oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 19:09:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pyörän tuonti USA:sta, CoC-todistus, E-merkinnät ja kaikki muu saikkaaminen  (Luettu 22173 kertaa)
Krring
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 15 Helmikuu 2012, 02:59:31 »

Heipparallaa,

Lueskelin tuon arkiston läpi itse aiheesta ja voin vain sanoa, että mitä enemmän asiaan tutustun, sitä enemmän tässä menee sekaisin.

Tilanne siis on seuraava: Olen asunut USA:ssa reilun pari vuotta ja teen muuttoa takaisin. Satuin saamaan muikeat veronpalautukset ja tarkoitus olisi ostaa pyörä takaisin tuotavaksi, verot olen pyörästä maksamassa joka tapauksessa. Tarkemmin sanottuna tarkoitus olisi ostaa 2009 Yamaha FZ6R, VIN JYARJ18E79A004771. Laitoin tuon koodin tuohon ihan vain varmuuden vuoksi.

Enivei, olen nyt kysellyt ja lukenut asian tiimoilta eikä vastausta ole oikein löytynyt. Kun lueskelin direktiivejä E-merkintöjen suhteen, niin mitään erityisiä muutostöitä ei niiden puitteissa tarvitsisi tehdä. Ilmeisesti polttimot voi joutua vaihtamaan ja pahimmassa tapauksessa pakosarjan, mitä kyllä kovasti epäilen,  pyörä on kuitenkin täysin stock. Moottoria tai runkoja ei ymmärtääkseni joutuisi vaihtamaan pahimmassakaan tapauksessa. Kertokaa ihmeessä, jos olen väärässä.

Valistuin myös tuon CoC-todistuksen (vaatimuksenmukaisuustodistus?) suhteen. Kyselin maahantuojalta asiaa ja sieltä kertoivat etteivät voi sellaista minulle kirjoittaa. Kertoivat myös ettei tuota pyörää kannattaisi lähteä tuomaan Suomeen heidän mielestään, mutta eivät kertoneet, että miksi. Toisaalta sitten on sanottu ettei tuontipyörään tuollaista välttämättä edes tarvitse ja toisaalta sanottu, että katsastuskonttorilta sellaisen kirjoittavat, jos päästävät pärrän katsastuksesta läpi.

Kysymys kuuluukin, että mikä on totuus? Kannattaako tuota pyörää nyt ruveta tuomaan vai ei? Se on hemmetin halpa, vähän ajettu lähestulkoon uusi pyörä ja täysin muuttelematon. Perjantaiksi on sovittu kaupat ja aika rupeaa käymään vähiin. Vähitellen alkaa vatuttamaan, kun unelmapyörä löytyi, mutta nyt sitä ei sitten säännösten mukaan saa edes kilpiin Suomessa. Vai saako?

Jos joku asioista paremmin perillä oleva pystyisi auttamaan, niin olisin suuresti kiitollinen.

Terveisin,

Krring
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #1 : 15 Helmikuu 2012, 06:37:20 »

Tärkein asia minkä selvität on se, että täytääkö tuontisi muuttotavara määritelmän. Jos täyttää ja pyöräsi on alkuperäisessä kunnossa esim moottorin ja pakojärjestelmän osalta niin et tarvitse siihen todistuksia.
Vaatimukset menevät muuttotavara sääntöjen mukaan ja ne ovat huomattavasti mukavammat, valojen paikkoja ja värejä voi joutua muuttamaan, mutta ne on pikkujuttuja.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 15 Helmikuu 2012, 08:14:57 »

Jos ymmärsin oikein, kysyjä on asustellut ulkomailla pari vuotta. Tällöin muuttotavarasäännön soveltamisedellytykset täyttyvät ja homma onnistuu suhteellisen kivuttomasti. Tässäpä vielä pykälä, jonka perusteella pyörää arvioidaan:

Lainaus
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista 19.12.2002/1250

10 §


Muuttotavarana maahantuodun ja eräiden muiden ajoneuvojen vaatimustenmukaisuus (9.5.2006/355)

1. Muuttotavarana maahan tuodun, ulkovallan edustuston tai diplomaattikunnan jäsenen hallinnassa olevan tai olleen, perintönä tai testamentilla saadun sekä tullihuutokaupasta tai muusta valtion järjestämästä huutokaupasta hankitun L-luokan ajoneuvon katsotaan täyttävän liitteessä 1 säädetyt tyyppihyväksyntää tai vaatimustenmukaisuutta koskevat vaatimukset, jos ajoneuvo täyttää kaikkien ajoneuvon mallivuotta koskevien FMVSS- tai CMVSS- standardien taikka japanilaisten ajoneuvoja koskevien turvallisuussääntöjen ja yhdysvaltalaisten, kanadalaisten tai japanilaisten pakokaasupäästöjä koskevien sääntöjen mukaiset vaatimukset.

2. Tässä pykälässä tarkoitetun ajoneuvon valaisimien lukumäärän ja etuvalaisimien värin tulee vastata liitteessä 1 olevassa 32 kohdassa tarkoitetussa kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen valaisimien ja merkkivalolaitteiden asennusta koskevassa direktiivissä 93/92/ETY tai L3e-luokan ajoneuvojen valaisinten asennusta koskevassa E-säännössä n:o 53 taikka L1e-luokan ajoneuvojen valaisinten asennusta koskevassa E-säännössä n:o 74 olevia vaatimuksia ja liitteessä 1 olevassa 33 kohdassa tarkoitetun moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen äärivalaisimia, etuvalaisimia, takavalaisimia ja jarruvalaisimia koskevassa direktiivissä 76/758/ETY olevia vaatimuksia.

3. Ajoneuvon katsotaan täyttävän 1 momentin vaatimukset, jos ajoneuvo täyttää aiemman rekisteröintimaan kyseistä mallivuotta koskevat vaatimukset ja vastaa mallivuoden 1993 ja sitä uudempien ajoneuvojen päästöjen osalta vähintään E-säännön n:o 40/01 päästötasoa. (9.5.2006/355)
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 15 Helmikuu 2012, 09:56:33 »

Pykälä vielä suomeksi: Pyörän tyyppikilvestä pitäisi löytyä Ameriikan hyväksyntänumero, muuttoajneuvolle kelpaa siis USA:n Federal Motor Vehicle Safety Standards (FVMSS) hyväksyntä. Ainoa muutos mikä tulee tehdä liittyy vilkkujen käyttöön parkkivaloina, ne pitää kytkeä irti ja laittaa erillinen parkkivalo. Joskus on vaadittu myös ajovalon vaihtamista e-merkilliseen, mutta tämän ei pitäisi olla tarpeen koska USA:ssa on oikeanpuoleinen liikenne.

Muuttoajoneuvon veronalennukseen sulla ei taida olla mahdollisuuksia (asuttava ulkomailla vähintään 12kk [ok], omistettava vähintään 6kk ennen muuttoa [ei täyty], oltava vähintään 6000km mittarissa [?]), mutta sanoitkin että maksat tästä verot.

Tän varmaan huomasitkin: http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/008.pdf
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Krring
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #4 : 15 Helmikuu 2012, 12:17:37 »

Suuret kiitokset teille kaikille:) Pyörä tosiaankin menee muuttotavarasta, mutta en saa sitä verottomana mukaan, kun samassa kontissa tulee myös auto. Enkä ole pyörää tosiaan omistanut vaadittua kuutta kuukautta.

Vilkkujen muutostöiden kanssa pystyy kyllä elämään ja kaikki  muut dokumentit ovat tallessa. Jos tuota lainpykälää nyt oikein tulkitsen, niin pyörälle asetetut vaatimukset täyttyvät käytännössä sillä perusteella, että kyseessä on muuttotavarana tuotu pyörä. Ja kuten jo sanoin, se on täysin stock, joten kaikki jenkkibyrokraattien asettamat esteet on hypitty läpi.

Lueskelen illalla vielä nuo direktiivit täikamman kanssa läpi, niin onpahan sitten ehdottoman varmaa kaikki.
tallennettu
Krring
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #5 : 16 Helmikuu 2012, 19:03:12 »

Vielä täydennystä tähän ketjuun.

Trafilta vastattiin seuraavaa: "Jos pyörä tuodaan Suomeen muuttotavarana, voidaan se pääsääntöisesti hyväksyä lähtömaan vaatimusten mukaisena.
http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsastukset/katsastuslajit/rekisterointikatsastus#Muuttotavarana

Mikäli muuttotavaraa koskevat ehdot eivät täyty, tulee ajoneuvon tekninen vaatimustenmukaisuus osoittaa valmistajan, valmistajan edustajan tai ilmoitetun tutkimuslaitoksen (esim. TÜV) todistuksella.

CoC-todistus liittyy käytännössä vain EY-tyyppihyväksyttyyn ajoneuvoon, ja muissa tapauksissa oikeampi nimitys tarvittavalle dokumentille on vastaavuustodistus, josta siis kävisi ilmi, mitä eurooppalaisia vaatimuksia ajoneuvo miltäkin osin vastaa.

Vaatimustenmukaisuus tarkastetaan rekisteröintikatsastuksen yhteydessä oheisesta linkistä löytyvän lisäpöytäkirjan mukaisesti.
http://www.trafi.fi/filebank/a/1322478445/36d784a3e1421c41e8879a7db8cb1c5c/2514-Lisapoytakirja_L.pdf"

Eli käytännössä sieltä vahvistettiin sama kuin mikä täällä jo vahvistettiinkin; pyörän voi tuoda muuttotavarana ja se menee rekisteriin, jos se on täyttänyt lähtömaassa asetetut vaatimukset. Moisen voi todentaa lähtömaasta tuodulla rekisteröintitodistuksella.

Nyt jo pikkuisen hymyilyttää kieltämättä, kaupat tehdään huomenna:) Kiitos vielä avusta.

-Krring-
tallennettu
jty
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #6 : 17 Helmikuu 2012, 23:34:02 »

Huomasin tän vasta nyt, ei sulla oo juuri ongelmaa. Muuttopyörä, joten sääntö on että kunhan on katulaillinen USAssa ja valot vastaavat kuin meillä eli ei tarvi olla mitään e-leimoja. Käytännössä pitää olla parkkivalot ja ne pitää saada päälle erikseen ilman että kone käy. Riippuen konttorista jotkut tarkastaa ne ja joku saattaa jopa vaatia että parkki on e-hyväksytty, jollekin riittää että parkki nyt löytyy.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto