Otsikko: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 14 Helmikuu 2009, 16:16:21 Hesari uutisoi tänään liikenneministeri Anu Vehviläisen esittävän perusteellista remonttia autoverotukseen. MMAF kritisoi juuri hiljan mm. autoverolainsäädännön säätämisjärjestystä (katso Kohtauksia eräästä autovero-oopperasta (7.1.2009) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=726.0). Tällä rintamalla avoin keskustelu on siis erittäin tervetullut uutuus.
Nykymallinen hankintaan pohjautuvan verotuksen ohjaustavoite ei toteudu ainakaan liikenneturvallisuuden tai ympäristön suojelun tiimoilta. Verotusta tulisikin muuttaa niin, että se ohjaa kulutusta ja liikkumista nimenomaan ympäristön ja turvallisuuden kannalta. Samalla tulee kuitenkin ottaa huomioon suuren ja harvaan asutun maan pitkät etäisyydet ja yhteiskunnan toiminnallisuus. Vehviläisen esittää esimerkkinä Hollannin suunnitelman, joka perustuu automaattiseen seurantajärjestelmään. Useimmissa autoissa jo olemassaoleva tekniikka mahdollistaisi, ainakin teoriassa, jo tänään ympärivuorokautisen seurannan muutaman metrin tarkkuudella. Tällaisen ITS eli Intelligent Transport Systems –järjestelmän avulla voitaisiin verotusta säätää esimerkiksi ajomatkan, -ajan ja –paikan perusteella. Tällaisesta järjestelmästä on hyvin pieni askel automaattiseen sakotukseen, nopeuden rajoittamiseen ja ihmisten muunkin kulkemisen ympärivuorokautiseen seurantaan. Valvova isoveli saisi siis todella mahtavan työkalun jonka toimintaa voisi saman tien laajentaa muillekin elämän osa-alueille. Valitettavasti terhakat kansalaisjärjestöt eivät vain tunnu ymmärtävän näiden ITS -järjestelmien hyviä puolia... Katso BH:n aprillipilajuttu "Kulunvalvonta moottoripyöriin (1.4.2004)" (http://www.bajahill.net/mpuutiset0404.html#mpsiru) joka ei enään nauratakaan niin paljoa... ITS:n sijaan verotuksessa voitaisiin käyttää myös yksinkertaista fossiilisten polttonesteiden verotuksen koventamista. Suomi on iso maa ja tämän voi tehdä vasta kun vaihtoehtoja on aidosti tarjolla. Fossiilisia polttoaineita kurittamalla verotuksen ohjaustavoite toteutuisi mainiosti ilman vapaan yhteiskunnan perusteiden nakertamista. Lainaus käyttäjältä: http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/1135243526408 Liikenneministeri Vehviläinen: Autoverotus painottukoon käyttöön Helsingin Sanomat - 14.2.2009 9:04 (Päivitetty: 14.2.2009 10:56) Liikenteen verotuksen painopiste tulee siirtää ajoneuvon käytön verottamiseen, vaati keskustalainen liikenneministeri Anu Vehviläinen lauantaina. Painopiste siis siirtyisi pois hankinnan ja omistamisen verottamisesta. Tavoitteena on päästä ajan, paikan ja ajoneuvojen päästöjen määrittämään kilometripohjaiseen maksuun. Uudistuksella ohjattaisiin liikennettä ympäristön kannalta kestävämpään suuntaan. Joukkoliikenteen käyttöä lisättäisiin erityisesti siellä, missä on jo olemassa hyvä joukkoliikenteen tarjonta. Sen sijaan alueella, missä oman auton käyttö on välttämätöntä, maksurasitus ei saa nousta nykyisestä, Vehviläinen linjaa. Portaittain tehtävä uudistus voisi olla voimassa koko laajuudessaan ensi vuosikymmenen puolivälin jälkeen. Vehviläinen toivoo, että valtiovarainministeriön asettama verotyöryhmä ottaa liikenteen verouudistuksen asialistalleen. Alivaltiosihteeri Martti Hetemäen työryhmä selvittää verotuksen tasoa ja tehokkaampaa sekä oikeudenmukaisempaa verotusta. Ajoneuvoissa on uutta tieto- ja viestintätekniikkaa koko ajan enemmän. Näin uuden maksujärjestelmän käyttöönotto tulee kustannuksiltaan kohtuulliseksi. Hollanti ottaa vuonna 2016 ensimmäisenä maana maailmassa asteittain käyttöön järjestelmän, jossa autoilun omistamiseen liittyvät verot korvataan kilometrimaksulla. Polttoainevero jää entiselleen. Hollannin järjestelmä perustuu koko tieverkon kattavaan satelliittipaikannukseen. Kilometriperusteinen tienkäyttömaksu porrastetaan ajan, paikan ja ajoneuvojen päästöjen mukaan. Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Santtu - 14 Helmikuu 2009, 16:21:15 Leesseri kyseli toisessa ketjussa seuraavaa:
...jos näin käy että autovero poistuu,niin eikö samalla pidä tehdä rakentelu säädökset uusiksi?.jos ei ole veroa,niin eikö osienvaihto prosentit voi heittää romukoppaan? Jotenkin pitää kuitenkin valvoa tavaramerkkioikeutta ja identiteettiä. Siis onko se Ducati todella Ducati vai eri vuosimallien Guzzi-Ducati-Jawa-omavalmiste -sekoitus ja minkäs päivämäärän mukaan se tekninen vaatimustaso oikein määritelläänkään? Mutta kyllä asiat silti helpottuisi melkoisesti. Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Santtu - 14 Helmikuu 2009, 16:52:01 Lisää mörköjuttuja jos vielä ei vituta tarpeeksi:
Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: TimppaX - 14 Helmikuu 2009, 19:48:56 ja syrjäseuduilla asuvat, yleisen liikenteen ulottumattomissa, olevat ihmiset maksavat jonkun elämästä vieraantuneen humanistiekoidealistin idean takia ittensä kipeiksi.
Helppohan noita on ehdotella/väläytellä, kehäteiden rajaamalta alueelta. keles, että olen tyytyväinen, etten äänestänyt noissakaan vaaleissa - voisi ketuttaa tuollainen kommentointi vielä enemmän. Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: av - 20 Helmikuu 2009, 14:43:18 faktahan on, että kyllä ympäristön ja liikenteen sujuvuuden takia on tarpeellista rajoittaa yksityistä liikennettä. suora verotus esim polttoaineeseen asettaa ihmiset eriarvoiseen tilanteeseen, kaikilla meillä syrjäseuduilla asuvilla kun ei ole mahdollisuutta julkisen liikenteen hyödyntämiseen, vaikka tahtoa olisikin. siinä mielessä taloudellisten rajoitteiden (maksut) asettaminen tulisi toki kohdistaa ruuhka-alueille ja ruuhka-aikoihin, paikkoihin joissa on olemassa myös mahdollisuus pärjätä ilman omaa kulkuvälinettä.
tapana automaattinen "isoveli valvoo" -järjestelmä tuskin miellyttää kaikkia meistä (esim itse taidan ajella sen jälkeen rekisteröimättömällä laitteella), mutta moni varmasti valitsisi sen mieluummin kuin joka-aamuisen työmatkastopin tietullilla. useimmat meistä kuitenkin (jokuhan ne edustajansa on sinne päättämään saanut) taitavat kannattaa tätä valvontayhteiskunnan jatkuvaa kehittymistä, joten eteenpäin vaan! joo, vituttaa kun ei osaa sopeutua ja asua omakotitalossa keskellä helsinkiä ja tienata 7000 €/kk ja hoitaa samalla lapsia ja nostaa osinkoja ja... heh. Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: TimppaX - 20 Helmikuu 2009, 16:30:06 >:( >:( >:(
Miks musta jut rupes tuntuun, että teen kaiken dieselprojektipyörän polttoaineen ite, ihan vaan kiusallan jätän melkein kaikki valmisteverot maksamatta? Mistä ne osaa tietää sanoa, onko tankissa verotettua vai verottamatonta, kun siille ei ole merkintävelvollisuutta, eli väriainetta mukana. Ja vielä vaihdetaan vaimon bensatyöajokki dieseliksi ja tankataan myös sitä biodieselilä. Sit ne tietysti kieltää omatarvevalmistuksen, tai korottaa valmisteveron nykyisestä 0.35€/ jonnekin 1€/l tienoille. ei oo kivaa Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Santtu - 04 Maaliskuu 2009, 13:15:06 Lisää pökköä pesään:
Lainaus käyttäjältä: http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/1135244013356 <snip> Ruuhkamaksut estäisivät pääkaupunkiseudun ulosmenoväyliä uhkaavan tukkeutumisen, kertoo liikenne- ja viestintäministeriön tänään julkistettu selvitys. Aika vahva usko ministeriössä siihen, että ITS on todellisuutta jo joskus lähivuosina.<snip> Kolmas malli perustuu satelliittipaikannukseen ja kilometriperusteiseen laskutukseen. <snip> kilometriperusteiseen laskutukseen perustuvaa mallia ei Suvannon mukaan henkilöliikenteessä vielä ole käytössä missään, vaan se perustuu tulevaisuuden teknologiaan. "Tulevaisuudessa autoilun hinnoittelu perustuu joka tapauksessa ajan ja paikan seurantaan", Suvanto sanoi. Lisää:
Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Sumaha - 05 Maaliskuu 2009, 23:24:58 Laittakaa nimiä adressiin jos isovelivalvonta ei miellytä:
http://www.adressit.com/tienkayttomaksu (http://www.adressit.com/tienkayttomaksu) Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Sumaha - 05 Maaliskuu 2009, 23:32:46 faktahan on, että kyllä ympäristön ja liikenteen sujuvuuden takia on tarpeellista rajoittaa yksityistä liikennettä. suora verotus esim polttoaineeseen asettaa ihmiset eriarvoiseen tilanteeseen, kaikilla meillä syrjäseuduilla asuvilla kun ei ole mahdollisuutta julkisen liikenteen hyödyntämiseen, vaikka tahtoa olisikin. siinä mielessä taloudellisten rajoitteiden (maksut) asettaminen tulisi toki kohdistaa ruuhka-alueille ja ruuhka-aikoihin, paikkoihin joissa on olemassa myös mahdollisuus pärjätä ilman omaa kulkuvälinettä. Se, että jossain on julkista liikennettä, ei auta jos sillä ei voi kulkea omaa matkaansa. Silloin on kyllä kohtuutonta maksaa tietulleja siitä, että jossainkulkee bussi. tapana automaattinen "isoveli valvoo" -järjestelmä tuskin miellyttää kaikkia meistä (esim itse taidan ajella sen jälkeen rekisteröimättömällä laitteella), mutta moni varmasti valitsisi sen mieluummin kuin joka-aamuisen työmatkastopin tietullilla. Tietullin voi tehdä sitenkin, ettei maksupisteeseen tarvitse pysähtyä ja silti autoja ei tarvitse valvoa sateliiteillä. Onnistuuu RF-ID:llä tai rekisterikilvenluennalla. useimmat meistä kuitenkin (jokuhan ne edustajansa on sinne päättämään saanut) taitavat kannattaa tätä valvontayhteiskunnan jatkuvaa kehittymistä, joten eteenpäin vaan! Siksi on tärkeää antaa oikeellista tietoa lähipiirilleenkin ja antaa palautetta sille edustajalleen. Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 06 Maaliskuu 2009, 10:52:29 Kyllähän ahistaa tuo Orwell-uhka. Ihminen ei tykkää siitä, että sitä kytätään, vaikka tarkoitus olisi kuinka hyvä. Mutta viimeaikaista lainsäädäntötauhkaa, esimerkiksi Lex Karpelaa ja Lex Nokiaa ihmetellessä sitä tulee tehneeksi johtopäätöksen, että eipä tunnu kansan mielipide paljoa kiinnostavan. Se on vissiin sitä kansanvaltaa. Olisi kiva tietää, mihin asti tätä linjaa voi jatkaa ennen kuin p***a osuu tuulettimeen.
Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että Stadin liikennemäärien kasvu pitäisi pysäyttää. Kyllä, pääväylillä on ruuhkia jo nyt, ja jos liikennemäärät kovin paljon kasvavat, käy köppäsesti. Ehdotetut ruuhkamaksumallit haiskahtavat kuitenkin enemmän rahastukselta kuin ohjaamiselta. Julkinen liikenne ei ole todellinen vaihtoehto kuin joillekin. Ohjaustavoitteeseen sopisi oivallisesti myös moottoripyörien vapauttaminen ruuhkamaksuista, mutta jotenkin epäilen, ettei sitä tässä maassa tehdä... Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: av - 06 Maaliskuu 2009, 16:23:14 tämä nykyinen "demokratia" perustuukin juuri siihen että ihmisten pitäisi olla tyytyväisiä pelkästään siihen että saavat sanoa mielipiteensä. en tiedä missä vaiheessa unohtui se että sen mielipiteen pitäisi vaikuttaa myös päätöksiin..
kyllähän tämä lex nokia kuvaa hyvin tilannetta. laki menee läpi (rahan avulla) uhkailulla ja kiristämisellä. päättäjiä ei kiinnosta kansan mielipide eikä edes se, jos laki nyt sattuu olemaan ristiriidassa perustuslain kanssa. kyllä raha tietää mikä on rahalle hyväksi :) Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Natking - 11 Maaliskuu 2009, 21:32:02 Tukholmassahan on kaytossa toi kaupunkimaksu, tai miksi sita nyt sitten sanotaankin.
Ei mitaan koppeja vaan helevetisti kameroita kuvaamassa kilpia. Paikallisella r-kiskalla saa noita sitten kayda maksamassa. kait siihen saa jonkun kuukausikortinkin. Ulkomaan kilvilla liikkuvia ajoneuvoja ei rahasteta, eli saa suomi-juhot ajella miten ja missa tykkaa. Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Santtu - 11 Toukokuu 2009, 08:50:24 Myös muut virkapallien omistajat liittyvät kuoroon:
Lainaus käyttäjältä: http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135245856923 Tullihallituksen pääjohtaja vaatii autoverosta luopumista 11.5.2009 8:32 Helsingin Sanomat Tullihallituksen pääjohtaja Tapani Erling vaatii luopumista nykyisestä autoverosta. Erlingin vaatimuksesta kertoi MTV3. Erling ehdottaa MTV3:n mukaan, että autoveron luopumisesta syntyvä vajaus kerättäisiin polttoaineiden verotuksella ja käyttömaksuilla. Autoveron tuotto on noin miljardin euroa. Nykyistä ulkomailta tuotujen autojen verotusjärjestelmää Erling kuvaa mahdottomaksi. Tällä hetkellä tullilla on avoinna noin 20 000 valitusta käytettyjen tuontiautojen verotuksesta. Erling pitää nykyistä tilannetta "kaoottiseksi". Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Santtu - 21 Lokakuu 2009, 09:48:05 GPS-seurantaa ajetaan myös vakuutusmaksujen perusteeksi: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/1135250160679 (http://www.hs.fi/talous/artikkeli/1135250160679)
Lainaus Kuskin ajotavasta voi tulla vakuutuksen hintaperuste Kuljettajan ajotapa, -paikka ja -aika saattavat tulevaisuudessa vaikuttaa liikennevakuutuksen hintaan. Vakuutusyhtiö Pohjola on mukana pilottitutkimuksessa, jossa tuhat asiakasta testaa autoihin asennettavaa tiedonkeruulaitteistoa ja samalla heidän ajokäyttäytymisensä rekisteröityy tutkimuksen käyttöön. Gps-pohjainen tiedonkeruulaitteisto rekisteröi tietoa mm. siitä, mihin aikaan, millaisilla teillä, kuinka monta kilometriä ja kuinka monta kovaa kiihdytystä tai jarrutusta yhteen ajomatkaan sisältyy. Mörkö tulee, oletko valmis? Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Lokakuu 2009, 11:48:41 En.
Otsikko: Vs: Autoverotuksessa siirryttävä käyttöön perustuvaan verotukseen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 26 Marraskuu 2009, 17:58:14 En ole valmis vieläkään, mutta kypsä kylläkin. Olen erinomaisen huolestunut niistä uhkakuvista, joita vapauteen perustuvalla harrastuksellamme tulevaisuudessa on. Jos ITS tulee, siitä seuraa meille vain rahanmenoa, valvonnan kiristymistä ja alueellisia sekä tiekohtaisia käyttörajoituksia - moottoripyörä kun ei tule olemaan ITS-yhteensopiva ajoneuvo. Toisin sanoen meitä kytätään entistä enemmän ja me maksamme entistä enemmän.
**ttu mua **tuttaa taas niin **tusti, etten jaksa kaivaa edes linkkiä belsebuubin viimeisimpiin hengentuotoksiin. >:( |