oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 16:13:48 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä / kulutuspinta  (Luettu 15700 kertaa)
speedoom
Newbie
*
Viestejä: 8


« : 23 Huhtikuu 2009, 08:36:26 »

Ääähhh...

Tarkottaako tämä vain eturengasta..?

"
18 §
1. Moottoripyörän (L3- ja L4-luokka) ja L5-luokan ajoneuvon etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm.
"

Takana liksi?  Virnistää

Ei tod.näk. näin, mutta on -taas- niin vekkulisti kirjoitettu. -> vois tarkoittaa etupyörää pelkästään...  Virnistää Virnistää
« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu 2009, 09:07:25 kirjoittanut speedoom » tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #1 : 23 Huhtikuu 2009, 18:56:13 »

Mitä jos lainaisit kokonaista lainosaa? Pyörittää silmiään Asia on paljon selkeempi kun esittää asiat oikeassa järjestyksessä.
18 § (19.12.2002/1243)
L-luokan ajoneuvon ja sen perävaunun renkaat ja liukuesteet
1. Kulutuspinnan pääurien syvyyden tulee olla vähintään 1,0 mm. Moottoripyörän (L3e- ja L4e-luokka) ja kolmipyörän (L5e-luokka) etupyörässä ei saa käyttää rengasta, jonka puutteellinen tasapaino voi haitata ohjausta.
« Viimeksi muokattu: 23 Huhtikuu 2009, 18:58:52 kirjoittanut Ripa » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 23 Huhtikuu 2009, 19:36:09 »

Selkeähän tuo on, syvyysvaatimus koskee kumpaakin nakkia. Sensijaan sanamuoto 'pääurien syvyyden' on aiheuttanut motoristien kesken hiusten halkomista. Mitä tarkoitetaan pääurilla? Onko olemassa myös epäpääuria tai sivu-uria?

Tätä on selvennetty ainakin Söhmin FAQissa (josta kaikki jumalainen totuus tietty löytyy) seuraavasti:
Lainaus käyttäjältä: S.H.M.FAQ 2.14 Mikä on mp:n renkaan urien minimisyvyys?
Pääurien määritelmässä direktiivissä 97/24/EY puhutaan 'kulutuspinnan keskiosalla' olevista urista. Tästä voi siis päätellä, että urasyvyyden ei tarvitse olla vähintään 1,0 mm KOKO renkaan leveydeltä vaan nakin sivulla saa olla vähemmän pintaa jäljellä.
.
Uusissakin renkaissa saattaa olla renkaan reunalla, siellä kallistusrajojen rajamailla, pieni alue jossa ei ole lainkaan uria.

Linkki aiempana mainitun asetuksen pykälään: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
speedoom
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #3 : 24 Huhtikuu 2009, 14:04:29 »

Johtu varmaan aikaisesta heräämisestä  Järkyttynyt
-tuo aikaasempi...

 Pyörittää silmiään
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto