Kiitos kommenteista Santtu ja Tuusulan T-Bone.
Infosin kaveria asiasta ja olin mukana kun mittaukset uusittiin konttorilla samoilla palikoilla.
Vertailun vuoksi mittailtiin samalla konttorilla myös kahdesta muustakin moottoripyörästä meluja
ja kaikissa mittauksissa poliisin tyylillä lähempää ja pakokaasujen linjasta mitattuina tuli
jopa 6dB suurempia mittauslukemia samoilla kierroksilla ja samalla mittarilla mitattuna.
Tuohan on jo merkittävä systemaattinen mittausvirhe.
Oikealla mittaustavalla 45 asteen kulmasta oikealta etäisyydeltä saatiin kaikille vaimentimille
siis pienemmät lukemat kuin poliisin tyylillä mitattuina.
Todettiin testailemalla että kierroslukemalla on erittäin suuri vaikutus mittaustulokseen.
Staattista mittausta ei todellakaan tule hyväksyä ilman erillistä kierroslukumittaria suoritettavaksi
muutoin kuin tyhjäkäynnillä.
Käytäntö ohje onkin mitata staattinen mittaus vain tyhjäkäynnillä mikäli erillistä kierroslukumittaria
ei ole. Näin oltiin ohjeistettu myös Kuopion HD-myymälää jossa voi testimittauksia teettää.
Tyyppikilpien mukaisilla kierroslukemilla ja / tai puolella huipputehon kierroslukemista
mitatessa ohjeena on että "MITTAAJALLA on oltava ERILLINEN KIERROSLUKUMITTARI."
Myös desibelimittarin etäisyydellä todettiin systemaattisesti merkitystä mittauslukemaan.
Kun mittari tuotiin lähelle pakoputken päätä missä linjassa tahansa niin myös
pakokaasujen aiheuttamat ilmavirtaukset ovat voimakkaampia ja mittari näyttää suurempaa lukemaa.
Jos mittari on suoraan pakokaasujen virtauslinjassa niin mittari näyttää suurempaa lukemaa
myös kauempana ja huomattavasti suurempaa lukemaa läheltä mitattuna.
Mittari ilmeisesti tulkitsee tuolloin myös pakokaasujen virtauksien aiheuttamat paineerot äänenpaineena.
Samanhan tekee myös mikrofoni jos siihen laulaja suoraan hengittää tai puhaltaa (ei ääntä vaan kaasua = hengitys ilmaa).
Trafin ohjeissa kummastuttaa myös mittausalueen ja mittarin sijainnin ohjaamassa
kuvassa oleva ohje PAKOPUTKEN SUUN korkeudesta 0.2m.
Netistä sama kuva löytyi tuolta:
http://www.google.fi/imgres?hl=fi&biw=1366&bih=596&tbm=isch&tbnid=b9ueT_GVy9nK2M:&imgrefurl=http://www.vmaxclubfinland.com/foorumi/viewtopic.php%3Fp%3D10581&docid=-ZZd--QFlBXVfM&imgurl=http://www.vmaxclubfinland.com/foorumi/download/file.php%253Fid%253D1015%2526t%253D1%2526sid%253D754c29b46b975ed18cdf0439054e8611&w=400&h=189&ei=z8M-UvvrLIKO4ATDjYCwBg&zoom=1&ved=1t:3588,r:16,s:0,i:126&iact=rc&page=1&tbnh=151&tbnw=314&start=0&ndsp=18&tx=142&ty=82Monessa customissa pakoputken suun korkeus on alle 20cm jolloin mittaustason aiheuttamat
ensimmäiset heijastukset lisäävät desibelilukemaa äänilähteen lähellä noin 3dB.
Sama juttu huomioitava akustiikassa (HiFi harrastajat tämän tietääkin).
Käytännössä poliiseilla ja konttoreilla pitäisi olla tuon ohjekuvan mukaan mittausta varten
tunkki tai jokin liuska takarenkaan alle staattisen mittauksen ajaksi että pakosarjan
suu saadaan tuolle ohjeen antamalle 20cm korkeudelle mittaustasosta.
Minkä ihmeen takia tästä on tehty näin vaikeaa?
Miksi staattista mittausta ei mitata samaan tapaan kuin kaikkia liikenteeseen liittyviä
melumittauksia ja ohiajomittauksissa.
Eli miksi staattista mittausta ei tehdä esimerkiksi 7.5m päässä moottoripyörän sivulta ja 1m korkeudelta tien tasoon nähden?
Kuka siinä 50cm päässä ja 20cm korkeudella on moottoripyörän ääniä kuuntelemassa?
Ja jos on niin huolestuisin siitä henkilöstä vaikka moottoripyörässä olisi miten hiljaiset pihinät.
Tiedän että äänenpaine heikkenee etäisyyden kasvaessa,
samoin ensimmäisten heijastusten (kaikujen) aiheuttama vaikutus desibelilukemiin.
Tietääkö kukaan millä tavoin valmistajan ilmoittamat tyyppikilpiin merkityt desibelilukemat on mitattu?
Onko ne ohiajomeluun liittyviä lukemia? Jos on niin miksi niitä sovellettaisiin suoraan staattiseen mittaukseen?
Jos ne ovat staattisia mittauksia niin miltä etäisyydeltä ja missä kulmassa ne on mitattu?
Omat soundit meni onneks läpi jo poliisin mittauksista.
Ihmetteli se poliisisetä siinä mittaillessa isompia lukemia erään moottoripyörän vakiovaimentimienkin kanssa.
Taitaa olla nuo asetetut melurajat liian tiukkoja tuolle urpolle mittaustavalle jossa melua mittaillaan puolen metrin päästä.
Hyvää syksyä kaikille. Ajetaan kun on vielä ajokelejä!
Ja keskitytään olennaisempaan tekijään kuten rengaspitoon.
Melu ei aiheuta vaaratilanteita liikenteessä - hirvet se häätää näin syksylläkin kauemmaksi.
Varokaa hirviä, irtolehtiä ja kylmempiä renkaita.
Pito ei ole enää sama kun kesähelteillä.
Tahtoo puskea perää rinnalle.