MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: mikko - 26 Huhtikuu 2009, 20:15:10



Otsikko: mopedi voplaa kantatessa oikeelle??
Kirjoitti: mikko - 26 Huhtikuu 2009, 20:15:10
niin, mopo kasassa ja ajeltu on. kummastuttaa tuo mopedin voplaus/tärinä kantatessa oikeelle, vasemmalle ei mitään tärinää. rengas linja on siinä parin millin sisään keskellä sen puolesta pitäs olla ok. vai pitääkö se olla ihan keskellä kun vakio softaileissa rengas linja on hieaman sivussa ja nyt on takapää  muutettu jäykäksi. onko kellään vastaavaa ongelmaa tullut vastaan?? seuraavaks tuli mieleen noi renkaat että  oisko niissä jotain hässäkkää tai "vikaa", takarengas on 180/70 15" (oikeesti16,5mm) mezeler ja edessä 3"/21" speedmaster...


Otsikko: Vs: mopedi voplaa kantatessa oikeelle??
Kirjoitti: Santtu - 27 Huhtikuu 2009, 10:09:40
Mahdollisia ongelmia: Rengaspaineet, renkaiden kuluma, jokin esine renkaassa, toisen puolen laakerit, ohjauslaakerissa ongelma, swingin laakeri.... Onko kyseessä nimenomaan woble eikä weave?


Otsikko: Vs: mopedi voplaa kantatessa oikeelle??
Kirjoitti: mikko - 27 Huhtikuu 2009, 16:38:50
niin käytin keulaakin kerran irti ja emäputken laakerit yms näyttäis olevan ok, perä on muutettu jäykäksi eli  taka swingin ongelmaa ei ole, öö woble? weave? se on semmosta pystyttäistä vetkutusta kun ajais esim sika tiheellä nimismiehenkihara hiekkatiellä... tosiaan toi laakeri homma täytyy kyllä mun selvittää, hämää vaan kun tosiaan vasemmalle kantatessa menee niin mukavan pehmeästi.


Otsikko: Vs: mopedi voplaa kantatessa oikeelle??
Kirjoitti: Santtu - 28 Huhtikuu 2009, 07:54:59
Vople ja Veivi: http://www.bajahill.net/mpslangi.html#v ...on myös värähtelytiloja jotka ovat näiden yhdistelmiä. Wobbleen auttaa yleensä ohjausiskari (kun muut asiat on kunnossa) ja etujätön korjaus pidemmäksi (tai lyhyemmäksi jos se on erityisen pitkä). Veivin pääsyynä taas ovat yleensä puolikuntoiset iskunvaimentimet. Itse suunniteltujen pyöärien kanssa mahdollisten ongelmalähteiden kirjo kasvaa mutta asiat on toki korjattavissa.

Kuvauksesi mukaan vaikuttaa veiviltä eli aaltomaista värähtelyä kulkusuunnassa --> Viittaa ongelmaan iskunvaimennuksessa ja etuakselin kiinnityksessä. Muuttuuko sen taajuus nopeuden funktiona?

Poissuljetaan mahdolliset ongelmat takana: Uusi nakki? rengaspaineet? Vanteen ja rihtauksen suoruus? Taka-akselin kiinnitys ja suoruus? Kaikki kunnossa = Vika melko suurella varmuudella keulassa (pl. esim epäsopiva rengaspari).

Laita lisää myös muita detaljeja rakenteesta. Onko esim. keulan jäykistys hoidettu muuten kuin vain etuakselilla (lokarin yhteydessä jäykistyspala?)? Onhan etuvanne suora ja pyöreä? Kanittaako jarru?


Otsikko: Vs: mopedi voplaa kantatessa oikeelle??
Kirjoitti: mikko - 28 Huhtikuu 2009, 16:06:57
no niin taisin löytää syyllisen, ja kävin jo kokeilemassa ja nyt tuo veivi tosiaan on hävinnyt aika hyvin mutta hieman ravistelee 50 vaudeilla jos on matalat kierrokset koneessa, nelosella ei oikeestaan veivaa. niin jouduin tossa rengas linjauksessa pistämään hieman etunakkia vasemalle, ja en epähuomiossa hokannut että etu akselin kanto vasemalle jäi tohon jengojen kohdalle etu akselia kiristäessä eli rengas oli sitten jäänyt ton akselin ja jengaosuuden erotuksen verran vinoon, noh nyt sitten toi rengas linja on 5mm pielessä mutta rengas eipä tuo näytä haittaavan. ja nostin eturenkaan paineen kahdesta  2,5baariin, en tiedä, olisko pelkkä renkaan paine auttanut... keulana mulla on orkkis springer. paljos porukka yleensä noita paineita pitää näissä jäykissä vehkeissä prätkän renkailla? mulla nyt takana 1.6 ja edessä toi 2,5


Otsikko: Vs: mopedi voplaa kantatessa oikeelle??
Kirjoitti: KvL - 29 Huhtikuu 2009, 10:15:26
paljos porukka yleensä noita paineita pitää näissä jäykissä vehkeissä prätkän renkailla? mulla nyt takana 1.6 ja edessä toi 2,5

Sama kiinnostaisi itseänikin, törkkäsin nyt alkuun 2 molempiin, täytyy siitä lähteä tunnustelemaan...renkaat siis etu 140/90/16 & taka 150/80/16


Otsikko: Vs: mopedi voplaa kantatessa oikeelle??
Kirjoitti: Hessu - 30 Huhtikuu 2009, 06:26:36
Kokeilemalla se selvii itelle parhaat paineet. Mä oon pitäny vuosikausia rystyssä takana 16":lla 2,5 bar ja edessä 21:llä 4 bar.