Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #15 : 13 Marraskuu 2008, 22:32:03 » |
|
On se valtiovarainministeriön autoveroporukka vaan aika epeleitä. Nyt vireillä oleva autoverolain muutosesitys on ns. budjettilaki, joka on käsiteltävä eduskunnassakin erittäin nopeasti. Eduskunnalla on toimivalta tehdä lakiin muutoksia, mutta se ei uskalla niitä tehdä siinä pelossa, että hallitus (luetaan valtiovarainministeri, jota leikkisästi kutsutaan piireissä nimellä "Korva-Jori") vetää esityksensä takaisin, mistä puolestaan seuraisi, että esityksen "hyvätkin" asiat jäisivät toteutumatta. Korva-Jori tietysti suojelee omaa virkamieskuntaansa ja pitää tätä uhkaa yllä.
Kun sama menettelytapa toteutuu jokaisen autoverolain muutoksen yhteydessä, ei koskaan ehditä kunnolla keskustella muutosesityksen sisällöstä ja todellisista vaikutuksista, saati sitten autoverolain muista ongelmista. Vielä kun eduskunnassa kuultavat asiantuntijat valitaan sopivan tarkoitushakuisesti, näytelmä jatkuu ja autoveron maksava kansa on syvällä kyykyssä.
Jos niin haluttaisiin, autoverolaki voitaisiin kirjoittaa kokonaan uudelleen siten, että se kohtelisi verovelvollisia huomattavasti nykyistä oikeudenmukaisemmin ja samanaikaisesti turvaisi nykyisen verokertymän. Tämä edellyttäisi, että lakiuudistus valmisteltaisiin siten, että jo valmisteluvaiheessa eri sidosryhmiä kuultaisiin paljon nykyistä laajemmin; nythän esimerkiksi veronmaksajaosapuolta ei kuulla koko prosessin missään vaiheessa. Yleensä tätä ajatusta vastustetaan vetoamalla siihen, että automarkkinat häiriintyvät ja valtion kassavirta tyrehtyy. Asia on kuitenkin järjestettävissä niin, että valmistelu tapahtuu julkisuuden ulkopuolella, ei tämä ole mikään ongelma.
Ongelma tuntuu olevan pikemminkin se, että eduskunnalla ei ole riittävästi tietoa autoverolain ongelmista, eikä riittävää poliittista tahtoa asiaintilan muuttamiseksi näin ollen edes pääse syntymään. Itse lupasin tämänpäiväisen eduskuntapalaverin seurauksena toimittaa valtiovarainvaliokunnalle tietoa siinä toivossa, että se jonain päivänä johtaa positiiviseen tulokseen. Esimerkiksi autoveron kiertämistä koskevan "prosenttisääntelyn" ongelmat tulivat osalle läsnäolijoista täysin uutena asiana.
Selvää on joka tapauksessa se, että motskariporukan kannalta tärkeitä autoverolain muutoksia ei toteuteta tämänkään lainmuutoksen yhteydessä: vaikka valiokunta ehkä haluaisikin muutoksia tehdä, se ei voi, koska Korva-Jori vetää esityksensä pois. Motskariporukalle odotettavissa on pari muutosta: mallikohtaisten veroprosenttien poistuminen (eurooppaoikeuden vastaisesti) ja vanhojen rutkujen verotuksen pieni kiristyminen.
Tämän tiedon kanssa täytyy seuraavaksi vain elää.
|