oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Marraskuu 2024, 01:22:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?  (Luettu 22372 kertaa)
Dante
Newbie
*
Viestejä: 7


« : 04 Marraskuu 2009, 11:08:59 »

Olen tässä spekuloinut ajatuksella rakentaa itse putkirunko tuollaiseen streetfighter -kikkareeseen, eli kyseessä olisi joko GSXR 1100 -pohjainen rakennelma 90-luvulta, tai sitten tuoreempi Hayabusaan perustuva.

Seuraava kysymys onkin, että onko tuo rungonvaihto laillinen, josta lasketaan sitten prosentit ihan vaan rungonvaihdon mukaan? Mahtaako takahaarukan vaihto mennä samalla logiikalla, jos valmistaa siis takahaarukankin itse?

Ja miten tuo rungon/takahaarukan vaihto sitten suhtautuu näihin omavalmisteisiin, eli milloin pyörä on omavalmiste, eikä enää pyörä johon on vaihdettu runko tms..? Oikeastaanhan tuossa suunnitteilla olevassa hankkeessa alkuperäisestä pyörästä hyödynnettäisiin renkaat, moottori (apulaitteineen) ja etupää (ohjaustankoineen), joten mikä mahtaa olla tilanne prosenttien yms suhteen?

Samantyyppisiä asioita on täällä palstalla käsitelty aikaisemminkin, mutta suoraa vastausta yllämainittuihin kysymyksiin en valitettavasti löytänyt, joten olisin kiitollinen asiallisista vastauksista!
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 04 Marraskuu 2009, 13:11:45 »

Pyörä säilyttää identiteettinsä niin kauan kuin siinä on yli 50% alkuperäisiä osia tallella. Kun yli puolet on muutettu niin härveli pitää uudelleenrekisteröidä omavalmisteena.
tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #2 : 04 Marraskuu 2009, 13:34:14 »

Ei taida enää onnistua päästöjen takia omavalmisteen rakentelu jos käytetään jotain vanhaa moottoria.
tallennettu
Dante
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #3 : 04 Marraskuu 2009, 15:29:52 »

Eli siis kannattaa koittaa pysyä prosenteissa alle viidenkympin, jolloin hommasta pitäisi selvitä pelkällä muutoskatsastuksella..?

Osaiskos joku vielä kertoa onko tuosta rungosta olemassa jotain tarkempia speksejä tai vaatimuksia mitä sen pitää täyttää? Jostain täältä lueskelin että riittää jos on selvitys materiaaleista ja työtavoista, mutta mitenkäs (ja kuka) arvioi että runko on tarpeeksi luja? Ts. täytyykö esittää jotakin lujuuslaskelmia vai käyttääkö katsastusmies "maalaisjärkeään" ja arvioi NÄYTTÄÄKÖ runko kestävältä?
Jos noista asioista löytyy linkkejä tai jotakin selväjärkistä esitystä (eli ei siis ihan jäykkää lakitekstiä, vaikka olisihan sellaiseenkin hyödyllistä tutustua) niin mielellään katselisin moisia! Myös aiheeseen liittyvät kokemukset kiinnostaa kovasti.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 04 Marraskuu 2009, 15:33:51 »

Ja miten tuo rungon/takahaarukan vaihto sitten suhtautuu näihin omavalmisteisiin, eli milloin pyörä on omavalmiste, eikä enää pyörä johon on vaihdettu runko tms..? Oikeastaanhan tuossa suunnitteilla olevassa hankkeessa alkuperäisestä pyörästä hyödynnettäisiin renkaat, moottori (apulaitteineen) ja etupää (ohjaustankoineen), joten mikä mahtaa olla tilanne prosenttien yms suhteen?

Tuosta alkuun: http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Dante
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #5 : 04 Marraskuu 2009, 15:57:51 »

Kiitoksia, tuota laskuria jo silmäilinkin edellisen tutkimusretken jäljiltä... Iskee silmää

Edelleen kaipailisin infoa rungolle asetetuista vaatimuksista! Ilmeisesti katsastuskonttorin ukoiltakin pitäs aiheesta jotain infoa löytyä, he kun kerta tarkastuksenkin viime kädessä tekevät..?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 04 Marraskuu 2009, 16:16:49 »

Edelleen kaipailisin infoa rungolle asetetuista vaatimuksista!

Helppo homma: Omavalmisteiselle rungolle ei tällä hetkellä ole juuri vaatimuksia muuta kuin "tarvittaessa annetava selvitys sopivuudesta" tjsp. Tuon selvityksen tarpeellisuus ja sisältö sitten vaihtelee tekijän ja katsurin mukaan. Toisille ei kelpaa mikään, tosin tiukimmallekin katsurille pitäisi sopia TUV- tai e-leimattu mallikohtainen jälkimarkkinarunko (esim. Spondonin tai C&C jotkin mallit?)
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 05 Marraskuu 2009, 12:45:59 »

Ei taida enää onnistua päästöjen takia omavalmisteen rakentelu jos käytetään jotain vanhaa moottoria.

Ja mihinkähän tämä olettamus perustuu? APU2:sen astuessa voimaan asettuvat omavalmisteiden päästövaatimukset sellaiselle tasolle että niistä on todistetusti selvitty mm. 30-luvun Harley-Davidsonilla Virnistää...

Ylipäätään lähes mikä tahansa nelitahtimoottori saadaan säädettyä sellaiseksi että se ei juuri saastuta - katalysaattorilla varustettujen moottorien päästövaatimukset ovat sitten taas sen tiukat että niistä selviä ilman kattia.
tallennettu
Dante
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #8 : 05 Marraskuu 2009, 13:36:08 »

Osaako joku mainita jonkun lain taikka asetuksen mihin tuo koko selvitys perustuu?

Helppo homma: Omavalmisteiselle rungolle ei tällä hetkellä ole juuri vaatimuksia muuta kuin "tarvittaessa annetava selvitys sopivuudesta" tjsp.
tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #9 : 05 Marraskuu 2009, 14:16:20 »

Ja mihinkähän tämä olettamus perustuu? APU2:sen astuessa voimaan asettuvat omavalmisteiden päästövaatimukset sellaiselle tasolle että niistä on todistetusti selvitty mm. 30-luvun Harley-Davidsonilla Virnistää...

Ylipäätään lähes mikä tahansa nelitahtimoottori saadaan säädettyä sellaiseksi että se ei juuri saastuta - katalysaattorilla varustettujen moottorien päästövaatimukset ovat sitten taas sen tiukat että niistä selviä ilman kattia.
Mitä vaatimuksia päästöille on APU2:ssa?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #10 : 05 Marraskuu 2009, 15:22:35 »

APU2 dokumentit ja myös muuta materiaalia: http://www.mmaf.fi/documents/
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto