MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: MMAF Puheenjohtaja - 24 Kesäkuu 2009, 22:12:11



Otsikko: Motoparlamentti kokoontui Kasnäsissä
Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 24 Kesäkuu 2009, 22:12:11
SMOTOn, MMAF:n ja MotOrgin yhteistyössä järjestämä motoparlamentti kokoontui 22-23.6. Kasnäsissä. Liekö syynä ollut eurovaaliväsymys vai mikä, kun varsinaisia parlamentaarikkoja ei paikalla nähty tällä kertaa yhtään. Sen sijaan moottoripyöräilyyn muutoin vahvasti vaikuttavia virkamiehiä osallistui motoparlamenttiin tänäkin vuonna kiitettävästi. Mukana olivat tullin, AKEn, katsastajien ja Tiehallinnon edustajat.

Motoparlamentin ohjelmaa uusittiin tälle vuodelle. Perinteisen rataharjoittelun korvasi kimpassa ajettu saaristoreitti, jonka varrella toki tehtiin ajoharjoituksia kouluttajien opastuksella.

Rataharjoittelun kysymyksiin sen sijaan keskityttiin tarkemmin motoparlamentin keskusteluissa. MotOrgin kouluttaja Tero Hannula esitteli radalla maantienopeuksissa suoritettavan ajoharjoittelun ideaa, merkitystä ja kuljettajien jatkokoulutuksen, erityisesti rataharjoittelun ongelmia. Kuljettajien jatkokoulutus on täysin kerhojen vastuulla ja niin tila- kuin kustannuspulmienkin kanssa kamppailu on enemmän kuin tuttua kaikille koulutusta järjestäville kerhoille. Asian parantamiseksi tarvittaisiin lisää sopivia harjoittelupaikkoja ja kustannusten jakamista esimerkiksi vakuutusyhtiöiden kanssa.

Harrastajan kannalta kohtuullisempia rakentelusäädöksiä perättiin motoparlamentissa jälleen kerran. MMAF:n Teemu Lindfors nosti muutamalla yksinkertaisella esimerkillä esiin nykysäädösten kohtuuttomuuden rakenteluharrastajan kannalta. Odotuksia säädösten järkeistämiseen nosti viime kesänä valmiiksi saatu APU2-raportti, mutta sen eteneminen lainsäädäntöön asti antaa yhä odotuttaa itseään.  Raportti on syksyn 2008 lausuntokierroksen jälkeen ollut ministeriössä valmistelussa.

Positiivista viestiä motoristeille Tiehallinnosta

Tervon mukaan mp-harrastuksen kasvukin jo kertoo siitä, että moottoripyöräilijät ovat nyt ja tulevaisuudessa entistä merkittävämpi tienkäyttäjäryhmä. Tervon mukaan tämä on myös Tiehallinnossa havaittu ja moottoripyöräilijöiden näkökulman huomioiminen nousee yhä vahvemmin esiin niin liikenneympäristön suunnittelussa kuin käytännön tienpidossakin.

Tulevaisuuteen tähyävänä loppukevennyksenä parlamentin päätteeksi katsastettiin pihamaalla miltä näyttää ja kuulostaa sähkömoottoripyörä.
- Niinpä niin, ei kuulostanut miltään, mutta näytti sitäkin mielenkiintoisemmalta.

Motoparlamentti on SMOTOn jokakesäinen edunvalvontatilaisuus, johon kutsutaan moottoripyöräilyyn merkittävästi vaikuttavia päättäjiä ja virkamiehiä.


Kuva (c) 2009 Sirpa Heiskanen


Otsikko: Vs: Motoparlamentti kokoontui Kasnäsissä
Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 24 Kesäkuu 2009, 22:14:41
Mutka-ajon saloihin ja moottoripyörän nopeuden arviointiin valtatieliikenteessä perehdyttiin reitin varrella.


Kuvat (c) 2009 Kalevi Kankaansyrjä