Yllä oleva direktiivi vuodelta 78 on kumottu ja voimassoaleva sekä aina ajantasainen löytyy:
http://europa.eu.int/eur-lex/fi/consleg/pdf/1997/fi_1997L0024_do_001.pdfkahlaa lukuun 9
Ja niille jotka eivät jaksa kahlata tässä alla jollekin editoitavaksi teksti (raja-arvo joka pitäisi alittaa löytyy siitä tyyppikilvestä ainakin uusilla) Ja vielä keskusteluun liittyen, niin poliisinhan ei sitä raja-arvoa tarvitse alittaa/ylittää, vaan poliisi voi aina lähettää asiakkaan toimittamaan autenttinen testitulos katsastuskonttorille muutoskatsastukseen kehoittamalla. Poliisin tuloksen ei siksi tarvitse edustaa välttämättä tätä mittaustapaa. Mikä sekin kertoo siitä, että todellakaan ajoneuvojen teknisen kunnon ja määräystenmukaisuudenvalvonta poliisin tekemänä ei ole sama asia kuin vuosikatsastus. Lisäksi alkuperäisen keskustelun pohjalta jää vaikutelma, ettei se valvonta poliisin suorittamana ole myöskään tunneneutraalia kuten edellyttää sopisi, jos poliisin valvonnan rooli määräaikaiskatsastuksen korvaajana olisi niin yksiselitteinen kuin annetaan ymmärtää.
************'
konsolidoitu (ajantasaistettu) direktiivi 97/24 luku 9 jne:
Moottoripyörän ääni sen ollessa paikallaan (liikenteessä olevan
ajoneuvon tarkastuksen mittausolosuhteet ja -menetelmä)
2.2.1 Akustisen paineen taso moottoripyörien läheisyydessä
Lisäksi liikenteessä olevien mottoripyörien myöhempää tarkastusta
varten akustisen paineen taso mitataan pakojärjestelmän suuaukon
läheisyydestä tässä seuraavien määräysten mukaisesti, ja
mittauksen tulos kirjataan kokeen pöytäkirjaan lisäyksen 1 B
tarkoittaman asiakirjan myöntämistä varten.
2.2.2 Mittauslaitteet
Mittaukset suoritetaan tarkkuussonometrillä 2.1.2.1 kohdan mukaisesti.
2.2.3 Mittausolosuhteet
2.2.3.1 Moottoripyörän kunto
Ennen mittausten alkua moottoripyörän moottori saatetaan normaaliin
toimintalämpötilaansa. Jos moottoripyörässä on automaattisäätöisiä
tuulettimia, näihin laitteisiin ei saa koskea melutasomittauksen
aikana.
Mittausten aikana vaihdetanko on vapaalla. Siinä tapauksessa, että
vaihteistoa ei saa vapaalle, moottoripyörän vetopyörän tulee antaa
pyöriä tyhjää, esimerkiksi nostamalla se tuelle.
2.2.3.2 Testialue (kuvio 2)
Testikenttänä voi käyttää mitä tahansa sellaista aluetta, johon ei
kohdistu suuria akustisia häriöitä. Betonin, asfaltin tai minkä
tahansa muun kovan pinnoitteen, joka heijastaa ääntä hyvin,
peittämät tasaiset pinnat ovat erityisen sopivia; jyrättyjä maakenttiä
ei saa käyttää. Testikentän tulee olla mittasuhteiltaan vähintäänkin
sellainen suorakulmio, jonka sivut ovat 3 metrin päässä moottoripyörän
ääriviivoista (ohjaustankoa lukuun ottamatta). Tämän
neliön sisällä ei saa olla mitään suurta estettä, kuten esimerkiksi
havainnoitsijan ja kuljettajan lisäksi toista ihmistä.
Moottoripyörä asetetaan edellämainitun neliön sisään niin, että
mittausmikrofoni on vähintään yhden metrin päässä mahdollisista
rajakiveyksistä.
2.2.3.3 Yleistä
Ympäristömelun ja tuulen aiheuttamien mittauslaitteiden lukemien
on oltava vähintään 10 dB(A) pienempiä kuin mitattavat melutasot.
Mikrofonissa saa käyttää sopivaa tuulensuojaa, jos suojan vaikutus
mikrofonin herkkyyteen on otettu huomioon.
2.2.4 Mittausmenetelmä
2.2.4.1 Desibeleinä (dB) ilmaistu painotettu (A) maksimaalinen melutaso
mitataan 2.2.4.3 kohdassa määrätyn toiminta-ajan kuluessa.
Jokaisesta mittauskohdasta käsin suoritetaan vähintään kolme
mittausta.
2.2.4.2 Mikrofonin sijoittaminen (Kuvio 2)
Mikrofoni tulee sijoittaa pakoputken suuaukon korkeudelle, eikä se
saa missään tapauksessa olla korkeammalla kuin 0,2 metrin päässä
testialueen pinnasta. Mikrofonin kalvo tulee suunnata kohti pakokaasujen
poistoaukkoa, ja se tulee sijoittaa 0,5 metrin etäisyydelle
tästä aukosta. Mikrofonin maksimaalisen herkkyysakselin tulee
olla samansuuntainen testiradan pinnan kanssa ja muodostaa
45 ± 10 asteen kulma siihen pystytasoon nähden, johon pakokaasujen
poistosuunta kuuluu.
Tähän pystytasoon nähden mikrofoni tulee asettaa sille puolelle,
jolla saadaan aikaan mahdollisimman suuri etäisyys mikrofonin ja
moottoripyörän ääriviivojen (ohjaustankoa lukuun ottamatta)
välillä.
Mikäli pakojärjestelmässä on useampia aukkoja, joiden keskipisteet
eivät ole kauempana kuin 0,3 metrin päässä toisistaan,
1997L0024 — FI — 10.09.2003 — 002.001 — 410
▼B
mikrofoni tulee suunnata kohti sitä aukkoa, joka on lähinnä moottoripyörän
ääriviivoja (ohjaustankoa lukuun ottamatta) tai kohti
sitä aukkoa, joka on korkeimmalla testiradan pintaan nähden. Jos
aukkojen keskipisteiden välinen etäisyys on suurempi kuin 0,3 m,
joka pakoaukon suhteen tehdään erilliset mittaukset ja ainoastaan
korkein arvo otetaan huomioon.
2.2.4.3 Toimintaolosuhteet
Moottorin kierrosluku vakautetaan yhdeksi seuraavista arvoista:
—
S
2
mikäli S on suurempi kuin 5 000 rpm,
—
3S
4
mikäli S on pienempi tai yhtäsuuri kuin 5 000 rpm,
jossa ”S” on lisäyksessä 1 A olevassa 3.2.1.7 kohdassa tarkoitettu
kierrosluku.
Heti kun vakautettu kierrosluku on saavutettu, kiihdytysohjain
viedään nopeasti tyhjäkäyntiasentoon. Melutaso mitataan sellaisen
toimintajakson aikana, johon kuuluu kierrosluvun pitäminen
vakautettuna hetken ajan sekä koko hidastusjakso, ja pätevä
mittaustulos on se tulos, joka vastaa äänitasomittarin maksimilukemaa.
2.2.5 Tulokeset (testausseloste)
2.2.5.1 Lisäyksessä 1 B tarkoitetun asiakirjan myöntämiseksi laaditussa
testausselosteessa on osoitettava tilanteet ja vaikutukset, jotka
ovat mitaustulosten kannalta tärkeitä.
2.2.5.2 Lähimpään täyteen desibeliin pyöristetyt arvot on otettava mittauslaitteesta.
Jos desimaalipilkun jälkeinen luku on 0—4, tulos pyöristetään
alaspäin, ja jos se on 5—9, tulos pyöristetään ylöspäin.
Huomioon otetaan vain kolmen peräkkäisen mittauksen jälkeen
saadut arvot, joiden väliset erot eivät ole suurempia kuin 2 dB(A).
2.2.5.3 Näistä kolmesta mittauksesta saatu korkein arvo muodostaa testaustuloksen.
1997L0024 — FI — 10.09.2003 — 002.001 — 411