Otsikko: Euroopan motoristien edunvalvojat Suomessa Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 09 Kesäkuu 2009, 19:15:14
Sateisen kylmänä perjantaina pidetty hallituksen kokous valmisteli lauantain yleiskokousta ja kävi läpi monia kiperiä sisäisiä kysymyksiä sekä mahdollisia sääntömuutoksia. Suomalaiseen tyyliin perjantai-iltana käytiin savusaunassa, jotta yhteisymmärrys olisi helpompi saavuttaa. Lauantain yleiskokous etenikin sään parannuttua hyvässä hengessä. Suurta mielenkiintoa kokousväen suunnalta herätti MMAF:n puheenvuoro sekä paikalla ollut Silver Bullet pilottiprojekti. MMAF:n puheenjohtaja Santtu Ahosen pitämä esitys valoi selvästi uutta henkeä moniin kokousedustajiin. Ongelmien sijaan esiteltiin vakuuttavia tuloksia ja niiden taustoiksi toimiviksi todistettuja yhteistyömalleja sekä tuloksia tuottavia edunvalvonnan menetelmiä. Uhkia moottoripyöräilylle Kokouksessa ja asioiden priorisoinnissa keskityttiin todellisiin uhkakuviin. Katsastuspakko on epäsuorasti nostamassa taas päätänsä. Valmistella oleva moottoripyörien puitedirektiivi estäisi kaikenlaisen rakentelun ja muuntelun. Puitedirektiivin ensiluonnos takaisi myös suurten valmistajien ja toimijoiden aseman mikä puolestaan nostaisi harrastuksen suoria ja epäsuoria kuluja. FEMA:n aikaa kuluu myös valmisteilla olevan kaidedirektiivin parissa. Tarkoituksena on luoda ja standardoida motoristeille turvallinen tienvarsikaide. Edellä mainittujen lisäksi kehitteillä oleva ITS (intelligent transportation system) nostaa motoristien verenpainetta. ITS on ehkä vakavin uhka vapaalle liikkumiselle erilaisine kontrollimahdollisuuksineen. Suomen todettiin olevan erityisen aktiivinen ITS-kehityksen toimija. Tämä ei liene yllätys liikenneministerin väläyteltyä paikkatietoon perustuvaa verotusmallia jo muutamaan otteeseen. ITS:n ominaisuuksiin kuuluu muun muassa automaattinen nopeuden säätely, jatkuva ajoneuvon paikkatieto sekä automaattinen reagointi muihin ajoneuvoihin. ITS:n unelmana on liikennejärjestelmä, jossa kuljettajaa tai hallintalaitteita ei edes ole olemassa. Järjestelmää perustellaan yleensä sekä liikenneturvallisuudella että ympäristönäkökohdilla. ITS:stä on motoristeille kahdenlaisia uhkia: Ensiksikin muiden ajoneuvojen ja tielläliikkujien käyttämien järjestelmien on tunnistettava kaikki tienkäyttäjäryhmät. Toisekseen moottoripyöriin mahdollisesti asennettavien järjestelmien tekniikasta ei ole olemassa tietoa. Motoristin pitää kaikissa olosuhteissa olla vastuussa ajoneuvonsa käytöksestä. Tiedossamme on, että miljoonien eurojen edestä kehitetyt järjestelmät tunnistavat vain henkilö- ja kuorma-autot. Pahimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että moottoripyöräily on turvallisuuden takia kiellettävä ITS-järjestelmin varusteluilla maanteillä. Myös ITSn keräämä tieto kansalaisten liikkumisesta voi rikkoa yksityisyydensuojaa siinä muodossa kuin me sen nykyään tunnemme. ITS muodostaa myös ensisijaisen työvälineen paikka- ja kilometriperustaiselle verotukselle. Samalla muodostuu työväline "tarpeettoman ajamisen" estämiseksi verotuksen keinoin. Harrastepohjainen virkistyskäyttö eli moottoripyöräily luetaan tällaiseksi tarpeettomaksi ajamiseksi. Kokouksen jälkeen ulkomaiset vieraamme totesivat kuin yhdestä suusta, että suomalaiset olivat järjestäneet sellaisen kokouksen ja sellaiset puitteet, joka yhdisti FEMAa ja sen jäsenjärjestöjä toimimaan paremmassa yhteisymmärryksessä yhteisen päämääräämme hyväksi. Fighting for Bikers rights! Kokousjärjestelyistä vastasi SMOTOn jäsenkerho Kanava MC. Vieraiden opastuksessa Helsingissä satamasta eduskuntatalolle ja Helsingistä Vääksyyn auttoi Virta Mc. Otsikko: Vs: Euroopan motoristien edunvalvojat Suomessa Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 09 Kesäkuu 2009, 19:20:48 MP-Arkadian puheenjohtaja kansanedustaja Markku Pakkanen toivotti ulkomaiset kokousedustajat tervetulleiksi. Sääkin esitti tervetuliaiset, matka Helsingistä Vääksyyn taitettiin +6c sateessa. Siinä oli Etelän motoristien ajokamat tositestissä.
Kuva (c) Juha Liesilinna Otsikko: Vs: Euroopan motoristien edunvalvojat Suomessa Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 09 Kesäkuu 2009, 19:22:37 Osallistujat vasemmalta oikealle: Morten NMCU, Nich MAG UK, Markku MP69, Jesper SMC, Chris BMF, Rolf BU, Maria SMC, Kees (formal president), Hans Henrik DMC, Hugo toimisto, Chrsitina toimisto, Edwin MAG A, Theo IG Motorrad, Jarru Smoto, Nico MAG NL, Juha SMoto, Jussi Smoto, Aline toimisto, Miguel AMM, Santtu MMAF, Jörn MCTC, Hanski Smoto, Kekku Smoto, Ville Smoto, edessä pressa Gerald.
Kuva (c) Minna Kujala Otsikko: Vs: Euroopan motoristien edunvalvojat Suomessa Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 09 Kesäkuu 2009, 19:27:15 MMAFn puheenjohtaja Santtu Ahonen piti esityksen MMAF:n ja SMOTO:n yhteistyöstä. Esityksessä käytiin läpi rooli- ja työnjako joka toimii tehokkaasti kansallisen kattojärjestön ja erityisosaamista ja ammattitaitoa edustavan jäsenorganisaation välillä.
MMAF:n esitys (englanninkielinen): http://www.mmaf.fi/documents/MikaMMAF20090606-v3-FEMA.ppt Kuvat (c) Aline Delhaye Otsikko: Vs: Euroopan motoristien edunvalvojat Suomessa Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 09 Kesäkuu 2009, 19:28:22 Käytännön esimerkkinä esiteltiin Siver Bullet pilottiprojektia. Ajoasentoa ja sen hyviä puolia testaamassa on Nich Brown, MAG UK:sta.
Kuva (c) Minna Kujala Otsikko: Vs: Euroopan motoristien edunvalvojat Suomessa Kirjoitti: jarrumies - 09 Kesäkuu 2009, 20:25:39 Hienoa, että Eurooppalaiset saivat maistaa kylmää kyytiä ja nautiskella Silver Bulletin ajoasennosta.
Hyvin järjestetty tilaisuus. Hienoa! Otsikko: Vs: Euroopan motoristien edunvalvojat Suomessa Kirjoitti: Santtu - 10 Kesäkuu 2009, 09:02:32
Otsikko: Vs: Euroopan motoristien edunvalvojat Suomessa Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Kesäkuu 2009, 10:54:13 Tämä viimeksi mainittu episodi nostattaa tahattomasti pienen virneen suupieliin... ;)
|