oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 20:55:15 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Lehtijouset taakse  (Luettu 36480 kertaa)
MicaL
Newbie
*
Viestejä: 8


« : 25 Marraskuu 2013, 19:43:41 »

Terve

Tarkoituksena olisi vaihtaa taakse alkuperäisten kierrejousien tilalle lehtijouset.
Jos unohdetaan hetkeksi koko muutoksen järkevyys, niin onko muutoskatsastuksessa
odotettavissa lisämurheita? Pyörä on vm -76 Dnepr, jossa mm. VW 1300 moottori
ja jotain muita pieniä muutoksia

Jäykkäperät vaativat ilmeisesti aina jarrutestit, mutta voisiko mennä
ihan konttorilla jos kuitenkin jää jonkinlainen jousitus? Vai meneekö hyväksyntä
aina saman kaavan mukaan, oli sitten muutettu jousitusta tai otettu kokonaan pois?

Tässä kuva alkutilanteesta.:
https://lh3.googleusercontent.com/-at5EVh6IEjo/Uo9mqanPxsI/AAAAAAAAAsU/5j-IbXUOFg8/w800-h389-no/Ffab64.JPG

Ja tässä periaatekuva muutoksesta. Jousigeometria kuvassa vielä viitteellinen:
https://lh5.googleusercontent.com/-Jf4tjlM5IiA/UpHCooDXuHI/AAAAAAAAAtA/uuhJ6YwFt64/w750-h360-no/Ffab66.JPG

Jos tuo lehtijousivaihtoehto ei kelpaa viranomaisille, niin
kakkosvaihtoehtona olisi selkeästi lyhyemmät jouset taakse.
Tämä ilmeisesti  helpompi leimata?
https://lh4.googleusercontent.com/-tuzayetgITI/Uo9mqtHOwYI/AAAAAAAAAsE/yjGv-DmaJnI/w800-h360-no/Ffab65.JPG

Molemmissa vaihtoehdoissa takahaarukka säilyy ilman muutoksia. Vain jousitus ja osa runkoa muuttuisi.

Ja syy moiselle operaatiolle on vain oma turhamaisuus.
Aika kamalat nuo pitkät ja pystyt alkuperäisiskarit:
https://lh4.googleusercontent.com/-JCItOe3gmTg/Umo8t9MVh1I/AAAAAAAAArk/ZuZP0yJQfeE/w713-h476-no/Ffab62.JPG







tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 25 Marraskuu 2013, 22:05:22 »

Jousitustyypin muutokseksi tuo tulkittaneen, joten jarrutesti odotettavissa. Muuten olen sitä mieltä, että duunaa ihmeessä nuo lehtijouset, on vaihteeksi makee idea!
tallennettu

MicaL
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #2 : 26 Marraskuu 2013, 10:06:20 »

Kiitos Tuusulan T-Bone nopeasta vastauksesta.

Lueskelin tuon vanhan viestiketjun läpi (Jäykkäperäksi muutettua katsastamassa) ja jäi hieman epäselvää.
Selväksi tuli, että jäykkäperät pitää testata, mutta entä muut pienemmät muutokset?

Rohkenenkin vielä kysyä, että mahdollistaako nykyinen laki paikallisen konttorin
yksinään hyväksyä minkäänlaista jousitustyypin muutosta ilman ulkopuolista jarrutestiä?

Ajattelin, että voisin käydä varovaisesti kysymässä, jos laki sallii jonkinlaisten
muutosten hyväksymisen pelkästään omalla konttorilla, ilman ulkopuolisia testejä.

Tuossa lehtijousimuutoksessani kun ei kajota takahaarukkaan, sen kiinnityksiin, eikä jousituksen kiinnityskohtaan
haarukassa. Periaatteessa vain kierrejouset vaihtuvat lehtijousiin, takapyörän geometria ja ominaisuudet
pysyvät samana, vain jousituksen jäykkyys voi hieman muuttua, mutta onhan alkuperäisissäkin jousissa
säätö, voi säätää ihan veteläksi tai kovaksi. Eikä laki kai kiellä tuota säätöäkään ruuvaamasta eri asentoihin
ilman jarrutestejä (vitsi vitsi).

Eli yhteenvetona: Onko edes teoriassa mahdollista muutoskatsastaa pelkästään konttorilla jos osaa hyvin selitellä?


Edit: Onko tuo kakkosehdotukseni ollenkaan jousitustyypin vaihto, voisiko ainakin se mennä suoraan konttorilla läpi?

« Viimeksi muokattu: 26 Marraskuu 2013, 10:24:42 kirjoittanut MicaL » tallennettu
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #3 : 26 Marraskuu 2013, 10:47:33 »

T-Bone, idea kopioitu kymppiluvun Intiaani Powerplussasta, ne osas jo sillon  Virnistää

Lyhyemmät jouset, => ei konttoria, vaan kovaa ajoa

lehtijouset => mä en kävis konttorilla, mutta mä oonkin mä. (eli varmaan menee kuten T-Bone ohjeisti)

anna mennä.... Iskee silmää
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 26 Marraskuu 2013, 11:30:04 »

Laissa puhutaan nimenomaan "jousitustyypin" muuttumisesta. Kierrejousi -> lehtijousi = jousitustyypin muutos. Pitkä kierrejousi -> lyhyt kierrejousi taas ei ole jousitustyypin muutos.

Tämä noin niinqu lainopillinen kannanotto. Aina sitä voi koettaa jutella mukavia konttorisedille ja -tädeille. Tai olla menemättä konttorille ollenkaan, mitä en tietenkään suosittele.

Edelleen olen sitä mieltä, että ilman muuta lehtijouset!
tallennettu

Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #5 : 27 Marraskuu 2013, 12:55:44 »

mutta onko lainsäätäjä voinut ymmärtää/ajatella kierrejousen >< lehtijousen eroja?

Silloinhan ilmaiskareiksi vaihdettaessa pitää kans jarrutella....jne.

Toteutuuko lain henki jos ajatus on ollut jousitettu >< jousittamaton??

mä mitään ymmärrä, kuhan kyselen ja saivartelen...

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 27 Marraskuu 2013, 13:46:00 »

Lainsäätäjä ei tässä kohtaa ole ymmärtänyt yhtään mitään. Takajousituksen muutoksia on aivan turha testailla ainakaan jarrutestin muodossa - takajousitus tyypistä riippumatta tai takajousituksen puuttuminen kokonaan kun ei käytännössä vaikuta hallittavuuteen jarrutuksen aikana mitenkään. Tästä huomautettiin ennen kuin uusi kopterilaki hyväksyttiin, mutta ei auttanut. Josko sitte seuraavan lainmuutoksen yhteydessä palattaisiin järkilinjalle.
tallennettu

MicaL
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #7 : 27 Marraskuu 2013, 16:52:41 »

 Hymyilee leve&#228;sti Rakentelijan tulkinta vaihdettaessa kierrejouset lehtijousiksi:

Sekä kierre- että lehtijousessa renkaan joustoenergia siirtyy/varastoituu/vapautuu
jousiteräksessä tapahtuvassa edestakaisessa muodonmuutoksessa. Vain jousien muotoilu erilainen.
Eli molemmat jouset ovat samaa pääryhmää/tyyppiä.

Jos taasen joustoenergia siirtyy esim kokoonpuristuvaan kaasuun (ilmajouset) tai
nesteeseen (hydraulinen) tai pyörän jousituksen geometria muuttuu oleellisesti
(muutos jäykkäperäksi tai erilaiset alkuperäisestä poikkeavat vivustot, esim. springer)
voidaan puhua eri jousitustyypistä  Hymyilee leve&#228;sti
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 27 Marraskuu 2013, 17:06:03 »

Erittäin asiallinen tulkinta! Virnist&#228;&#228;
tallennettu

JiiVee
Uutislähteet
*****
Viestejä: 73


« Vastaus #9 : 28 Marraskuu 2013, 23:02:22 »

Täällä Turussa pyörii kilvitetty Shovel jossa takapään jousitus on hoidettu lehtijousella. Lehtijousi moottorin edessä pystyssä ja takaa tulee välitankom siihen
tallennettu
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #10 : 05 Joulukuu 2013, 14:28:11 »

Autopuolella ainakin kun tolleen vaihdetaan lehtijousesta kierteeseen niin se on nimenomaan jousitustyypin vaihtoa.
Ja siihen tarvitaan oikeen Trafilta kirjallinen lupa.
Mut tää siis autopuolla, mut konttorille vaan kyselemään ensin, ja mielummin sellaselle hepulle kuka ei ensimmäiseks ota luuria handuun ja soita Trafiin.
Ne heput kun pakkaa olemaan sellasia ettei ne hyväksy mitään mikäli ei joku eirikseen anna niille lupaa hyväksyä.
tallennettu
MicaL
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #11 : 26 Maaliskuu 2016, 23:48:03 »

Herätelläämpä vanhaa viestiketjua. Mitäs sanotte tästä virityksestä?
Pyörä on edelleen sama kuin ekassakin viestissä, mutta tyyli on vaihtunut jo parikin kertaa sitten vuoden 2013. Nyt on tekeillä tuollainen kevyt jousituksen modaus, ja kysymys kuuluukin, että eihän tämä ole mikään jousitustyypin muutos joka vaatisi käsittely- ja jarrutuskokeet?

Omasta mielestäni olen vain hieman siirtänyt iskunvaimentajien paikkaa , mutta jousitustyyppi ja toimintaperiaate on edelleen sama. Ei ole edes monoshock-jousitus kun on edelleen molemmat vanhat iskarit käytössä  Virnist&#228;&#228;

Tässä on lähtötilanne pystyiskareilla:


Ja tässä eka nopea kirveellä veistetty kokeilu, että miltä näyttää, ei ole tosiaankaan lopullinen rakenne, tehty ihan vain ideointia varten. Puuttuu mm. toiminnan kannalta aika tärkeä tukitanko joka estää tuota u-putkea liikkumasta ylös/alas  Hymyilee leve&#228;sti


Runko nyt:

tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #12 : 28 Maaliskuu 2016, 19:51:47 »

Haluan sen verran sotkea jousitusasiaan itseänikin että tuossa kierrejousista lehtijousiksi-muutoksessa ei mainita mitään iskun- ja heilahduksenvaimennuksesta joka yleensä tehdään hydrauliikan avulla. (Myös kitkavaimentimia on käytetty.) Mutta kuvien perusteella olen asiassa myöhässä.

Cantilever-jousitus, jonka versio kuvissa näkyy, on todettu monessa yhteydessä toimivaksi ratkaisuksi. Enää haluan vain mainita siitä että kannattanee tarkistaa että käyttöön tulevat iskunvaimentajat toimivat myös vaaka-asennossa. Testaus on helppo: jousi irti ja repimään iskaria vaaka-asennossa. Jos ei löydy tyhjää liikettä eli vaimentaja toimii nykimättä ja tietyllä tavalla "tahmeasti" on asia kunnossa.
tallennettu
MicaL
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #13 : 14 Huhtikuu 2016, 15:16:55 »

Eli tällainen siitä sitten tuli.

Jos menen nyt muutoskatsastamaan peräpään, niin mitenköhän loppujen lopuksi esitän asian konttorilla? Pyydänko heitä vain arvioimaan että mitkä muutokset vaikuttavat rungon prosentteihin? Eli mielestäni suurin muutos on tuo takaosan pois rälläköinti (näkyy aiemmassa kuvassa. Muutoinhan olen vain muokannut noita alkuperäisiä runkoputkia. Alaputkiin tehty pieni madallus volkkarin koneelle ja yläputkea taivutettu hieman kaarelle ylöspäin.

Takahaarukka on aivan alkuperäisessä muodossaan. Iskareiden yläpäiden kiinnitys siirretty eri kohtaan ja iskareiden alapäähän lisätty "jatkopala". Voiko asiaa esittää näin "vaatimattomasti" vai olenko tehnyt jonkun isomman muutoksen joka vaatii esim käsittely ja jarrutestin?

Olisi kiva saada jonkinlainen hyväksyntä muutoksille, mutta toisaalta en haluaisi herättää nukkuvaa karhua, eli en haluaisi mihinkään kovin hankalaan tilanteeseen muutoksien takia.

Eli miten toimin asian kanssa ja miten paljon mielestänne rungon identiteettiä on muutoksissa hävinnyt? Nuo aikaisemmin tehdyt runkomuutokset volkkarin koneelle on hyväksytty jo aiemin eikä niistä mennyt rungon prosentteja. Mutta entäpä nuo uudet muutokset?
Ehdotuksia Hymyilee





tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto