oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
21 Marraskuu 2024, 20:20:08 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Swingin jatkamiseen liittyvät säännöt/pykälät??  (Luettu 23764 kertaa)
Toni.Liimatainen
Newbie
*
Viestejä: 1


« : 11 Toukokuu 2014, 23:02:15 »

Pyörä siis Ducati streetfighter -11 ja swingiin pitäisi saada lisää pituutta mutta italiaanossahan se ei onnistu muuten kun rälläköimällä swingi kahtia sopivasta kohdasta, jatko väliin ja kasaan... Mutta kuinka se menee leimasta läpi?? Tarviiko jotain lujuusmittauksia? Hitsarilta jotain todistuksia?? Ja ennenkö kukaan alkaa jeesustelemaan niin joo kyllä aion teettä tuon hitsauksen jollain ammatti alumiinihitsarilla.
tallennettu
MMAF Puheenjohtaja
Administrator
*****
Viestejä: 235


« Vastaus #1 : 12 Toukokuu 2014, 12:56:03 »

Moikka valitettavasti et voi alkuperäistä alumiini swingiä alkaa muuttamaan, voit tehdä kyllä swingin alumiinistä kokonaan itse  tai vaikka mustasta.

Laki tulkitsee alumiinisen takahaarukan runkorakenteeksi jonka muuttaminen on kielletty.

(7 §

Runkomuutokset ja -korjaukset

1. Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa, ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä säädetyin ehdoin. Rungon saa vaihtaa malliltaan alkuperäisestä poikkeavaan vähintään suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun. Kevytmetallista tehtyä runkoa saa työstää sen kantavien rakenteiden lujuuteen vaikuttavalta osalta vain ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.

2. Runkomuutoksissa on käytettävä tarkoitukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinnitettäviä valmisosia. Hitsattaessa on käytettävä rungon perusaineelle soveltuvia hitsauslisäaineita ja hitsaustapaa. Runkorakenteen sekä kiinnikkeiden ja korvakkeiden liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava kasvaneet rasitukset. Hitsaussaumat on varauduttava tarvittaessa esittämään tarkastettaviksi viimeistelemättöminä.)

Tässä laki
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078

ja tässä vielä Trafin tulkinta ohje lakiin, jossa myös swingit jatkoista ja runkomuutoksista asiaa.

http://www.trafi.fi/filebank/a/1325147177/042758fa2acdc9104b40a95508fee053/4761-Soveltamisohjeita_LVM_asetukseen_L-luokan_ajoneuvon_korjaamisesta_ja_rakenteen_muuttamisesta.pdf


Toivottavasti näillä pääset eteenpäin.
tallennettu
jonsered1973
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #2 : 13 Syyskuu 2016, 06:40:04 »

Moro, näyttää olevan pari vuotta vanha aihe, mutta päteekö edelleen? Eli valmistajan omaa ei saa muokata, mutta oman saa tehdä? Tarviiko muutoskatsastaa?
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto