oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 19:38:33 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: jarruista...  (Luettu 20769 kertaa)
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« : 14 Marraskuu 2010, 16:04:54 »

mites tuo jarrupäivityksen kanssa nykyään mites jos pyörään on vaihdettu levyjarrut ja nää jarrut on kevyemmästä pyörästä ja silti ovat tehokkaammat kuin alkuperäiset, kun niiden alkuperä pitää kuitenkin todistaa niin mites mahtaa käydä?

asia juurtaa siihen kun asiakas asteli poikansa ja pojan skootterin kanssa pajalleni ja kertoi että tämä poika oli kaverinsa kanssa vaihtaneet piikkiseen skootteriinsa levy jarrut jostain moposta ja olipa sitten polliisisetä käskenyt konttorille näyttämään. Siellä oli sitten ilmeisesti tullut pään raapimista tämän asian kanssa, aloin miettimään kun munkin rojektissa on näin mulla on tällä hetkellä piikkisen jarrut vanteineen kiinni, ja konttorille ollaan menossa tässä lähiaikoina.
tallennettu
eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #1 : 14 Marraskuu 2010, 23:21:57 »

Tähän välii asiaan sivuten kiilaan kans. Ostin äskettäin uudehkon Uralin keulan. On oikeen tupla levyt etuvanteessa. Pumput on kans suorat ja hyvässä kunnossa.

Nykyinen vanha lättäpään keula on väsynyt ja etuvanteen rumpujarrun funktio on lähinnä pitää kihnuttavaa ääntä. Matkavauhdista himmaus vaatii ennakointia. Lättäpään ottesssa on merkintä etuhaarukan kallistuskulma muutettu 43 asteeseen. Takahaarukan jatko on myös pantu otteeseen. Mutta prosentteja ei ole laitettu otteeseen aikoinaan kun laite on muutoskatsastettu  Hymyilee Jarruista ei ole myöskään mainintaa. Nyt vaihtuu siis ainakin pumput, etuvanne ja jarrutyyppi levylliseen (kolmioidenvaihto vielä harkinnassa). Pukkaa kyssäriä...

1. Taviiko käydä muutoskatsasuksessa?
2. Saanko nyt rangaistus prosentteja kun turvaan omani sekä muiden tiellä liikkuvien terveyden ja omaisuuden?
3. Voiko prosetteja yhtä-äkkiä löytyä jostain "Stetson Wakio" tyyliin, vai päteekö se mitä otteessa on?
4. Voiko prosentteja tulla takautuvasti?

Anteeks kyselyripuli, mutta ei voinu pidätellä.

tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #2 : 15 Marraskuu 2010, 13:26:01 »

Onko keula muuten alkuperäinen, ainoastaan kulma muutettu?
Äkkipäiten:
Jos on, arvioisin että aikoinaan kulmamuutoksesta pöllivät pari prossaa jos emäputki orkkis. Rossat pitäis tulla silloin takaisin. Uudet T-kappaleet ja muut kilkkeet vie rossataulukon mukaan.
Takapää jos muuten orkkis niin voipi olla viety pariprossaa... Nekin voipi tulla takas.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 15 Marraskuu 2010, 17:24:29 »

1. Taviiko käydä muutoskatsasuksessa?
2. Saanko nyt rangaistus prosentteja kun turvaan omani sekä muiden tiellä liikkuvien terveyden ja omaisuuden?
3. Voiko prosetteja yhtä-äkkiä löytyä jostain "Stetson Wakio" tyyliin, vai päteekö se mitä otteessa on?
4. Voiko prosentteja tulla takautuvasti?

Anteeks kyselyripuli, mutta ei voinu pidätellä.



Vastausripuli:

1. Keulan vaihto pitää muutoskatsastaa.
2. Keulan vaihtamisesta menee prossat. Jos keula oli jo aikaisemmin vaihdettu, siitä on jo lain mukaan pitänyt viedä prossat, joten vaihtamalla keulan uudelleen, et menetä mitään.
3. Prosentteja ei löydy mistään Stetson-Harrison menetelmällä, vaan ne löytyvät laissa olevasta taulukosta.
4. En ymmärrä, mitä tarkoitat takautuvilla prosenteilla. Mutta nyt kun menet muutoskatsastukseen, niin laadit pyörästä osaluettelon, johon merkkaat alkuperäinen/muutettu. Laskutoimituksen lopputulos tulee rekisteriotteeseen.

Prossien menettämistä ei kannata pelätä. Niin kauan kuin alkuperäistä on enemmän kuin puolet, vekottimen saa katsastettua. Ei myöskään kannata tuudittautua siihen, että joskus joku katsuri ei ole prossia otteelle merkannut. Ei se pyörästä poliisin silmissä laillista tee. Se on laillinen vasta silloin, kun otteen tiedot vastaavat pyörän ulkoasua.
tallennettu

eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #4 : 15 Marraskuu 2010, 20:54:15 »

Vastausripuli:

1. Keulan vaihto pitää muutoskatsastaa.
2. Keulan vaihtamisesta menee prossat. Jos keula oli jo aikaisemmin vaihdettu, siitä on jo lain mukaan pitänyt viedä prossat, joten vaihtamalla keulan uudelleen, et menetä mitään.
3. Prosentteja ei löydy mistään Stetson-Harrison menetelmällä, vaan ne löytyvät laissa olevasta taulukosta.
4. En ymmärrä, mitä tarkoitat takautuvilla prosenteilla. Mutta nyt kun menet muutoskatsastukseen, niin laadit pyörästä osaluettelon, johon merkkaat alkuperäinen/muutettu. Laskutoimituksen lopputulos tulee rekisteriotteeseen.

Prossien menettämistä ei kannata pelätä. Niin kauan kuin alkuperäistä on enemmän kuin puolet, vekottimen saa katsastettua. Ei myöskään kannata tuudittautua siihen, että joskus joku katsuri ei ole prossia otteelle merkannut. Ei se pyörästä poliisin silmissä laillista tee. Se on laillinen vasta silloin, kun otteen tiedot vastaavat pyörän ulkoasua.

Kiitos.

1. Selkee juttu. Näin toimin.
2. Keulan pumppujen historiaa ei tiedä Erkkikään. Mutta nyt vaihtuu telekoopit kokonaan (2% + 3%). T kappaleet vaihdan jos teleskooppien halkaisija vaatii, voi olla sama. Näkee sitte (potentiaalinen 3%). Samalla vaihtuu pyörän napa, etu ja vannekehä, etu (4% + 4%). Pompsi olis 16% T-kappaleineen.
3. Tää on mulle se vaikee. Onko koko runko nyt muuttunut kuinka paljon kulman muutoksesta tulee? laakeriputki (emäputki?) on orkkis. Joku ton on aikoinaan muutoskatsastanu. Prosentteja ei oo merkattu. Takahaarukka on katkaistu ja jatkettu. Sitä ei ole poistettu vaan muutettu. Onko max 4%. Takajouset on muutettu ja kepit on 1600cc risteilijästä. Onk tääki max 4%. Eli onko tää ny sama 8% ku jos jäykkäperän tekis?
4. No takautuvilla prossilla meinasin ku prossia ei ole aiemmin otteeseen laitettu. No samalla kertaa voisin ne prosentit pyytää otteeseen kulmasta ja haarukasta. Muutosten asianmukaisuus on käsittääkeni aikoinaan jo edeltävässä muutoskatsastuksessa tarkistettu kun ne on hyväksitty ja otteeseen merkattu.

Ja saa neuvoa lisää jos en ny jotain tajunnu oikein.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 15 Marraskuu 2010, 22:04:33 »

Laissa on prätkän runkoa koskeva erityissäännös, jonka mukaan runkomuutoksista ei mene prossan prossaa niin kauan kuin alkuperäinen rakenne säilyy tunnistettavana. Stretsaaminen ja reikkaaminen eivät toisinsanoen sellaisenaan vie yhtäkään prosenttia. Myöskään emäputken vaihtaminen ei tavallisesti vie prossia. Eikä swingin leventäminen/kaventaminen/jatkaminen. Sitten jos rakenne muuttuu niin, että joku komponentti korvataan kokonaan toisennäköisellä ja muotoisella palikalla, prossia menee katsurin harkinnan mukaan.

Tässä tapauksessa takahaarukan osalta ei pitäisi mennä prossia, mutta iskareista menee se 4 %.
tallennettu

eastway
Jr. Member
**
Viestejä: 48


« Vastaus #6 : 15 Marraskuu 2010, 22:50:55 »

Laissa on prätkän runkoa koskeva erityissäännös, jonka mukaan runkomuutoksista ei mene prossan prossaa niin kauan kuin alkuperäinen rakenne säilyy tunnistettavana. Stretsaaminen ja reikkaaminen eivät toisinsanoen sellaisenaan vie yhtäkään prosenttia. Myöskään emäputken vaihtaminen ei tavallisesti vie prossia. Eikä swingin leventäminen/kaventaminen/jatkaminen. Sitten jos rakenne muuttuu niin, että joku komponentti korvataan kokonaan toisennäköisellä ja muotoisella palikalla, prossia menee katsurin harkinnan mukaan.

Tässä tapauksessa takahaarukan osalta ei pitäisi mennä prossia, mutta iskareista menee se 4 %.
Runko on muuten vakio keulaputken kulmaa lukuunottamatta, takakeinu on orkkis jota on jatkettu ja lisätuettu. On kai ton takia menny pelkällä maininnalla otteessa. Mutta muuttaa se pyörän olemuksen pitkäksi. 19" renkaat asettuu paremmin paikoilleen. Pari muuta muutosta tekee tunnelmaa, mutta ne ei tee prosentteja. Etujättöä koesäädin viime keväänä vanhojen pumppujen pituuksia muuttelemalla ja ny on looginen ajaa, ei tartte voimailla hitaassa risteysajossa. Pitäs kai mitata ja tutkia oikeesti mikä tuo on, ku uuden keulan vaihtaa.

Ja kiitos, käyn keväällä konttorilla. Keula T-paloineen 16% + takaiskarit 4% olis 20% ja T-Fordin takavalosta 1% vielä. Tulee turvallinen ajaa ku on tupla levyt ja samalla saa keveen omatunnon ku paperipuoli on kondiksessa.
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #7 : 15 Marraskuu 2010, 23:59:03 »

ihan pakko kysyä varmistus, eli kun mennään konttorille ja muutokset yms. on listattu jne. niin palaan vielä noihin hidastimiin eli tarviiko niiden tietää mistä jarrut on peräisin vai riittääkö niille se että hidastuu paremmin?
tallennettu
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #8 : 16 Marraskuu 2010, 07:23:06 »

Riippuu taas katsurista. Mualaisjärki on jollain ja jollain taas ei.
tallennettu
Lurjus79
Full Member
***
Viestejä: 87


« Vastaus #9 : 16 Marraskuu 2010, 22:14:15 »

eli tähän pätee sama vanha laulu... "emmää tiä , ostin tälläsenä, hyvin nää ainakin on toiminu"  Hymyilee leveästi
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto