MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: TimppaX - 14 Toukokuu 2009, 15:08:22



Otsikko: Kimurantti koneenvaihtokysymys
Kirjoitti: TimppaX - 14 Toukokuu 2009, 15:08:22

Olisi piikki -97 Virago ja siihen on omistajallla halua ja ikää saada lisätehoja. Rinnakkain katsoen piikin ja 250:n välillä on eroa moottorin verran. Pyörää on huollettu ja pidettu 250:n käsikirjan ohjeilla ja sen mukaan eroja ei näyttäsi olevan.

Onnistuuko millään järjelllisillä keinoilla, vai ehdotanko suoraan pyörän vaihtoa isompaan?

Tosin 250 koneen voisi netistä löytämieni kuvien perusteella roiskaista siihen runkoon ja olla asiasta hiljaa, kunnes lopulta asiasta narahtaa.

Konttorilta ei saa vastausta, eivät "tunne pyörää".


Otsikko: Vs: Kimurantti koneenvaihtokysymys
Kirjoitti: Santtu - 15 Toukokuu 2009, 09:44:18
En osaa sanoa osien sopivuudesta mutta se selviää huoltomanuaalista viimeistään varaosanumeroiden avulla. Kyselen kuitenkin homman mielekkyyttä jos taka-ajatuksena on säästää rahaa. Noita 250cc Viragoja saa todella halvalla, en usko että tuo olisi taloudellisesti oikeasti mielekästä. Sensijaan jos kyseessä on rakentelu pelkästä rakentelun riemusta niin mielekkyyttähän on ihan turha kyseenalaistaa makuasioilla.


Otsikko: Vs: Kimurantti koneenvaihtokysymys
Kirjoitti: av - 15 Toukokuu 2009, 11:47:22
jos muuten ovat samanlaiset niin silloinhan koneenvaihto käy, koska kyseessä ei ole mallisarjan suurimpaan nähden liian iso kone. eli lain puitteissa ok, jos jarrut ym ovat samat. santun pointti on hyvä huomioida, mutta jos sopiva kone löytyy niin lailliseksi katsastuksenhan ei pitäisi olla ongelma. ja siitä pikkukoneesta tekee vaikka kylän nopeimman potkukelkan :)

ei olis eka pyörä missä kone on ainoa eroava osa, esim idässä suositaan verotusteknisistä syistä mieluummin pieniä ja länsimarkkinoille laitetaan isompi kone.


Otsikko: Vs: Kimurantti koneenvaihtokysymys
Kirjoitti: Hemuli - 15 Toukokuu 2009, 14:54:28
Muistaisin joskus itsekin ihmetelleeni 250 Viagran piikkimäistä olemusta, ei niissä isoa eroa voi olla.

Mites toi verotuspuoli? Meneekö piikin kohdalla joku veroraja ja sitä isommasta pitäisi tilittää valtiolle jotain osuuksia?

Toisaalta, ei sitä kukaan päällepäin pysty sanomaan mikä kone siinä on - ei se tehoiltaankaan juuri satapiikistä eroa ;D ...


Otsikko: Vs: Kimurantti koneenvaihtokysymys
Kirjoitti: TimppaX - 16 Toukokuu 2009, 20:40:57
Kävin varaosakaupassa kyselemässä ja jarruosat & ketjut&rattaa ym kulkemis-/toiminta-/pysähtymispuolen osat on samoja. Saattaapi olla, että kone kasvaisi, kun laittaisi isomman kammen, pytyt ja männät isommasta. En ihan viitisnyt niin pitkään ja perusteellisesti niistä osista kysellä.

Piikissähän on koneen ympärillä hämäämässä eräänlainen kulissi, että näyttää isommalta, kuin onkaan. Harmi, kun paikallsissa liikkeissä oli vain yksi samanlainen piikki ja sitten seuraava oli jo 535:n jossa on jo keppivedot.

Siis rakentelu rakentelun vuoksi on ihan kivaa. Mielekkyys moisessa prosessissa on sitten ihan toinen.  Omistaja kaipaisi hieman suuremman myllyn tuomaa lisävoimaa satasen vauhtiin. Ite en paljon yli 90 viitsisi itteäni sen päällä kiusata, sen verran on kevyenoloinen, vaikka erittäin mukava ajettava.

Katto nyt, mitä meinaa. Voin homman ensi talvena turata, jos omistaja sen tahtoo tehtäväksi, ihan ajankuluksi, kytkimenvaihdon yhteydessä.