oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Marraskuu 2024, 00:35:19 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Bensapumppu tankin sisään...?  (Luettu 31620 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 25 Lokakuu 2008, 09:13:13 »

Mulla on ollut tarvetta lisätä ruisku pyörään ('89 FLHS) ja homma ratkaistiin nyt ainakin aluksi laittamalla auton halpispumppu sivuposken alle. Seurauksena on tietty hieno letkuhässäkkä paluukierrolle, paineensäätimelle ja suuttimelle...

Uudempia pyöriä tiiraillessa olen havainnut, että pumppu ja paineensäädin taitaa olla tankissa sisällä. Mites tää on toteutettu? Mahtuuko se pumppu ja paineensäädin sisään suoraan tankkausreiästä vai pitääkö tankki kaltata operaatiota varten? Minkälaiset paineet nuo vakiokalikat pitää ts. paljonko HD:n omat suuttimet vaativat bensapainetta?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 25 Lokakuu 2008, 10:28:12 »

...Mahtuuko se pumppu ja paineensäädin sisään suoraan tankkausreiästä vai pitääkö tankki kaltata operaatiota varten?...

Ei ihan, tuossa kuva uudemman ruiskulehmän tankista:

tallennettu
Jarppi
Administrator
*****
Viestejä: 33


« Vastaus #2 : 25 Lokakuu 2008, 21:01:56 »

Tässä juttu Street chopper lehdestä.
Tässä siiretään orggis softailin bensapumppu chopperiin tankin alle, jottei tulisi tankin päälle rumaa luukkua.
Yksi idea lisää toteutukselle...

http://www.streetchopperweb.com/tech/0711_stcp_softail_to_chopper/photo_09.html
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #3 : 26 Lokakuu 2008, 10:11:32 »

itse joudun laittamaan pumpun erilliseen säiliöön,koska varsinaiseen tankkiin ei pumppua saada mahtumaan...eli tankista bensa "valuu" pienempään tankkiin,jossa on pumppu,josta bensa lähtee ruiskulle... tutkailin tuota moottoria(buell xb12r) ja huomasin,että tod.näk. mikään "jälkiasennus" po-pumppu ei käy,vaan pitää käyttää omaa, jota ruiskuboksi ohjaa???.ameriikan serkku ei ole vielä saanut lähetettyä buellin sähkökaavioita,niin itse en tiedä varmasti...lisäksi ainakin bulusessa on surullisen kuuluisa "vikavalo"(joka taitaa löytyä joistain harrikoistakin).tuo "valo" kyllä vilkuttaa,kun bensapumpussa oli vikaa,eli nähtävästi se "kyttää" pumpun toimintaa,eli jos laittaa ulkopuolisen po-pumpun,niin vikavalosta saa yöllisille taipaleille kaverin...mutta tarkempi tieto olisi nyt hyväksi,sillä mututuntumalla ei hirveäisi jatkaa,koska se voipi käyrä kallihiksi...notta...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 27 Lokakuu 2008, 10:21:58 »

Periaatteessahan tuo bensapumpun letkutus ja toiminta on todella simppeliä myös tankin ulkopuolelle. Autojen pumpuissa paineensäädin on erillinen komponentti, tuossa tankin sisään tulevassa se näyttäisi olevan osa muuta kokonaisuutta. Piirtelin oheisen kaaviokuvan selventämään asiaa (kaikilla ei ole kahta suutinta, sillä ei ole tässä väliä).

Periaatteessa siis mikä tahansa pumppu joka tuottaa riittävän paineen paineensäädintä varten kelpaa. Paineensäädin sitten valitaan / säädetään suuttimien vaatimalle paineelle (joka saattaa vaihdella valmistajittain). Tämän takia kyselin tuolla ylempänä minkä verran se HD:n oma tankin sisäinen hässäkkä tuottaa painetta...

Mulla tuo pumpun tuloletku on otettu normaalista bensahanasta ja paluuletku on yhdistetty tankin etuosan yhdysputkeen. Vaikka kaaviokuva on simppeli niin tuossa tulee lopulta noita bensaletkuja sitten aika monta eri suuntiin. Asioista paremmin perillä olevat kertoivat mulle, että noiden letkujen olisi hyvä olla 10mm letkua niin, että ei rupea sitten bensan saannissa ahdistamaan, varsinkin kun tulee pidempiä vetoja.

Jos jään tähän nykyiseen tankin ulkopuoliseen pumppuratkaisuun niin letkuvedot ovat pitkiä. Tästä pääsenkin toiseen kysymykseen: Mistä löytäisin kätevästi siistiä 10mm putkea (rosteri?) ja siihen erilaisia siistejä liittimiä? Voisi vetää jäykillä vedoilla nykyisten kumiletkuhässäköiden sijaan. Toki liikuntavarat pitää tehdä pehmeillä letkuilla...


* Bensapumppu.jpg (9.23 kilotavua, 387x252 - tarkasteltu 4362 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu 2008, 10:25:17 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 27 Lokakuu 2008, 11:16:36 »

...paluuletku on yhdistetty tankin etuosan yhdysputkeen...

Riittääkö tuo? Sitä bensaa kun saattaa liikkua toiseenkin suuntaan varsin liukkaasti. Ainakin eräällä lähipiiriimme kuuluvalla ahtovelholla oli ongelmia kun paluu ei ollut tarpeeksi suuri jonka seurauksena syntyi tulvimista. Toki tehotkin on eri luokkaa kuin tässä projektissa mutta...

Jos päädyt vetämään kovasta putkesta noi linjat niin kiinnitä ne sitten huolella runkoon, toi sohvan kumiripustettu konepaketti vatkaa niin holtittomasti että vaikka on joustoletkut välissä niin ne putket kolisee iloisesti kaikkeen ympärillään olevaan.

Riittääkö tuollaisessa tavallisessa regussa paine siinä vaiheessa kun kompura alkaa painamaan pyttyihin ylipainetta? Vai onko teillä kenties käytössä ahtopaineen mukaan säätyvä paineensäädin?
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu 2008, 11:18:16 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #6 : 27 Lokakuu 2008, 11:59:37 »

joskus kun autoja turbottelin,niin aina käytin ahtopaineen mukaan säätyvää bensapaineen tasaajaa...3,7bar oli bensanpaine tyhjäkäynnillä ja huippukierroksilla muistaakseni 7bar...bensan paluulinja on aina oltava suurempi,kuin imulinja,etenkin ahdetuissa härveleissä,koska esim.vaihteenvaihto,kaasun löysäys kovilta kierroksilta aiheuttaa sen,että bensa virtaa hetken suurella paineella takaisin tankkiin...autokäytössä käytin 14mm sisään ja 22mm paluulinjaa...lisäksi paluu kannattaa laittaa siten,että vaikka tankki olisi täynnä,niin bensa pääsee virtaamaan takaisin tankkiin vapaasti...lisäksi kannattaa muistaa,että tankin vakio huohotusletkut/venttiilit jää yleensä liian pieniksi ja tämä taasen aiheuttaa ongelmia...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 27 Lokakuu 2008, 12:19:24 »

Vai onko teillä kenties käytössä ahtopaineen mukaan säätyvä paineensäädin?
Yeah. Mutta mistä niitä putkia? Kävin jo protopajassa (Otaniemi, mikäs olikaan firman oikea nimi?) mutta siellä ei ollut sopivia palikoita. Neuvoivat sieltä toisen firman jota ei netin mukaan ole edes olemassa...

Säätämisessä on apuna mm. muutama mittari: Noista keskimmäinen jää kiinni, se on ahtopaine kurkussa, sensijaan ylin on ahtopaine heti ahtimen jälkeen painekotelossa ja alin on bensanpaineen mittari. Kuvan alareunassa vilahtaa bensa-, anturi- ja muuta paineletkuhässäkkää...
« Viimeksi muokattu: 27 Lokakuu 2008, 12:25:09 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 27 Lokakuu 2008, 16:47:10 »

Tällainen löytyi: http://www.hydromarket.fi/ ...kokemuksia? Muita?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Pekka L
Jr. Member
**
Viestejä: 22


« Vastaus #9 : 27 Lokakuu 2008, 19:09:58 »

Ei tietysti kovinkaan arka paikka, vaikka murtuisikin... Nimittäin noi mun rekkarivalot, jotka on tehty kromatusta kupariputkesta. Pari kesää (öbaut 30.000 km) ne on kuitenkin mukana kulkeneet. Valot on tuossa kilven taustalevyssä kiinni ja se taas Harrikan normaalissa kilpitelineessä.

Tuon perusteella voisi ainakin kuvitella kupariputken kestävän myös bensalinjassa?
En kuitenkaan osallistu kustannuksiin, jos murtuma aiheuttaa tulipalon!


* Rekkarivalot.jpg (56.21 kilotavua, 480x528 - tarkasteltu 3520 kertaa.)
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #10 : 27 Lokakuu 2008, 21:18:20 »

kupariputki ei käy bensalinjaksi,etenkin ruisku vehkeisiin,koska siitä irtoaa niitä "hiukkasia",jotka tukkii ruiskusuutimet...lisäksi kupari kovenee tärinässä,jolloin siihen saattaa tulla halkeamia...nyt siellä kyläsepät ja rautarouvat hyppii hattujensa päällä,että mitä tuo moukka hourailee,koska onni serkku on ajanut kuparibensaputkilla jo 90vuotta,mutta silti pysyn sanojeni takana...sama koskee sinkittyjä putkia,ei ruiskukäyttöön,syy on sama...itse tekisin bensalinjat: A muoviputkesta,eli siitä paineilmajarruputkesta...ei maksa juuri mitään ja voi maalata automaaleilla,kunhan käyttää muovilisäainetta maalissa estämässä halkeilua... B rst/happoteräs putkesta,joita saapi hydrauliikka putiikeista(ehkä),mutta tästä päästään taasen siihen tärinään,eli putket kestää vibraa,mutta paineensäädin ei... omakohtaisen kokemuksen mukaan paineensäätimen kierteet korkkaa ja sitten onkin kokko valmis... C jos lompakko ja se,jonka päällä istutaan kestää,niin metallipunosletkut,niillä hienoilla (oliko elaksoidut) päillä...siellä "pääkaupunkiseudulla" on niitä ralli/jenkkiauto varaosapuljuja joista löytyy tekiä...
tallennettu
JK1
Jr. Member
**
Viestejä: 41


« Vastaus #11 : 27 Lokakuu 2008, 22:38:10 »

Tässä on musta hienosti hydrauliikkakaupan vermeillä toteutettu:
http://www.shmotorsport.fi/kuvat/letkut2.jpg

J
tallennettu
Karzza
Jr. Member
**
Viestejä: 17



« Vastaus #12 : 02 Marraskuu 2008, 10:28:14 »

Muutamia aiheen ympärillä pyöriviä havaintoja ja kokemuksia V-Rodin Delphin ruiskuun liittyen, jossa pumppu tankissa ja paineensäädin suutinsillassa.
Delphin systeemissä bensanpaineen ohjearvo vakio 4bar (ei imusarjan alipainetunnistusta).

Rodin paineensäädin on mitoiltaan ja paineeltaan (ulkoilma +4bar) tismalleen samanlainen kuin 1.8 turbo Passatin. (valmistaja kummassakin Weber). Tosin VW:n säätimen paluuvirtausaukko on pienempi kuin HD:n ja tästä syystä etsin varoiksi toisen ratkaisun.

Toinen ratkaisu oli Volkkarin 1.8T paineensäätimeen saatava "billet"alumiininen lisäsarja, jonka avulla painetta pystyy säätämään imusarjan paine +Xbar. Tämä sarja siis sopii ainakin V-Rodin Delphin ruiskussa olevan Weberin valmistaman paineensäätimen kanssa käytettäväksi pienellä sovituksella.

Rodin vakiopumppu on Walbron turbiinimallinen (TTP) 135 LPh tuottava. Turbiinipumpun tuotto laskee ikävästi painevaateen noustessa. Walbron suositut 255LPh pumput ovat ulkomitaltaan n.3 mm suurempia kuin esim Rodin pumppu ja edellyttävät väkivaltaa asennuksessa. Mustangista löytyy hammaspyörätyyppinen 155 Lph vielä 5bar paineella tuottava pumppu, joka käy suoraan Rodin alkuperäisen paikalle. Ei polta vikavaloa.

Hertsikan romutorilla näytti olevan täydellinen Rod:n tankkivaruste pumppuineen myynnissä, jos joku tarvitsee materiaalia. Allekirjoittaneelta löytyy ylimääräinen 12tkm ajettu Rod:n vakiopumppo.
« Viimeksi muokattu: 02 Marraskuu 2008, 10:45:55 kirjoittanut Karzza » tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto