Otsikko: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Hemuli - 03 Huhtikuu 2009, 08:41:57 Moottoripyörän muuttamista koskevat rajoitukset eivät ole varsinkaan harrastustaan aloittaville kovinkaan selkeästi tiedossa. Yritin tähän juttuun raapaista pinnalta ne tärkeimmät jutut ja lisäksi kerätä muutaman hyödyllisen linkin laajempiin artikkeleihin jotka löytyvät suurimmaksi osaksi tältä taululta.
Ensimmäiseksi lähdetään liikkeelle pyörän identiteetistä. Jotta pyörä pysyisi sinä laitteena minä se on rekisteriotteeseen merkitty, tulee siinä olla jäljellä yli 50% alkuperäisiä osia. Siis tehtaan ko. pyöräyksilöön ruuvaamia biittejä. Osia saa muuttaa ilman että ne menettävät alkuperäisyytensä, ainakin niin kauan kuin alkuperäinen malli on vielä tunnistettavissa. Tämä koskee myös runkomuutoksia; keulakulmaa saa muuttaa, perää levittää, muuttaa jäykkäperäksi jne. kunhan itse perusolemusta ei muuteta. Mistä sitten tiedät minkä verran osia tuohon viiteenkymmeneen prosenttiin mahtuu? No tietysti PROSENTTILASKURISTA (http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls). Suurimmalle osalle pyörän oleellisista osakokonaisuuksista on määritelty oma prosenttiosuus joka joissain tapauksissa on vielä pilkottu pienempiin osiin - listan ulkopuolelle jäävistä osista ei tarvitse välittää. Taulukossa on näkyvillä myös vanhat 31.12.2006 voimassa olleet prosentit mutta ne voi jättää huomioimatta. Jos jäät kiinni että pyörääsi on muutettu 50% tai enemmän, seuraa siitä identiteetin menetys ja joudut rekisteröintikatsastamaan sen uudelleen omavalmisteena. Kompastuskivenä tässä on se että silloin sen täytyy täyttää rekisteröintihetkellä voimassa oleva tekninen vaatimustaso (esim. päästöt) mikä käytännössä estää toimenpiteen. Lisäksi joudut joka tapauksessa maksamaan pyörästä uuden pyörän autoveron. Nyt on pyörän identiteetti onnistuttu pitämään sallituissa rajoissa, sitten päästään itse muuttamisen rajoituksiin. Pyörän vuosimallilla on suuri merkitys sille mitä voit määrätyille komponenteille tehdä. Tällaisia ovat erityisesti valot ja vilkut, nopeusmittari sekä moottorin osat. Ehkä tärkein päivämäärä on 1.1.1991 - ennen sitä ensirekisteröityjä moottoripyöriä ei koske päästövaatimukset, niinpä niihin voi tehdä laillisesti muutoksia moottoriin ja pakoputkistoon. Uudemmat pitäisi pykälien mukaan mittauttaa mahdollisesti muuttuneiden päästöjen varalta ja EU-direktiivi tuntee tässä kohdassa ainoastaan laajamittaisen tyyppihyväksyntämittausmenetelmän ja sitä ei käytännössä pysty teettämään missään. Niinpä suurin osa uudempien pyörien omistajista ajeleekin muutoskatsastamattomille pakoputkilla ym. Valoista ja niitä koskevista määräyksistä löydät oivan tietopaketin - yllätys, yllätys - MMAF:n sivulta: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=385.0 - jutun tiedot helppolukuisena taulukkona sekä myös muuta aiheeseen liittyvää TÄÄLTÄ (http://bigfoot.fi/j/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=29&Itemid=64&lang=fi) Vuosimallikohtaisista vaatimuksista selviää myös paljon KATSASTAJAN KÄSIKIRJASTA (http://192.49.225.25/NR/rdonlyres/65BD13FA-230F-4B6E-AD37-68B1D2FB1E8B/0/Katsastajank%C3%A4sikirjaVersio20.pdf) sekä AKEN VUOSIMALLITAULUKOSTA (http://www.ake.fi/pdf/MPjaL5ver1_2.xls). Sitten kun olet pyörääsi muuttanut niin tulee tietysti mieleen että pitääkö se muutoskatsastaa? Tästäkin on kirjoitettu hyvä artikkeli joka kannattaa sisäistää - jokaista nippelinvaihtoa ei tarvitse juoksuttaa konttorilla hyväksytettävänä mutta tietyt pääkohdat on hyvä olla otteeseen merkitty. Eli siitä vaan tavaamaan: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0 MMAF on tehnyt hartiavoimin töitä rakentelijoiden elämän helpottamiseksi ja tämän kesän aikana on toiveita paremmasta - mm. akseliväli- ja keulakulmarajoituksen poistuminen ja omavalmisteiden rakentamisen mahdollistaminen. Tämä on kuitenkin vasta tulevaa joskin jo hyvin pitkällä työn alla, ehkä meillä on kohta yksi Euroopan liberaaleimmista moottoripyörien rakentelua koskevista lainsäädännöistä. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: -ILKKA- - 04 Kesäkuu 2009, 20:36:25 Hemulin tekstiin hieman lisäystä: Rungon alkuperäisyys ja identiteetti häviää samalla hetkellä kun valmistenumero irroitetaan muusta rungosta. Numero on useinmiten meistetty ohjauslaakeriputkeen tai lähelle sitä. Etupään kulmaa muuttaessa täytyy ehdottomasti numero siirtää johonkin muuttamattomaksi jäävään kiinteään osaan. Katsastuskonttorilla varmennetaan meistos ja sen jälkeen vasta sahataan runko poikki. Valmistajankilpi on yhtä tärkeä asia. Harrikka on liimannut tärkeitä tietoja sisältävät tarrat kehtoputkiin melko näkyvälle paikalle. Tarrat häviävät putkia muuttaessa ja maalatessa helposti. Niitä ei ilmeisesti saa tehtaalta ainakaan yksityinen henkilö mitenkään tilattua. Joskus tulevassa motskarien vuosikatsastuksessa on valmistajankilpi yksi tarkastuskohde. Periaatteessa sen pitäisi olla nytkin olemassa mutta en kyllä tiedä mihin sitä tarvitsee.On se kuitenkin yksi tunnistetieto ja vaikeuttaa varastetun pyörän kierrätystä. -ILKKA-
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Lurjus79 - 20 Tammikuu 2010, 17:09:32 eli taas kyselen eli väätäkää rautalangasta...
noista linkkien takaa teksteistä lueskelin että esim lokarit, tankki jne ei tartte muutoskatsastaa mutta tuolla rosenttilaskureissa taas niistä tulee rossia? eli olenko tyhmä vai vaan vähän yksikertainen? Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: av - 20 Tammikuu 2010, 22:48:06 jos teet sellaisia muutoksia, että vaaditaan muutoskatsastusta, niin katsastuksessa lasketaan kaikki vaihdetut osat ja kaikista taulukossa mainituista osista menee taulukon mukainen prosenttiosuus. eli vaihdettaessa mikä tahansa taulukossa prosenttiosuuden saanut osa menetetään osa pyörän identiteettiä, mutta kaikki osien vaihtamiset eivät itsessään aiheuta muutoskatsastusvelvollisuutta. selittäköön joku paremmin...
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Tammikuu 2010, 10:03:29 Prosenttien eli identiteetin puolesta muutoskatsastusvelvollisuus seuraa vasta, kun 25 % tai enemmän taulukossa jyvitettyjä osia on vaihdettu.
Sen sijaan teknisten vaatimusten puolesta muutoskatsastusvelvollisuus voi seurata yhdenkin osan vaihtamisesta, esimerkkinä vaikkapa pakoputket (muut kuin e-hyväksytyt). Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Lurjus79 - 21 Tammikuu 2010, 20:54:50 eli toisin sanoen ensin tehdään suuret katsastuksen vaativat muutokset ja sitten kun hyväksytty leima saadaan mennään talliin ja vaihdetaan ne muut osat?!? :P
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Hemuli - 21 Tammikuu 2010, 21:07:29 Öööö... Miksi? Ymmärrän kyllä tuon kieliposkella-hymiön perässä mutta varmasti tuossa ajatuksessa on jokin tarkoituskin taustalla.
Jos ajattelit että muutat ensin pyörää 49% sellaisilla muutoksilla jotka vaativat muutoskatsastusta ja sen jälkeen vielä vaihdat muutaman muun osan joiden vaihtoa ei tarvitse muutoskatsastaa mutta ne syövät prosentteja, niin huomaa kyllä että et ole kovin pitkään moottoripyöriä harrastanut. Prosentteja nimittäin laskevat muutkin kuin katsastusmiehet. Tuolla tien päällä liikkuu moottoripyöräjengi jonka tunnuksena on yleensä sinisävyinen ajoasu ja kerhon ajokalusto koostuu pääasiassa valkoisista moottoripyöristä. He ovat kovinkin kiinnostuneita pyöräsi alkuperäisten osien määrästä - johtuuko sitten siitä että heidän omissa pyörissään ei muutoksia ole ja ovat kovasti kateellisia niille jotka choppereilla ajavat ;D - ja auta armias jos heidän haukankatseensa tavoittaa pyörän jossa ei ole enää yli puolta tehtaan tekemää. Siitä nousee niin suunnaton riemu ja hymistely tämän kerhon jäsenen taholta että olisi vaikea uskoa ellen olisi isoilta pojilta kuullut. Seurauksena moottoripyörän identiteetin menetys, autoveron uudelleen maksaminen ja pyörän omavalmisteeksi katsastaminen. No, jokainen tyylillään... Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Nasu - 22 Tammikuu 2010, 07:07:04 Lasketaanko tuo alkuperäisyysaste tehtaan osista, vai niistä osista mitkä pyörässä on ollut kiinni maahantuontihetkelleä? Jos tuo maahan valmiiksi muunnellun pyörän, onko se "100%", vai lasketaanko jo tässä vaiheessa alkuperäisten osien osuus?
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: av - 22 Tammikuu 2010, 09:43:55 alkuperäinen tarkoittaa tehtaan kuosia.
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Santtu - 22 Tammikuu 2010, 10:51:43 Lasketaanko tuo alkuperäisyysaste tehtaan osista, vai niistä osista mitkä pyörässä on ollut kiinni maahantuontihetkelleä? Jos tuo maahan valmiiksi muunnellun pyörän, onko se "100%", vai lasketaanko jo tässä vaiheessa alkuperäisten osien osuus? Identiteetin osalta tehtaan palikat, autoveron osalta maahantuontikunto. Saattaa johtaa perin sekavaan prosenttitilanteeseen, varsinkin jos identiteetti menee mutta verotusprosentit ei täyty. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Lurjus79 - 23 Tammikuu 2010, 12:21:12 No, jokainen tyylillään... No en näin ajaltellut, huonon vitsin päästin =) mutta siis palaamme nyt taas asiaan eli ymmärsin yskän ongelma on siis siiinä että yksinkertaisesti pyörän rakennus siinä missä autonkin ongelmia ongelmien perään, ja rosentit paukkku... no vähään on siis tyydyttävä... Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: av - 23 Tammikuu 2010, 14:08:02 kun valitsee lähtökohdan huolella niin melko paljon saa tehdä. kun on alkuperäset koneen ja rungon numerot niin sit menee hyvin. jäykäksi tehty ja stretsattu + reikattu runko on vielä 28% ja kone toiset 28%. siinä on jo tarpeeks identiteettiä :)
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Lurjus79 - 23 Tammikuu 2010, 17:55:19 juu ja olen ihän käpy vielä näissä siksi kyselenkin niin paljon tyhmiä kysymyksiä ;D
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: kallio - 03 Helmikuu 2010, 23:59:51 Numero on useinmiten meistetty ohjauslaakeriputkeen tai lähelle sitä. Etupään kulmaa muuttaessa täytyy ehdottomasti numero siirtää johonkin muuttamattomaksi jäävään kiinteään osaan. Katsastuskonttorilla varmennetaan meistos ja sen jälkeen vasta sahataan runko poikki. -ILKKA- mitenkäs tämä on käytännössä toteutettu? mihin sen voisi siirtää jos koko eturunko satulan edestä ja moottorin etukiinnikkeestä eteenpäin menee uusiksi. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Joksa - 04 Helmikuu 2010, 00:47:04 http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1137.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1137.0)
Jotta runko menettäisi identiteettinsä kokonaan, pitäisi rakenteenkin muuttua kokonaan. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: kallio - 04 Helmikuu 2010, 01:17:56 http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1137.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1137.0) edelleen yritän kysyä mihin siirrän alkuperäisen runkonumeron emäputkesta? softailin takaosio on jo aiemmin muutettu jäykäksi ja leimassa siitä -8% ja nyt muuttuu etuosa rungosta (tosin jo aiemmin reikattu) josta ei siis mene prossia. Mutta voinko meisselöidä ne numerot uuteen kiiltävään emäputkeen vai pitääkö ne numerot todella ennen muutosta käydä näyttämässä konttorilla ja sitten siirtää ne johonkin alkuperäisen rungon kohtaan, esim moottorin tai vaihdelaatikon alle? Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 Helmikuu 2010, 09:47:21 Katsastusmiehellä on tässä harkintavaltaa. Joka tapauksessa konttorilla pitää käydä ennen kuin rälläkkä vinkaisee ja alkuperäinen numero irtoaa rungosta.
Jos katsuri sen hyväksyy, on mahdollista, että numero meistetään vain uuteen emäputkeen ja katsuri varmentaa sen sitten, kun muutettu runko on läjässä. Jos katsuri ei tätä menettelyä hyväksy, voi numeron meistää johonkin sellaiseen kohtaan runkoa, jota ei muuteta. Missään ei ole määritelty, mikä tämä kohta on. Katsurin kanssa voi siis sopia menettelytavasta, mutta se pitää tehdä ennen kuin rälläkkä on vinkaissut. Valmistenumeron kanssa ei kannata sitten yhtään pelleillä. Voi tulla kalliiksi... Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: kallio - 10 Helmikuu 2010, 18:07:35 Tänään konttorilla varmistettu: runkonumeron voi siirtää uuteen emäputkeen. Katsastukseen mukaan otettu vanha emäputki/rungon jämä riittää indentiteetin varmistamiseksi.
Muutoskatsastuksen yhteydessä numerot voidaan meistää konttorilla tai ne voi meistää itse. Kirjasin/fontin koko pitää olla vähintään 7mm. Eri katsastustoimipaikoissa voi olla erilaiset käytännöt mutta mä ainakin sain asian sovittua näin. Mitään erillistä asiapaperia toimenpiteestä ei tehty. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: TTT - 15 Helmikuu 2010, 08:53:28 Onko tuontipyörällä erityismerkitystä voimassa oleviin säädöksiin ? vai pätevätkö säädökset yhtä lailla. Sattuu itsellä olemaan ameriikoista v.2008 tuotu -96vm softail. Autoliikkeestä ostettaessa en kiinnittänyt asiaan huomiota mutta näin asiasta tietoa saaneena, näyttäsi ainakin takavalon ja rekisterikilven osalta ettei normit täyty ? Miten lie saatu katsastettua kun pyörän keskilinjalla oleva takavalo ei toiminnassa (heijastimena?) ja kilpi vasemmalla tarvittavine taka-, jarru- ja rekisterivaloineen sekä vilkut taasen talalokasuojan molemmin puolin.
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Helmikuu 2010, 14:38:29 Katsastettua on saatu jos jonkinlaista. Kaikki mikä on katsastettua, ei tarkoita, että se olisi myös laillista.
Takavalon osalta ei ole väliä, onko kyseessä tuontipyörä vai ei. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: any1 - 24 Toukokuu 2010, 01:11:55 Terve.
Hankin jokin aika sitten kuuspuolikkaan Suzukin jonka käyttöönotto päivä on 0.0.1983. Tähän mennessä vaihdetu takavalo, vilkut, stonga ja äänenvaimentimet (jotka pienen modauksen alla koska pitävät aivan helvetillistä meteliä). Etulokari otettu pois, takalokaria lyhennetty ja uuden penkin teko meneillään. Keulaa tiputettu pari tuumaa ja tarkoitus olisi perää laskea saman verran sekä mittaristo korvata pienellä nop. mittarilla. Ja sitten kysymykset. Eli olenko nyt ymmärtänyt oikein, että ainut muutos noista edellä mainituista joka vaatisi katsastuksen ovat noi äänenvaimentimet jolloin niiden lisäksi prosentit lähtisi myös lokar(e)ista ja penkistä? Missäköhän voisi pk. seudulla mittauttaa desibelit? Entäs jos orkkis tankkiin takoo uusia muotoja niin meneekö siitä prosentteja? Epävarma tietämätön kiittää. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Jack - 24 Toukokuu 2010, 07:41:43 ihan pikkuvinkkinä.
Noilla muutoksilla minä en edes harkitsisi kats.konttorilla käyntiä. J Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: any1 - 24 Toukokuu 2010, 19:12:16 Ei siis ollut suunnitelmissa mennäkään halusin vaan varmistaa ettei noissa muutoksissa ole mitään sellaista minkä takia passitettais tien varresta katsastukseen.
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Choppers_Forever - 30 Syyskuu 2010, 09:12:16 Moi,
Onko mittari pakollinen vm 1973 vekottimessa... ei selkeytyny pikaisella kuikuilulla. CF Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 Syyskuu 2010, 10:14:07 Ei oo.
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: vollero - 15 Marraskuu 2010, 21:06:19 Miten nuo lakipykälät noissa takahaarukan jatkamisessa menee?
Moottoripyörä on Suzuki jonka käyttöönotto tehty 10.2 1999. Onko pultattavat takahaarukan jatkot lailliset ja onko ne muutoskatsastettava ja merkattava rekisteriotteeseen? Keväällä olisi pyörä muutoskatsastettava turbolle, niin samalla saisi myös sen jatketun takahaarukan katsastettua, jos tietäisi mitä vaatimuksia sen tulee täyttää. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Santtu - 17 Marraskuu 2010, 16:12:16 Miten nuo lakipykälät noissa takahaarukan jatkamisessa menee? Moottoripyörä on Suzuki jonka käyttöönotto tehty 10.2 1999. Onko pultattavat takahaarukan jatkot lailliset ja onko ne muutoskatsastettava ja merkattava rekisteriotteeseen? Keväällä olisi pyörä muutoskatsastettava turbolle, niin samalla saisi myös sen jatketun takahaarukan katsastettua, jos tietäisi mitä vaatimuksia sen tulee täyttää. Jos rekisteriotteen tiedot muuttuvat = muutoskatsastettava. Jatkopaloilla akseliväli muuttuu = muutoskatsastettava. Jatkopalat on ok, tämä saatiin sovittua uuteen kopterilakiin http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078) ja 9 § kohta 2. ja 7 § Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: vollero - 17 Marraskuu 2010, 20:42:23 Jos rekisteriotteen tiedot muuttuvat = muutoskatsastettava. Jatkopaloilla akseliväli muuttuu = muutoskatsastettava. Jatkopalat on ok, tämä saatiin sovittua uuteen kopterilakiin http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078) ja 9 § kohta 2. ja 7 § Iso kiitos noista tiedoista ja pykälistä. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Lurjus79 - 18 Marraskuu 2010, 08:54:05 Moi, Onko mittari pakollinen vm 1973 vekottimessa... ei selkeytyny pikaisella kuikuilulla. CF jos olen oikein ymmärtänyt tuon ikäisessä ei vaadita vilkkujakaan vaikka alunoerin sellaiset olisi ollutkin?!? ainaskin konttuurin setä mulle niin kertoi Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Röpöttäjä - 18 Marraskuu 2010, 10:00:22 Ei 1973 tartte vilkkuja.
Jos laitat niin pitää olla ohjeiden mukaan. Pelkät ohjaustankovilkut ei riitä. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: JiiVee - 18 Marraskuu 2010, 10:17:50 Vilkut ja nopeusmittari tuli pakolliseksi 1.1.1984
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Lurjus79 - 18 Marraskuu 2010, 15:35:12 mutta mites sitten jos niitä ei ole, eikä siis nyt vaaditakkaan, ja sellaiset laittaa niin pitääkö taas mennä konttuurille? tarkoituksena siis laittaa vilkut mutta ei alkuperäisiä, eikä tangonpää vilkkuja, no okei suomennetaas vähän
kyseessä siis pieni 73 honra jossa siis ollut nuo jalkapallon kokoiset vilkut alunperin, mun rojektissa tosin ei nyt ole ollenkaan ja jahka rojekti on siinä mallissa niin laittaa pienet sirot buletit tmv alkuperäisiin paikkoihin (noin suunnilleen alkuperäisiin) pitääkö mun näyttää ne konttorilla? taitaa nyt olla taas hivenen tyhmä kysymys mutta eipä jää ainakaan epätietoiseksi kun kysyy =) vaikka noista valoista ja vilkuista taitaapi olla ihan omat threadit... Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Hemuli - 09 Joulukuu 2010, 10:07:12 Ei vilkkujen muutokset tai niiden lisääminen edellytä konttorilla käyntiä. Älkää tehkö elämästänne liian vaikeata...
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Lurjus79 - 09 Joulukuu 2010, 15:39:14 mutta tyhmä kysyy kun ei tierä =)
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Röpöttäjä - 09 Joulukuu 2010, 15:51:22 Jos ne bullet vilkut on E hyväksytyt ja sijoitan ne oikein ajoneuvoon eli maasta Xcm ja runkolinjasta Xcm niin eipä niitä tartte näytellä kellekkään eikä ongelmia synny tien päälläkään. Nuo mitat ei muistu nyt töissä mieleen mutta löytyvät täältäkin ja katsurin kirjasta.
Tietysti niillä tangon pää vilkuilla pääsee asian tuntevan mp-poliisin kanssa allekirjoittelemaan sakkolappuja jos on unohtanut asentaa taakse vilkut. Tangon päävilkut ovat lailliset jos takana on erilliset vilkut! Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Hemuli - 14 Joulukuu 2010, 13:15:36 Vaikka ne vilkut asentaisin ylösalaisin niin ei niitä silti tarvitse muutoskatsastaa. On olemassa ihan selvä jako muutoskatsastettaviin muutoksiin joka löytyy täältä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0)
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 Joulukuu 2010, 13:30:50 Vaikka ne vilkut asentaisin ylösalaisin niin ei niitä silti tarvitse muutoskatsastaa. On olemassa ihan selvä jako muutoskatsastettaviin muutoksiin joka löytyy täältä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0) Hehe... :D Mut oikeassa herra H on. Valaisinlaitteiden muutoksia ei tarvitse muutoskatsastaa, mutta vaatimukset tulee silti täyttää kun rakkineilla tien päällä ajetaan. Ilmainen neuvo: hankkikaa tarpeeksi vanha rutku. Ei tartte paljoa vaatimuksista välittää. :) Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tune125 - 09 Helmikuu 2011, 22:50:45 Olisko kenelläkään tietoa moottoripyörien muutoskatsastuksiin erikoistuneista katsatusasemista kymenlaaksossa (kotka, kouvola, lappeenranta jne.) Ongelma olisi kyykkypyörän ¨sarvien¨ vaihtaminen stongaan. En oikein tiedä miten katsastusasemilla suhtaudutaan noihin raiser porauksiin alkuperäiseen yläkolmioon, miten homma pitäisi tehdä hyväksytysti?
...Ensimmäinen projekti... Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Jack - 10 Helmikuu 2011, 08:24:56 täytyy lainata Hemulia. Älä tee elämästäsi liian vaikeea. Johan sulle nauraa naurismaan aidatkin sen katsurin kanssa...tai no, kyllä nille raha kelpaa.
Vaihda se ja sillä hyvä. Poraa reiät, asenna riserit ja stonga siinä se. Käytä katsastusasemalle tarkoitettu raha vaikka keskikaljaan. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tune125 - 10 Helmikuu 2011, 17:51:01 no hyvähän se on sitten ajoharjoittelu luvilla vetää poliisin ratsiaan muutoskatsastamattomalla pyörällä, eli laittomalla... siinä lähtee luvat ja jää kortti saamatta, sitte kyllä v****taa kun ei käyty konttorilla katsastamassa.
Onko parempia neuvoja? kyllä luulis etten ole ensimmäinen täällä kuka tekee noita muutoksia ja tahtoo muutos katsastaa... Samalla katsastan perän niin minkä takia tankoa ei voisi ottaa samaan hintaan. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Helmikuu 2011, 18:18:27 Ei tosta asiasta oo olemassakaan mitään yksityiskohtaisia sääntöjä. Joten katsurin harkintaan jää. Jos katsuri on yhtään tehtäviensä tasalla, ymmärtää asian hetimiten.
Stongan muutoksia ei sitten muuten tartte muutoskatsastaa. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tune125 - 10 Helmikuu 2011, 18:31:11 Jos ostaisi vaikka biltemasta ohjaustangon kiinnekkeet (M12 pultti) ja poraisi alkuperäiseen kolmioon kiinni, tekis nätisti kaikki eikä mitään virityksii ja koittaisi sitten? Luulis et osaava henkilö ymmärtää että pysyy kasassa ja toimii... Mutta meikäläisen tuurilla pääsee katsastamaan uuudestaan...
Tarkoititko T-Bone ettei tarvitsisi tanko muutoksen takia katsastaa? Siis jos vaihtaa ¨sarvitangon¨ normaaliin fatbar tankoon? Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Helmikuu 2011, 21:20:07 Tarkoititko T-Bone ettei tarvitsisi tanko muutoksen takia katsastaa? Siis jos vaihtaa ¨sarvitangon¨ normaaliin fatbar tankoon? Jep. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tune125 - 11 Helmikuu 2011, 12:58:38 En jaksaisi uskoa että kolmiopalan poraaminen olisi laillista ilman muutoskatsastusta, kun ei suomessa mikään muukaan ole, mutta sinulla on varmaankin siitä kokemusta?
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Helmikuu 2011, 22:02:31 Milläs ne sarvet alunperin on siinä T-kappaleessa kiinni? Ei ymmärrä?
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: squid - 11 Helmikuu 2011, 22:25:01 Kyse on clipareiden korvaamisesta ohjaustangolla.
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: MakeH - 11 Helmikuu 2011, 22:28:40 En jaksaisi uskoa että kolmiopalan poraaminen olisi laillista ilman muutoskatsastusta, kun ei suomessa mikään muukaan ole, mutta sinulla on varmaankin siitä kokemusta? Kunhan poraat reiät tarpeeksi kauas kappaleen reunasta, ettei siitä reikäin kohdalta pääse murtumaan. Kyllä tässä laillisuuden määrittää ihan työn laatu ja maalaisjärki, eli jopa helposti toteutettavissa. EDIT: squid täsmensi Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tune125 - 12 Helmikuu 2011, 21:20:02 Kiitoksia, tää ensimmäisen isomman projektin rakentaminen on tälläistä säätämistä, vaikka ei oikein mitään isompaa tehdäkkään.
Kohan olisi valmis ennen toukokuuta niin pyöräki näkis joskus auringon valoa. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: dx - 23 Helmikuu 2011, 22:29:49 vaatimukset käyttöönottopäivän vai vuosimallin mukaan ? kyseessä tuontipyörä vuosimallia-81 mutta käyttöönotto vasta -85?
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 Helmikuu 2011, 22:33:51 vaatimukset käyttöönottopäivän vai vuosimallin mukaan ? kyseessä tuontipyörä vuosimallia-81 mutta käyttöönotto vasta -85? Käyttöönottopäivän, ikävä kyllä. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: MECH - 04 Huhtikuu 2011, 18:24:50 Tollainen trafin ohjeistus tuli vastaan ja en puusilmänä ainakaan löytänyt vastaavaa linkkiä ennestään täältä:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4F83525B-E3F3-447E-9C7E-F8FD00E60680/0/TRAFI_32515_03040303_2010.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/4F83525B-E3F3-447E-9C7E-F8FD00E60680/0/TRAFI_32515_03040303_2010.pdf) Eli vähän kaikesta kohtalaisen selkeitä sanoja. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Joksu - 07 Heinäkuu 2011, 20:26:49 Kysymys - kyseessä tuontipyörä mikä on rekisteröity kuukausi sitten , prosentteja on mennyt jo 17 , käsittääkseni ne ovat menneet lokareista ja keulasta . Jos edellämainittuja rupeaa uudelleen vaihtamaan niin pysyykö prosentit samana vai tuleeko lisää?
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: MakeH - 08 Heinäkuu 2011, 10:25:11 Kysymys - kyseessä tuontipyörä mikä on rekisteröity kuukausi sitten , prosentteja on mennyt jo 17 , käsittääkseni ne ovat menneet lokareista ja keulasta . Jos edellämainittuja rupeaa uudelleen vaihtamaan niin pysyykö prosentit samana vai tuleeko lisää? Pysyy samana. Kerran kun ne prossat on menneet, ni enää ei rankaista. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Ripa - 09 Heinäkuu 2011, 10:59:33 Kirjoituksesta päätellen et tiedä mitä on vaihdettu. Lokasuojista ei mene prosentteja. Jo vaihdetuista ei mene uudestaan prosentteja. Keulasta on mennyt 8%, mitä muuta vaihdettu?
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: jsantala - 29 Kesäkuu 2012, 12:29:33 Mitkään AKE-linkit ei enää näköjään toimi eikä Trafi-sivustolta löydy mitään etsimälläkään. :(
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Choppers_Forever - 20 Marraskuu 2012, 14:26:13 Moro,
Missäsä mennään nyt jatkopalojen kanssa? Eli mun mutkamotoon ( TL 1000 vm 1997 ) olisi nyt varta vasten kyseiselle swingille tehdyt jatkopalat 12 cm. Palojen kanssa olisi kivempi lähteä, kun kokoajan haluaa nokkaa nostaa tämä peli. Ja jatkopalat on sairaan siistin näköset :) tai siis pitkä moto. Jostain huhu kertoi, jotta palat ovat laittomat, mutta pitkän svingin saa vaihtaa?? Pitääkö siis hitsata palat kiinni? ja toisesta motosta: Moto on HD Dyna 1997 ja kyseessä keulan vaihto. Keulana nyt DNA - springer vanhan tilalla. Uudet hyvät jarrut ja 21" vanne. Kaikkinensa muutos prossat on pahimmillaan 32% , eli ei hätää. Kuitenkin, muutoskatsastaa varmastikkin pitää. No hätä. Mutta pitääkö tehdä kalliit jarrutestit ja muut haistapaska hommat? Missä paikoissa muutoskatsastetaan nykyään pääkaupunkiseuduilla? Vieläkö Tattiksella? Hyvä ja rehti palvelu haussa. CF Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Hemuli - 05 Joulukuu 2012, 15:50:28 Jos sulla on näyttää jonkun sortin hyväksyntäpaperit niistä jatkoista niin sitten onnistuu. Kevytmetalliosia ei passaa mennä hitsailemaan ilman valmistajan antamaa selvitystä aineen laadusta.
Dynan keulanvaihto pitää luonnollisesti muutoskatsastaa, ja jousitustyypin muutos teleskooppihaarukasta springeriin vaatii jarrutestin. Näillä näkymin toukokuussa aloitellaan seuraavan kerran testiajoja. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Choppers_Forever - 07 Joulukuu 2012, 12:44:31 Jos sulla on näyttää jonkun sortin hyväksyntäpaperit niistä jatkoista niin sitten onnistuu. Kevytmetalliosia ei passaa mennä hitsailemaan ilman valmistajan antamaa selvitystä aineen laadusta. Dynan keulanvaihto pitää luonnollisesti muutoskatsastaa, ja jousitustyypin muutos teleskooppihaarukasta springeriin vaatii jarrutestin. Näillä näkymin toukokuussa aloitellaan seuraavan kerran testiajoja. Kiitos, jatkopaloista vielä: Onko ne aina hitsattava? Eikös ameriikan ihmemaa ole pullollaa Hajapusia jatkopaloineen, clip on - paloja? CF Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Shrapnel - 02 Maaliskuu 2013, 01:22:35 ei ole tyhmiä kysymyksiä vaan tyhmiä kysyjiä. Jos ostaa esim vanhemman pyörän alta 90 vuosimallia ja nyt käy uudelleen rekisteröimässä niin kohdellaanko sitä pyörää sen jälkeen edelleen alle 90 vuosimallisena vai alkaako sitä koskemaan nykyiset säädökset?
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Santtu - 04 Maaliskuu 2013, 08:53:00 Jos ostaa esim vanhemman pyörän alta 90 vuosimallia ja nyt käy uudelleen rekisteröimässä niin kohdellaanko sitä pyörää sen jälkeen edelleen alle 90 vuosimallisena vai alkaako sitä koskemaan nykyiset säädökset? Pyörän on täytettävä sen ensimmäisen käyttöönottopäivän mukaiset vaatimukset. Kerro lisää tapauksesta? Onko pyörä poistettu rekisteristä joskus 90-luvun lopussa? Se saattaa olla niitä MMAF:n alkuaikojen pyöriä jotka karahtivat silloin 'vapaaehtoisissa' prosenttitarkastuksissa ja jota ei sittemmin riitautettu kun omistajalta loppui puhti ja usko. Sen saaminen kilpiin nyt voi olla haaste. Rakennellessa identiteetti menetetään 50% kohdalla, identiteetin mukana menee vanha käyttöönottopäivä. Mm. tämän takia juuri kukaan ei halua muu 49% enempää... Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Shrapnel - 05 Maaliskuu 2013, 20:53:31 Pyörän on täytettävä sen ensimmäisen käyttöönottopäivän mukaiset vaatimukset. Kerro lisää tapauksesta? Onko pyörä poistettu rekisteristä joskus 90-luvun lopussa? Se saattaa olla niitä MMAF:n alkuaikojen pyöriä jotka karahtivat silloin 'vapaaehtoisissa' prosenttitarkastuksissa ja jota ei sittemmin riitautettu kun omistajalta loppui puhti ja usko. Sen saaminen kilpiin nyt voi olla haaste. Rakennellessa identiteetti menetetään 50% kohdalla, identiteetin mukana menee vanha käyttöönottopäivä. Mm. tämän takia juuri kukaan ei halua muu 49% enempää... Menin hämilleni tuon käyttöönottopäivän ja uudelleen rekisteröinnin kanssa. Ja muistelin jostain syystä että jostain lukeneeni että silläkin olisi väliä onko pyörä poistettu rekisteristä ennen 90 vai sen jälkeen. Ja siis ei ole mikään pyörä vielä kyseessä. Tässä rojektia katsellut. ja tollasia tullut vastaan. Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Vetuirjmees - 30 Syyskuu 2013, 13:54:06 Pitänee rohkaistua itsekin kyselemään viisaammilta mielipidettä, kun itselle ei meinaa pykäläviidakko avautua millään, onko mahdollista vai ei?
Hakutoimintoa on kyllä käytetty ja kahlattu pykäläviidakkoa läpi... ei vaan avaudu. Aihiona olisi siis 5/1997 käyttöönotettu Jaapponialaisvalmisteinen sporttipyörä 1000 kuutioisella V2 mjoottorilla. Haaveena olisi tehdä tästä jotain pitkää ja matalaa, ehkä jopa jäykällä takapäällä.... Lähtökohtaisestihan tämmöisessä katiskassa on runko jotain alumiinisilumiini seosta, jonka muokkaaminen ei ole oikein mielekästä, eikä ainakaan itseltä onnistu kun ei ole vehkeitäkään, joten... onko voimassa olevien säännösten mukaan mahdollista vaihtaa tähän omavalmisteinen teräsrunko? Alkuperäisen pyörän identiteetti luonnollisesti säilyisi, eli yli 50% omista osista käytettäisiin. Omavalmisteisen rungon aihionahan toki voisi käyttää esim. jotain ameriikan Joen tekemää jäykkää HD tarvikerunkoa, tai mitä tahansa muuta... tai tehdä runko kokonaan "from scratch". Omaa takajousitusta ja -haarukkaa käyttämällä tietysti noita prosenttiloita säästäsi aika rutosti... Kysymys siis kuuluu: Onko periaatteessakaan mahdollista ja onnistuisiko jopa jäykkäperä? Paikallinen katsuri oli sitä mieltä että ei onnistu, joten jos puoltavia mielipiteitä löytyy niin toivoisin myös viittauksia pykälään jonka mukaan onnistuisi. Joku myös väitti että tuon ikäisessä laitteessa ei olisi mitään erityisiä vaatimuksia rungolle (sen lujuudelle), eli katsuri vaan tarkistaisi viimeistelemättömän ja maalaamattoman rungon ennen lopullista niputtamista... voisiko muka olla näin simppeliä? Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Lokakuu 2013, 20:49:26 Periaatteessa on mahdollista, myös jäykkäperäisenä. Käytännössä on kumminkin pikku mutka matkassa. Jollain pitäis osoittaa, että se uus itse tehty runko vastaa lujuudeltaan alkuperäistä.
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Vetuirjmees - 07 Lokakuu 2013, 10:51:47 Kiitokset avusta. Katsastusmiehenkin kanssa päästiin samalle aaltopituudelle asiasta, näyttäisi siltä että visio alkaa toteutumaan.
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Jyhyve - 21 Marraskuu 2013, 10:18:22 Kyseessä Intikka vs 1400.Käyttöönottopäivä 24.04.1998 Renkaat 110/90.19 170/80-15. Tarkoitus leventää perää, siten ,että renkaaksi tulee 240/50-16.Takahaarukka levenee myös.Onko esteitä muutoskatsastukselle .VM tai jokin muu syy. Entä pakoputkien teko omavalmisteena??
Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Hemuli - 22 Marraskuu 2013, 09:57:08 Ei ole esteitä, ainakaan jos käytetään takahaarukan levittämisessä sen materiaalille sopivaa hitsaustapaa ja -lisäainetta. Teräsputkeahan tuollaisten haarukat on?
1998 vuosimallisen pyörän pakoputket saa tehdä itse, kunhan melu paikallaan mitattuna ei ylitä 103 dB (a) puolella täyden tehon kierrosluvusta mittari puolen metrin päässä 45 asteen kulmassa sivulle pakoaukosta. Aiheesta kannattaa lukea alla olevan linkin tietopaketti. Moottorin ja pakoputkiston muutokset (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0) [url= Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: Vimpa - 09 Kesäkuu 2016, 00:05:01 Moi,
Tästä on jo tässä viestiketjussa minusta kyllä aika selvästi otettu kantaa, mutta kysynpä vielä kerran, enenkuin teen mitään turhaa tai hautaan ajatuksen. Eli minulla vanha -93 varjo, jonka perää olin laskemassa tuollaisella valmiilla palikalla, joka asennetaan pampun perään. Kysyin tätä yhdeltä katsastusmieheltä, joka totesi että ihan ok (ei tarvitse muutoskatsastaa), toinen taas totesi että kyllä se pitää. Tästä nyt sitten iski epävarmuus ja ahdistus, siksi tätä vielä varmistan. Lainasin tuolta aikaisemmasta seuraavaa " Esimerkkisi iskarit saa siis vaihtaa alkuperäistä vastaaviin ja samaan malliin tarkoitetuiksi ilman muutoskatsastusta. Sensijaan jos samalla esimerkiksi akseliväli muuttuu tai maavara putoaa täytyy ajoneuvo muutoskatsastaa (ks. alla)." Eli näin ollen tuo jälkimmäinen kaveri olisi oikeassa, että pitäisi katsastaa ts. unohtaa koko homma :( vai onko tähän olemassa jotakin muuta mikä sen laskemisen sallisi > alkuperäinen pamppuhan ei muutu... Halu olisi kova... Otsikko: Vs: Rakentelun rajoitukset - aloituspaketti aloittelijalle ja miksei muillekin Kirjoitti: kuula - 20 Heinäkuu 2016, 07:54:13 Taitaa käytännössä suurin osa takajousien pituuden muutoksista olla ns. katsastamattomia.
Joissakin merkeissä/malleissa perän madaltaminen vaihtamalla jouset lyhyempiin on kohtuu yleistä. Muuttuuhan siinä tietty maavara ja käytännössä ohjausgeometria hieman mutta kohtuu madalluksissa näitä tuskin huomaa. |