Kaikkea voi käydä, mutta...
Runkomuutoksissa uuden %-sääntelyn idea oli, että niin kauan, kuin runko säilyy rakenteensa puolesta tunnistettavana, muutoksista ei mene prossan prossaa. Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi stretsaamista ja reikkaamista: kunhan putket ovat ikään kuin entisillä paikoillaan vaikkakin vähän eri mittaisina ja ehkä vähän eri kulmissa tai asennoissa, prossia ei mene. Ohjauslaakeriputki ole lain yhdessä kehitysvaiheessa erikseen jyvitetty, mutta se poistettiin jyvityksistä, mikä tarkoittaa, että se ei ole prosenttiosa. Sen sijaan jos jokin putki muutoksen seurauksena katoaa kokonaan (esimerkiksi kaksikehtoisesta tulee yksikehtoinen), katsuri arvioi muutosprosentin.
Jotta runko menettäisi identiteettinsä kokonaan, pitäisi rakenteenkin muuttua kokonaan. Sellaiseen en oikein usko, katsurin kanssa kannattaa jutella aiheesta uudestaan. Ja mua voi tarvittaessa konsultoida, sattumoisin tunnen ton prosenttisääntelyn uudistuksen sangen hyvin...
Jäykkäperäiseksi muuttamisesta seuraa kaikkiaan 8 % menetys (4 % takahaarukka ja 4 % iskarit). Jos oikein tahtoo säästellä, joistain swingeistä (esimerkiksi Softail) voi käyttää akselintuennassa alkuperäiset valukappaleet. Niistä voi saada pari prossaa hyvää.
Putkirungoissa ei välttämättä ole apurunkoa lainkaan. Apurunko tarkoittaa kyykkäfillareista tuttua rungon osaa, jonka päällä matkustajan satula makaa. Se on usein pulttikiinnitteinen ja bomber-meiningissä sitä usein muutetaan niin, että tunnistettavuus voidaan kyseenalaistaa. Siksi se jyvitettiin erikseen.
Yleensä järkevä etenemistapa tällaisissa on kertoa jollekin järkevälle katsurille rakennussuunnitelmastaan etukäteen ja vasta sen jälkeen laittaa rälläkkä laulamaan.