oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 06:47:11 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: runko ja kaikki muu  (Luettu 54897 kertaa)
jäx
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #15 : 26 Heinäkuu 2007, 21:14:59 »

niin no se taitaa olla varmaankin helpointa hommata kokonainen pyörä ja ruveta siitä sit ruuvaan kulkupeliä. omavalmiste haaveissa olis mut taitaapi kuitenkin tällähetkellä vie hveeks jäädä  Epävarma
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #16 : 26 Heinäkuu 2007, 22:29:55 »

hommaa sellainen vanha jäykkä pyörä missä on mach number:runko,koneen lohko ja laatikon kuoret.(jos rakentelu enemmäkin kiinnostaa)  saat sitten aika vapaasti muunnella sitä .prossat riittää suuriinkin muutoksiin nykysillä prossilla.
vanhemmissa on muutenkin vaatimukset "vähän" erillaisia kuin uudessa omavalmisteessa.
tallennettu
jäx
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #17 : 26 Heinäkuu 2007, 23:06:04 »

mach number? eli käytännössä tarkottaa? onko johki tiettyihin malleihin? ym ym?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #18 : 27 Heinäkuu 2007, 09:11:58 »

Tarkoitat varmaankin "matching number" eli kone ja runko ovat alkuperäisiä kanta-ajoneuvoon kuuluvia osia.

Alkuperäisissä jäykkäperäisissä Harrikoissa ei ole tehtaan meistämää runkonumeroa. Tehdastekoinen runkonumero otettiin käyttöön vasta 70-luvulla. Eli näissä riittää jos runko on alkuperäisen mallinen, ts. liitoksissa valukappaleet ja rungossa paikat mekaaniselle takajarrulle jne. Asioista vähänkin perillä oleva näkee viidessä sekunnissa onko runko oikea. Myöskään vaihteistossa ei ole käytetty tarkkaa identiteettinumeroa kuin vasta 90-luvulla.

Vanhemmissa pyörissä on käytännössä ainoastaan yksi osa joka voidaan aukottomasti todistaa kuuluvan ko. yksilöön - moottorin lohkot joissa on tehtaan valmistenumeromeistos.

Vanha laite on vapaampi rakentaa lähinnä vilkkujen, valojen ja pakokaasujärjestelmän osalta. Muutenhan saa uuttakin rakentaa varsin vapaasti, ja jos haluaa modernimpaa tekniikkaa niin silloin jää enemmän prosentteja käyttöön kun rungosta ja tekniikasta ei niitä mene. Uudestakin pyörästä saa 01.01.2007 tehdä jäykkäperän alkuperäistä runkoa muokkaamalla eikä prosentteja menetetä kuin takahaarukan ja -jousituksen osalta.

Tässä vielä muutama tärkeä vuosimalli teknisten määräysten suhteen:

1952 äänenvaimennus
1967 jarruvalo
1984 vilkut
1989 E-hyväksytyt valaisimet
1991 päästömääräykset

Käytännössä tuo -91 on sellainen vuosi joka rajoittaa rakentelua eniten, ainakin jos tulevaisuudessa tulee moottoripyörillekin pakollinen vuosikatsastus. Silloin tuli voimaan määräykset päästörajoista myös moottoripyörille ja käytännössä kaikki muutokset mitkä vaikuttavat päästöihin vaativat muutoskatsastuksen.

Tuon jälkeen on sitten vielä muitakin tärkeitä vuosilukuja mutta merkittävin lienee 17.06.2003 jonka jälkeen tyyppihyväksyttyihin pyöriin ei saisi tehdä muita kuin ko. pyörämalliin tyyppihyväksyttyjä muutoksia. Tässäkin tosin käytäntö vaihtelee katsastuskonttoreittain ja uusiakin pyöriä on saatu katsastettua radikaalisti muutettuna.
« Viimeksi muokattu: 27 Heinäkuu 2007, 09:13:44 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
jäx
Newbie
*
Viestejä: 7


« Vastaus #19 : 27 Heinäkuu 2007, 18:17:29 »

eli siis onko kaikki alta 70-luvun hd:t runkonumerottomia?
tallennettu
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #20 : 27 Heinäkuu 2007, 19:56:04 »

Lähtökohtaisesti on. Numero on tietenkin voitu meistää jälkikäteen runkoon, jos vaikka alkuperäinen numero ei ole enää koneen vaihdon tms. syyn takia tallella.
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto