Heijastimen koko ja muoto direktiivissä 97/24/ETY, jossa viitataan direktiiviin 757/76/ETY:
1.1 I luokan heijastimien valaisevat pinnat on kyettävä piirtämään halkaisijaltaan 200 mm:n ympyrän sisälle.
1.2 Valaisevien pintojen muodon on oltava yksinkertainen ja sellainen, ettei niitä voi tavanomaisilta havainnointietäisyyksiltä helposti sekoittaa kirjaimeen, numeroon tai kolmioon.
1.3 Poiketen 1.2 kohdan määräyksistä, sallitaan kuitenkin muoto, joka muistuttaa yksinkertaisesti muodostettuja kirjaimia tai numeroita 0, I, U tai 8.
Heijastin ei saa olla myöskään kolmion muotoinen. Minimipinta-alavaatimusta en löydä mistään, ainoastaan maksimipinta-alan. Hyväksyttyä mallia sen pitää kuitenkin oleman. Polkupyöräkaupoista pitäisi saada monennäköisiä. Usein käytetään sellaista suorakaiteen muotoista, joka laitetaan kilven alapuolelle.
Sitten asennusvaatimuksiin, direktiivissä 93/92/ETY, jota en löytänyt härmän kielellä mistään, sanotaan seuraavaa:
6.12. Non-triangular rear retro-reflectors
6.12.1. Number: one, class IA(2) .
6.12.2. Arrangement drawing: no individual specifications.
6.12.3. Location
6.12.3.1. Width: the reference centre must be situated in the median longitudinal plane of the vehicle.
6.12.3.2. Height: minimum 250 mm, maximum 900 mm above the ground.
5.12.3.3. Length: to the rear of the vehicle.
6.12.4. Geometrical visibility
Horizontal angle: 30° to the left and to the right.
Vertical angle: 15° above and below the horizontal.
However, the vertical angle below the horizontal may be reduced to 5° if the height of the retro reflector is less than 750 mm.
6.12.5. Location: to the rear.
6.12.6. May be grouped with any other lamp.
6.12.7. The illuminating surface of the retro reflector may have parts in common with any other red rear lamp.
Huomaa, että tuon direktiivin mukaan heijastimen pitää olla ajoneuvon keskilinjalla. Se voi olla yhdistetty johonkin muuhun valaisinlaitteeseen, mutta senkin täytyy silloin sijaita keskilinjalla. Lainsäätäjän silmissä symmetria on itseisarvo...
Todettakoon, että MMAF:n käsityksen mukaan lakia pitäisi muuttaa niin, että takavalon sivukiinnitys sellaisena, kuin sitä erittäin yleisesti näkee sivukiinnitteisen rekisterikilven yhteydessä, pitäisi jatkossa sallia. Vastaavasti sallittaisiin myös heijastimen sivukiinnitys esimerkiksi rekisterikilven alapuolelle. Mistään maailman kolkasta ei korviimme ole kantautunut tietoa siitä, että sivukiinnitys olisi vaarallinen.