VTT:n AKE:n toimeksiannosta laatima karsastusselvitys on valmis, se löytyy täältä:
http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/99444215-9D6D-4E1F-BA4F-46308F0CC50D/0/AKE607Katsastuksenvaikutusliikenneturvallisuuteen.pdfPikaiseen lukemiseen perustuvia havaintoja tässä.
Selvityksen perusteella katsastustoiminta Suomessa ei ylipäätään ole kustannus-hyöty-suhteensa ja yhteiskuntatalouden kannalta paras mahdollinen, vaan selvityksessä suositellaan määräaikaiskatsastusjärjestelmän keventämistä. Hyvä havainto.
Moottoripyörien kohdalla selvityksessä todetaan, että käytössä olleen tutkimustiedon pohjalta ei ole mahdollista tehdä johtopäätöksiä määräaikaiskatsastuksen hyödyllisyydestä.
Osa raportista perustui kirjallisuuskatsaukseen, osa haastattelututkimukseen. Prätkien osalta voi havaita, että kirjallisuuskatsauksen mukaan tekniset puutteet olivat onnettomuuksien syynä tai osasyynä erittäin harvoin.
Tämän seikan toi esiin myös haastattelututkimukseen osallistunut SMOTO:n edustaja, joka ainoana haastatelluista suhtautui kielteisesti prätkien määräaikaiskatsastusten käyttöönottoon. Muut puolsivat sitä. Muiden haastateltujen joukkoon (kaikkiaan 12 henkilöä) kuuluivat mm. kahden katsastusketjun edustajat, liikkuvan poliisin edustaja sekä eräitä muita viranomaisten ja autoliikkeiden edustajia.
Haastateltavien esittämät selvityksessä mainitut perustelut ovat niukkoja, mutta jännittäviä. Tässä otteita, joissa suurin osa "perusteluista" tuleekin mainituksi:
Katsastuksen edustajat kertoivat tarkastukseen tulevien moottoripyörien olevan parempikuntoisiksi kuin mopot. Mopoista löytyy muun muassa vääränlaisia valoja. Nuorten ja kokemattomien henkilöiden huoltaessa ja virittäessä kulkuneuvojaan tapahtuu helposti virheitä. Katsastusta pidettiin hyvänä asiana jo kasvatuksellisessa mielessä.
Suurin osa mopoista on asiantuntijoiden arvion mukaan viritettyjä. Etenkin mopoille kohdistetut tienvarsitarkastukset olisivat viritysten vähentämiseksi todennäköisesti tehokkaampi keino kuin määräaikaiskatsastukset.
Poliisi kertoi, että monella moottoripyörällä tai mopolla on väärä identiteetti. Identiteetin tarkistamiseksi määräaikaiskatsastus olisi hyvä keino. Tällä hetkellä moottoripyöräpoliisit tekevät jonkin verran tienvarsitarkastuksia moottoripyörille ja mopoille. Heillä on siihen paremmat edellytykset kuin autoa ajavilla poliiseilla.
Näistä "perusteluista" osa selittynee sillä, että haastatelluista kaksi edusti katsastusyrittäjiä, joille määräaikaiskatsastusten hyöty on taloudellista laatua. Loput selittynevät sangen kuvaavasti haastateltujen asiantuntemuksen puutteella; esimerkiksi identiteetistä puhunut poliisi lienee jäänyt -90-luvulle. Joskus sitä tulee pohtineeksi vakavasti, millaisissa käsissä tämän maan asiat makaavat. Onneksi selvityksen laatineet VTT:n porukat eivät sentään "ostaneet" näitä perusteluja.
SMOTO:n ja MMAF:n puolesta on selvitelty teknisten puutteiden vaikutuksia prätkien onnettomuustilastoissa. Samoin on selvitelty määräaikaiskarsastusten yhteiskunnallisia hyötyjä ympäristökysymyksissä sekä omistusoikeuden ja verotuksen valvonnassa. Osa tuloksista sisältyy viimeisimmässä S-Moto-lehden numerossa julkaistussa jutussa, kokonaisuudessaan juttu lähteineen (joita varsinkin turvallisuuskysymysten osalta on paljon enemmän kuin yllä mainitussa selvityksessä) julkaistaneen seuraavassa Kopteri-lehdessä ja sen jälkeen ehkä myös täällä. Kehotan jo valmiiksi asiasta päättäviä tahoja lukemaan jutun ja ymmärtämään sen sisällön.