Moottoripyöräily on siitä mukava harrastus, että sitä voi harrastaa monella eri tavalla eikä mikään niistä ole väärä. Joillekin harrastus on tapa päästä omaan yksinäisyyteen ja etsiä sitä onnellisen erakon omaa tietä. Toiset käyvät kokoontumisissa, toiset ajelevat töihin ja kioskille, toiset entisöivät pulttien kantoja ja toiset keksivät itse jotain ennen näkemätöntä ja kokonaan uutta.
Kaikki eivät itse halua tehdä, osaaminenhan tulee kun ensin on motivaatiota. Sosiaaliset tapahtumat ja samanhenkisten harrastajien tapaamiset nousevat monelle sitä tärkeämmiksi, mitä kauemmin on harrastanut. Moottoripyöräilyn muuntelusta ja itse rakentamisesta kiinnostuneille tällaisia kohokohtia ovat kesän aikana järjestettävät rakennettujen pyörien -ride-in näyttelyt.
Helsingin näyttelyssä aurinko käristi kaljut. [Kuva] | Voittajan salaisuus on paitsi yleisilmeen hallinnassa niin myös yksityiskohtien viimeistelyssä. [Kuva] |
Kuluneen kesän aikana vain rakennetuille ja muunnelluille pyörille suunnattuja näyttelyitä järjestettiin peräti seitsemän kappaletta: Kopterin 15v näyttely Helsingissä (19.5), Rovaniemen Bike Show (26.5), Helsinki Bike Show (16.6), Forssan Bike Expo (30.6), Joutsa Chopper Show (7.7), Kustom Cycle Show Seinäjoella (28.7) sekä Hangon Viikinki Festival (4.8). Näyttelyissä oli esillä satoja toinen toistaan hienommin rakennettua ja muunneltua moottoripyörää.
Rakentelukulttuuria tuntematon ”siviili” näkee muunnelluissa pyörissä omituisia muotoja, kimaltavaa maalausta ja paljon kromia. Tyylisuunnista siviili erottaa helpoimmin pitkäkeulaiset chopperit. Asiaan vihkiytynyt harrastaja sen sijaan tunnistaa koko joukon erilaisia muotoilun ja rakentelun tyylisuuntia sekä näiden sekoituksia.
Forssan näyttely oli kesän tapahtumista ainoa joka järjestettiin sisätiloissa. [Kuva] | Joutsan britti-chopperien rivistöä. [Kuva] |
Asiaa tuntematonkin voi kokea ahaa-elämyksiä etsimällä rakennetuista pyöristä yksityiskohtia: Minne ja miten sähköjohdot ja jarruletkut on vedetty? Miten esim. ketjujen / remmin kiristys on toteutettu ja missä ovat vilkut? Miten hallintalaitteet on toteutettu? Joka kesä joku keksii jotain kokonaan uutta joka sitten vähitellen ui rakentelun yleissuuntauksiin sekä lopulta jopa osaksi tehdaspyörien muotoilua.
Rakentelun pääsuuntia ovat Kustomit, Cruiserit, Bobberit, Kahvilakilpurit, Katutappelijat, Supermotot sekä Kopterit. Monissa näyttelyissä näitä luokkia on pyörien määrän mukaan yhdistelty tai jaettu vielä tarkempiin alaryhmiin. Hienoimpien laitteiden luokittelun kanssa voi myös alan harrastajilla ja jopa itse rakentajalla olla vaikeuksia, ”lajimäärityksiä” ei siis kannata lähestyä liian ryppyotsaisesti.
Kustom oli 80-luvun lopussa ja 90-luvun alussa maailmanlaajuisena tyylisuuntana niin yleinen, että osa moottoripyörätehtaista otti termin mukaan tuotteidensa mallinimeen. Tämä on sikäli paradoksaalista, sillä alkuperäisellä termillä tarkoitetaan yksilöllistä, tilaustyönä tai yksittäiskappaleena itselleen tehtyä tuotetta.
Joutsan näyttelyssä oli mukana myös laaja fillariryhmä. [Kuva] | Uniikki vaihdekepin nuppi sopii mainiosti muuhun kokonaisuuteen. [Kuva] |
Arkikustomointi omaan ajokäyttöön on kuitenkin se kaikkein yleisin rakentelun ja muuntelun alalaji. Tällaisen muuntelun huomaaminen vaatii tarkkaa eri pyörämallien tuntemusta. Näitä pyöriä ei näe näyttelyissä muuta kuin ehkä siellä parkkipaikalla. Moni vaihtaa pyöräänsä tangon tai satulan, siirtää jalkatappeja omien mittojen mukaan parempaan paikkaan ja lisää sivulaukut ja pleksin matkustusmukavuuden lisäämiseksi. Toiselle riittää saksasta tilatut minivilkut ja tankin kylkeen naarmujen estämiseksi liimattu hiilikuituteippi.
Antaa kaikkien kukkien kukkia.