Sen saa maalata uudestaan...
Nojoo. Tästä olen itsekin kysellyt AKE:n tulkintoja monta kertaa. Vastauksena on ollut, että moottorille ei käytännössä saa tehdä juuri mitään, koska päästövaatimukset eivät muutosten jälkeen enää täyty. Sen sijaan esimerkiksi runkomuutoksia, akselivälin muutoksia ja rengaskokojen muutoksia saa tehdä kopterilain puitteissa. Tämä siis viimeksi, kun olen asiaa face-to-face kysynyt.
Tänä kesänä on kuitenkin kuulunut kummia. AKE:sta peräisin olevan tulkinnan mukaan esimerkiksi runko- ja akselivälin muutoksia saisi tehdä, mutta tämä edellyttäisi mm. jarrutestin suorittamista uudelleen. Teoriassa näin onkin, koska painojakauma muuttuu. Kun pysytään nykyisen kopterilain 2 metrin rajan sisällä, painojakauma kuitenkin muuttuu niin vähän, että asialla ei ole merkitystä - kaikki pyörät läpäisevät testin alkuperäisillä jarruilla. Rengaskokojen muutoksilla puolestaan on teoriassa vaikutusta päästöihin, mutta tämäkin on todellisuudessa pelkkää hiusten halkomista. En tiedä, miten AKE:n organisaatio toimii, mutta tämä tulkinta ei vastaa sitä, mitä AKE:sta minulle henkilökohtaisesti on kerrottu.
Uuden kopterilain pitäisi tulla voimaan lähikuukausina, lausuntokierrokset on käyty. Lausunnolla olleiden säädösehdotusten mukaan myös aivan uudesta pyörästä saa rakentaa kopterin. Jos akseliväli ylittää 2 metriä, jarrut on testattava, muutoin riittää, kun jättö ym. ovat kohdallaan. Ylipäänsä lausunnolla käyneissä pykälissä on erikseen mainittu, millaisissa muutoksissa pitää noudattaa E-vaatimuksia. Näitä ei ole montaa, lähinnä pakoputket vm. 2003 eteenpäin ja valaisinlaitteet vm. 1989 eteenpäin.
Minulla ei ole syytä epäillä, että yllä mainitut säädösehdotukset muuttuisivat enää miksikään ennen niiden voimaantuloa, joten itse rakentaisin pyöräni niiden mukaan. Asia on kuitenkin ns. pihvi vasta, kun säädösehdotukset ovat siirtyneet isoon vihreään kirjaan.