EU:ssa käynnistyy perjantaina työ yhteisön sääntöjen täsmentämiseksi yksittäisten ajoneuvojen osalta. Yksittäiset ajoneuvot on nostanut tapetille erityisesti rajapinnat vapaan liikkuvuuden osalta. Lisäksi ongelmia aiheuttaa se, että vaikka tyyppihyväksyntävaatimukset on tarkoitettu uusien ajoneuvojen ensimmäistä käyttöönottoa koskeviksi, niin ne käytännössä muodostavat pitkälti vaatimustason pohjan myös koko ajoneuvon elinkaaren ajaksi. Näiden tuomien käytännön ongelmien kanssa jäsenmaiden on hankala yksin hakea toimivaa ratkaisua.
Ja sama sivuhuomautus kuin aina ennenkin, että vaikka koskevatkin auto- ja perävaunupuolta, niin käytännössä moottoripyörien osalta toimitaan samoissa kehyksissä ja tämäkin pohdinta on syytä huomioida.
Komission taustapaperi, jossa ongelmia on selitetty:
http://ec.europa.eu/enterprise/automotive/tcmv_meetings/docs/draft_guidance_individual_approval.pdfTäsmällisemmän rajanvedon puolesta tyyppihyväksynnän rajaamien sisämarkkinoiden ja perustamissopimusten vapaan liikkuvuuden säännösten kanssa on ollut puhetta lisäksi mm. seuraavissa topiceissa
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=152.0zhttp://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=364.0****offtopic****
Rautiksen jäähyväiset: Puolitoista vuotta sitten palstan keskustelu alkoi osaltani yksittäisistä ajoneuvoista, erillisrekisteristä ja muista saman aihepiirin aiheista. Tähän väliin mahtuu satoja viestejä, joissa aihepiiriä on tehty tutuksi. Osa ei ole ollut julkisia, mutta voisi sanoa, että mitään aihetta ei ole ruodittu niin paljon kuin tätä. Onkin siksi mukava katsella taaksepäin ja huomata miten sanat ovat alkaneet saada yhteneviä tulkintoja, jopa ymmärtämystä erilaisista näkemyksistä on ollut havaittavissa ja mielestäni suht koht sopusoinnussa keskustelua on voinut käydä.
Tämänkin keskustelun palautuminen alkujuurilleen vahvistaa käsitystäni siitä, että byrokratia on ikuista
Rautis kiittää kaikkia mukavasta henkireiästä viimeisinä kotiäitivuosinaan ja luulee olevansa vastedes hiukan viisaampi tämänkin harrastuksen osalta. Oma piharakenteluharrastus laajeni kattamaan lopulta yli 70 neliötä ja täytyy myöntää ettei perinteinen suorakulmio enää riittänyt lopussa, vaan tässäkin harrastuksessa lapanen lähti kädestä. Nää "lomat" on nyt sitten kohta pidetty ja jossain muodossa palstaa varmaan seurailen syksylläkin, mutta otteen tiukentuminen jatkossa ei siis johdu välttämättä nutturan kireydestä vaan siitä, että virkavastuulla ei viitsi höpistä ihan niin paljon kuin perusluonto kirvoittaisi... eikä ne enää voi olla vain omia mielipiteitä. Ihminen niiden takana ei kuitenkaan ole muuttunut vaan saattaapi olla jopa piirun verran viksumpi ja kehottaa edelleen muistamaan, että oli kulkupeli mikä tahansa, niin tärkeintä on ne ihmiset, joita niillä ajaessa kohtaa..*lähtee virittämään potkulautaansa*