistaa ilman "lämpöä",niin pitää olla 80tonnin prässi,jolla painetaan ulos vanha laakeri "kasetti"...helppo ja nopea tapa on polttoleikata laakerikoolit näkyviin ja hitsata niihin saumat...näin jämät tippuu lattialle ja uuden laakeri"setin" voi painaa paikoilleen 5tonnin prässillä...tuo oli noin niiku esimerkkinä...välttämättä kaikkia kooleja ei mahdu hitsaamaan,niin silloin se pitää halkaista,esim aikaisemmin mainitulla dremelin härvelillä...