oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 00:17:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: APU II ja melumittaukset  (Luettu 110812 kertaa)
jussi
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55


« Vastaus #15 : 11 Elokuu 2011, 14:08:23 »

Mitähän tarkoittaa luotettava tieto vanhempien (vaikka H-D -merkkisten) pyörien kohdalla, kun tehoja eivät kaikki ole liiemmin aikoinaan ilmoitelleet. Onko esim penkissä mitattu käyrä luotettavaa tietoa, jos on sattunut penkittämään pyörän. Toisaalta, kuinka alas vaikkapa kärjettömissä tarvikesytkissä saa rajoittimen säädettyä? Jos sen saa vaikka kolmeen tonniin, niin suurimman tehon kierrokset on 2700 ja mittauskierrokset 1350...



P.S. Squid, useimmat kuivat kytkimet ei pahemmin helise jos kahva on ylhäällä, riippumatta siitä onko vaihde päällä. Tosin Ducatista en ole varma.

tallennettu
squid
Uutislähteet
*****
Viestejä: 55



WWW
« Vastaus #16 : 11 Elokuu 2011, 14:20:47 »

P.S. Squid, useimmat kuivat kytkimet ei pahemmin helise jos kahva on ylhäällä, riippumatta siitä onko vaihde päällä. Tosin Ducatista en ole varma.
Esim vakiolla 749:llä ei pääse Apparalle ajamaan, jos ei luistata kytkintä melumittauksessa.
tallennettu

Ylle kirjoitettu pätee väistämättä ja poikkeuksetta, koska liikenneturvallisuus, ympäristönsuojelu ja lapset!!
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #17 : 11 Elokuu 2011, 14:29:38 »

Joo, Ducatin kytkin pitää välillä karmeaa kalpatusta... Näyttää kieltä

Wanhemmissakin raudoissa maksimiteho on yleensä hyvin lähellä maksimikierroksia. Tässä mielessä tuo TraFi:n ohje 90 % maksimikierroksista on ihan hyvä yleisohje. Vielä kun katsurit hoksaisivat, että melumittaus suoritetaan puolella näistä kierroksista...

Useimmissa sytkissä säätövara alkaa jostain 5500 rpm:stä, mikä on korkeampi luku kuin mitä ne alunpitäen kiertävät. Harrikoissa oikea mittauskierrosluku on yleensä 2500-2600 rpm, Sportstereissa vähän korkeampi.

Muuten, mua vituttaa taas ankarasti tää toiminta. Vaikka asia olisi miten selvästi lakiin kirjoitettu, katsurit eivät sitä lue tai eivät uskalla soveltaa soittelematta ensin TraFi:in. Siellä puhelimeen taasen voi vastata kuka vaan ja vastauksia saa sitten aivan erilaisia riippuen siitä, miten hyvin puhelimeen vastannut henkilö sattuu olemaan perillä asioista. Ja kun TraFi on vielä ominut itselleen laintulkintamonopolin, ei asiakkaan tietämykselle anneta painoa, vaikka tämä olisi kuinka oikeassa. Seurauksena yksinkertaisistakin asioista saadaan karmea sotku aikaiseksi. Siinä palaa sekä asiakkaan että katsurin työaikaa - ihan turhan takia.

Tarjoan kaljan, jos joku keksii tähän toimivan ratkaisun. Muun kuin AK-47:n.
tallennettu

jaska
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #18 : 15 Syyskuu 2013, 23:26:18 »

Kuopion poliisi teki tutulle kaverille maantienvarrella Pitkälahden ABC asemalta Karttulaan päin olevalla tiellä 15.9.2013
bussipysäkillä melumittauksen joka ei täyttänyt täältä nyt lukemistani melumittausohjeista mitään kohtaa.

Desibelimittari ei ollut 0,5m päässä vaan lähempänä pakoputken päätä,
lisäksi mittari ei ollut 45 astetta putken ulostuloaukon linjasta
vaan samassa linjassa jossa putki sylkee ulos pakokaasuja eli nollassa asteessa.

Poliisia ei kiinnostanut se että paikalla olleet motoristit olivat eri mieltä mittauksen suorittamisesta eikä sekään että staattisen mittauksen jälkeen tulisi suorittaa ohiajomittaus ennenkuin meluista voitaisiin tehdä johtopäätöksiä laittomuuksien suuntaan.

Eikös poliisin olisi pitänyt ohjata kyseinen ajoneuvo melujen suhteen katsastukseen sellaiseen paikkaan, jossa melumittaus voidaan tehdä eli sellaiselle katsastuskonttorille jossa myös ohiajomittaus on mahdollista tehdä.

Staattinen väärin mitattu mittaus näytti 112dB maksilukemaa.
Mittauslukemat saatiin noin 30-40cm päässä putken päästä suoraan putken ulostulolinjasta mitattuna.
Mittarihan mittaa tuolloin pakokaasujen aiheuttamaa ilmanpainevaihtelua äänenpaineen lisäksi.

Mittauksessa ei käytetty minkäänlaista kierroslukumittaria vaan pyydettiin laittamaan kaasua käskystä.
Desibelimittarin etäisyyksiä ei mitattu millään tavalla.

Mittauksen yhteydessä ei mietitty taustamelua eikä sitä mitattu tai huomioitu erikseen millään tavalla.

Moottoripyörän lähellä alle 3m etäisyydellä oli useampia muita henkilöitä ja ajoneuvoja. Lisäksi bussipysäkin vieressä oli normaalisti liikennettä maantiellä.

Seurauksena tuon väärin mitatun mittauksen pohjalta pyörästä otettiin kilvet pois ja kirjoittivat päiväsakkojakin 9 tuon mittauksen perusteella.

Mielivaltaista on suomessa poliisin toiminta kun ei melumittauksiin moottoripyörien omistajille, haltijoille ja katsastajille
kirjoitetut pykälät ja ohjeet poliiseja näköjään edes koske?


(yritin etsiä aiheesta tuoreempaa kirjoitusta - moderaattorit saa tämän halutessaan siirtää - Kiitos.)
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu 2013, 01:56:57 kirjoittanut jaska » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #19 : 16 Syyskuu 2013, 08:06:42 »

Seurauksena tuon väärin mitatun mittauksen pohjalta pyörästä otettiin kilvet pois ja kirjoittivat päiväsakkojakin 9 tuon mittauksen perusteella.

Peli jatkuu näin: Kiistät aluksi koko sakon kunnes kilpienhakumatkalla konttorilla selviää, onko äänissä vikaa vai ei. Jos äänissä on myös konttorin mittauksen perusteella vikaa voit jatkaa kiistämistä jos haluat esim pienentää sanktiota, mutta tuskin saat sakkoa nurin. Jos taas konttori antaa mittauksensa perusteella puhtaat paperit niin pidä kiisto voimassa, sen pitäisi kaiken logiikan mukaan mennä läpi.

Onhan teillä esim. kännykkäkuvia alkuperäisestä mittaustapahtumasta sekä pyörän kunnosta (1) mittaus- ja (2) katsastushetkellä niin, että vastapuoli ei pääse tästä venkoilemaan?

MMAF voisi mahdollisesti yhdistyksenä ottaa yhteyttä kyseiseen poliisilaitokseen ja keskustella näistä melunormeista ja mittaustavoista. Yhdistyksen hallitus päättää tässä mitä tehdään (en ole enään edes hallituksessa). Ennen tuota tarvitaan kuitenkin kuvia paikanpäältä sekä kopio siitä katsastusmääräyksestä (valvontailmoitus) ja sakkolapusta. Aikaisempina vuosina MMAF keräsi sakkolappuja mm. tätä varten mutta koska niitä ei tullut vuodessa kuin muutama niin järjestelmällinen kerääminen lopetettiin:
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu 2013, 08:12:21 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #20 : 16 Syyskuu 2013, 10:14:59 »

Mittauksessa ei käytetty minkäänlaista kierroslukumittaria vaan pyydettiin laittamaan kaasua käskystä.

Tämä on sen sortin virhe, jolla saattaa saada isojakin eroja tuloksissa aikaan. Noi muut virheet, vaikka virheitä sinänsä ovatkin, eivät näy tuloksissa kovin suuressa määrin.

Muuan valistunut harrastaja on jo ehtinyt viedä samanlaisen asian käräjäoikeuteen - ja voittanut juttunsa. Tuomioistuin totesi, että mittaus ei ollut pätevä, kun mittauskierroslukua ei kierroslukumittarin puuttuessa todettu "erillisellä laitteella". Toisin sanoen käräjäoikeuden mielestä poliisin korva ei ollut "erillinen laite"... Virnistää

Kättä pitempää löytyy Vantaan käräjäoikeuden tuomiosta R 12/3841.
tallennettu

jaska
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #21 : 22 Syyskuu 2013, 12:25:14 »

Kiitos kommenteista Santtu ja Tuusulan T-Bone.
Infosin kaveria asiasta ja olin mukana kun mittaukset uusittiin konttorilla samoilla palikoilla.

Vertailun vuoksi mittailtiin samalla konttorilla myös kahdesta muustakin moottoripyörästä meluja
ja kaikissa mittauksissa poliisin tyylillä lähempää ja pakokaasujen linjasta mitattuina tuli
jopa 6dB suurempia mittauslukemia samoilla kierroksilla ja samalla mittarilla mitattuna.
Tuohan on jo merkittävä systemaattinen mittausvirhe.

Oikealla mittaustavalla 45 asteen kulmasta oikealta etäisyydeltä saatiin kaikille vaimentimille
siis pienemmät lukemat kuin poliisin tyylillä mitattuina.

Todettiin testailemalla että kierroslukemalla on erittäin suuri vaikutus mittaustulokseen.
Staattista mittausta ei todellakaan tule hyväksyä ilman erillistä kierroslukumittaria suoritettavaksi
muutoin kuin tyhjäkäynnillä.

Käytäntö ohje onkin mitata staattinen mittaus vain tyhjäkäynnillä mikäli erillistä kierroslukumittaria
ei ole. Näin oltiin ohjeistettu myös Kuopion HD-myymälää jossa voi testimittauksia teettää.

Tyyppikilpien mukaisilla kierroslukemilla ja / tai puolella huipputehon kierroslukemista
mitatessa ohjeena on että "MITTAAJALLA on oltava ERILLINEN KIERROSLUKUMITTARI."

Myös desibelimittarin etäisyydellä todettiin systemaattisesti merkitystä mittauslukemaan.
Kun mittari tuotiin lähelle pakoputken päätä missä linjassa tahansa niin myös
pakokaasujen aiheuttamat ilmavirtaukset ovat voimakkaampia ja mittari näyttää suurempaa lukemaa.
Jos mittari on suoraan pakokaasujen virtauslinjassa niin mittari näyttää suurempaa lukemaa
myös kauempana ja huomattavasti suurempaa lukemaa läheltä mitattuna.

Mittari ilmeisesti tulkitsee tuolloin myös pakokaasujen virtauksien aiheuttamat paineerot äänenpaineena.

Samanhan tekee myös mikrofoni jos siihen laulaja suoraan hengittää tai puhaltaa (ei ääntä vaan kaasua = hengitys ilmaa).


Trafin ohjeissa kummastuttaa myös mittausalueen ja mittarin sijainnin ohjaamassa
kuvassa oleva ohje PAKOPUTKEN SUUN korkeudesta 0.2m.

Netistä sama kuva löytyi tuolta:
http://www.google.fi/imgres?hl=fi&biw=1366&bih=596&tbm=isch&tbnid=b9ueT_GVy9nK2M:&imgrefurl=http://www.vmaxclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php%3Fp%3D10581&docid=-ZZd--QFlBXVfM&imgurl=http://www.vmaxclubfinland.com/foorumi/download/file.php%253Fid%253D1015%2526t%253D1%2526sid%253D754c29b46b975ed18cdf0439054e8611&w=400&h=189&ei=z8M-UvvrLIKO4ATDjYCwBg&zoom=1&ved=1t:3588,r:16,s:0,i:126&iact=rc&page=1&tbnh=151&tbnw=314&start=0&ndsp=18&tx=142&ty=82

Monessa customissa pakoputken suun korkeus on alle 20cm jolloin mittaustason aiheuttamat
ensimmäiset heijastukset lisäävät desibelilukemaa äänilähteen lähellä noin 3dB.
Sama juttu huomioitava akustiikassa (HiFi harrastajat tämän tietääkin).

Käytännössä poliiseilla ja konttoreilla pitäisi olla tuon ohjekuvan mukaan mittausta varten
tunkki tai jokin liuska takarenkaan alle staattisen mittauksen ajaksi että pakosarjan
suu saadaan tuolle ohjeen antamalle 20cm korkeudelle mittaustasosta.

Minkä ihmeen takia tästä on tehty näin vaikeaa?

Miksi staattista mittausta ei mitata samaan tapaan kuin kaikkia liikenteeseen liittyviä
melumittauksia ja ohiajomittauksissa.
Eli miksi staattista mittausta ei tehdä esimerkiksi 7.5m päässä moottoripyörän sivulta ja 1m korkeudelta tien tasoon nähden?

Kuka siinä 50cm päässä ja 20cm korkeudella on moottoripyörän ääniä kuuntelemassa?
Ja jos on niin huolestuisin siitä henkilöstä vaikka moottoripyörässä olisi miten hiljaiset pihinät.

Tiedän että äänenpaine heikkenee etäisyyden kasvaessa,
samoin ensimmäisten heijastusten (kaikujen) aiheuttama vaikutus desibelilukemiin.

Tietääkö kukaan millä tavoin valmistajan ilmoittamat tyyppikilpiin merkityt desibelilukemat on mitattu?

Onko ne ohiajomeluun liittyviä lukemia? Jos on niin miksi niitä sovellettaisiin suoraan staattiseen mittaukseen?
Jos ne ovat staattisia mittauksia niin miltä etäisyydeltä ja missä kulmassa ne on mitattu?

Omat soundit meni onneks läpi jo poliisin mittauksista.

Ihmetteli se poliisisetä siinä mittaillessa isompia lukemia erään moottoripyörän vakiovaimentimienkin kanssa.
Taitaa olla nuo asetetut melurajat liian tiukkoja tuolle urpolle mittaustavalle jossa melua mittaillaan puolen metrin päästä.

Hyvää syksyä kaikille. Ajetaan kun on vielä ajokelejä!
Ja keskitytään olennaisempaan tekijään kuten rengaspitoon.
Melu ei aiheuta vaaratilanteita liikenteessä - hirvet se häätää näin syksylläkin kauemmaksi.

Varokaa hirviä, irtolehtiä ja kylmempiä renkaita.
Pito ei ole enää sama kun kesähelteillä.
Tahtoo puskea perää rinnalle.
« Viimeksi muokattu: 22 Syyskuu 2013, 12:55:42 kirjoittanut jaska » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #22 : 22 Syyskuu 2013, 13:16:15 »

Mölymittauslainsäädäntö on monella tapaa ihan perseestä, se on varmaan selvää kaikille muille paitsi joillekin viranomaisille... Virnistää

Pari kommenttia tohon ylläolevaan. Mulla on jonkin verran tutkimusta aiheesta takana ja mittauskokemusta noin 150 pyörästä. Tältä pohjalta totean, että pienet heitot etäisyydessä tai kulmassa eivät vaikuta olennaisesti tuloksiin. Ellei mittaria tungeta suurinpiirtein pakoputken sisään, kaikki nämä heitot mahtuvat tuon poliisin puuttumiskynnyksenä käyttämän + 3 dB(A) toleranssin sisään. Tahtoo sanoa että tällaisista ei ole kovin hyödyllistä saivarrella, ellei ole erittäin vahvaa näyttöä siitä, että mittaustulos voi heittää enemmän kuin tuon + 3 dB(A).

Sen sijaan se kierrosluku on olennainen juttu, sillä saadaan helposti paljonkin yli + 3 dB(A) heittoja. Kierroslukuun liittyen todettakoon, että lain mukaan prätkän omaa rundikelloa saa käyttää, jos sellainen on olemassa. Ellei ole, pitää joku ulkoinen rundari löytyä, muuten mittaus ei ole pätevä, mikä vahvistettiin tossa yllä mainitsemassani tuomiossa.

Tyyppikilpeen merkitty arvo syntyy siten, että ensin ajetaan ohiajotesti. Jos se menee läpi, sitten tehdään staattinen mittaus (oikeaoppisesti ja oikeilla rundeilla). Mikä sen tulos ikinä onkin, se on se tyyppikilpeen merkittävä raja-arvo.

Näitä löytyy sitten moneen junaan. Tyyppihyväksynnässä ohiajotestin raja-arvo on kaikille isoille pyörille sama 80 dB(A). Sen sijaan tyyppikilpeen merkitty arvo vaihtelee alkaen jostain 86 dB(A) tasolta korkeimmillaan 106 dB(A) (MV Agusta - hyvät soundit... Cool).

Käytännössä vakiopyörät täyttävät jokseenkin järjestelmällisesti staattisen mittauksen vaatimukset, oli vaatimuksena sitten lain raja-arvo 106 tai 103 dB(A) tai tyyppikilpeen merkitty arvo. Ja niin tekee aika iso osa muutetuistakin. Sen sijaan ohiajotestin vaatimuksia ei OIKEASTI täytä kuin harva vakiopyöräkään, muutetuista puhumattakaan. Käytännössä asian voi yleistää niin, että mitä suurempi tyyppikilpeen merkitty arvo on, sitä todennäköisimmin ohiajotestissä tulee oikeasti hylky. Yli 100 dB(A) tyyppikilven arvoilla käytännössä kaikki ohiajotestit ovat sitä tavallista Brysseliä.

Koko tää metelisääntely pitäis lakaista puhtaaksi isolla luudalla. Koska päätöksenteko tapahtuu tältä osin lähinnä Brysselissä kaikenmaailman hourupäiden toimesta, epäilen jyrkästi, että asiaan ei tule koskaan järjen valo paistamaan.

Joten vedetään näillä.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #23 : 22 Kesäkuu 2015, 11:12:58 »

Ajankohtainen kakkonen huomenna tiistaina 23.6.2015 kello 21:00 "Prätkien meluhaitat kuuluvat ja tuntuvat": http://areena.yle.fi/1-2449115
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Röpöttäjä
Full Member
***
Viestejä: 94


« Vastaus #24 : 23 Kesäkuu 2015, 20:57:05 »

Ajankohtainen kakkonen huomenna tiistaina 23.6.2015 kello 21:00 "Prätkien meluhaitat kuuluvat ja tuntuvat": http://areena.yle.fi/1-2449115
Tulipa katsottua. Mittaukset tehtiin mielestäni väärin. Jos paikalla mittaus ei onnistu niin eikös ohiajomittaus p itäisi tehdä ennen kilpien irroitusta?
Kummastako putkesta ääni mitataan jos on ns HD Heritagen orkkis putket joista etupytyn piippu on etummaisena ja taka pytyn piippu taaempana? os mitataan taaemmsta on etummaisen pytyn pakarin kulma mittariin nähden alle 45 asteen kulmassa reilusti?
tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #25 : 23 Kesäkuu 2015, 22:05:37 »

http://yle.fi/uutiset/poliisi_jopa_yli_puolet_moottoripyorista_ajaa_meluputkilla/8098508

Tämä lienee joku kamppis. Onko takana sitten katsastushimo vai mikä.

Näppärästi kääntynyt jonkun yksittäisen jepen oma heitto "noin puolet määräysten vastaisia" otsikkoon "yli puolet ajaa meluputkilla".
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu 2015, 22:10:56 kirjoittanut jsantala » tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #26 : 24 Kesäkuu 2015, 19:13:04 »

Olin kuulevinani konstan sanovan että ei kilpiä oteta pois melun vuoksi vaan siksi että pyörä on katsastamaton. Se onkin jo pätevämpi peruste.

Niin kampanjako? Voihan olla että verollepanon yhteydessä se katsastuskin tulee kun sitä kansa tahtoo.
"Mikä on hyvä Valtiolle on hyvä Yksilölle".
« Viimeksi muokattu: 24 Kesäkuu 2015, 19:16:44 kirjoittanut motomatti » tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto