Muutin vähän otsikkoa, koska kysymys koski osan tyyppihyväksyntää, eikä tutkimuslaitoksen nimeämistä.
Homma menee siis niin, että valmistaja hakee hyväksynnän tuotteelleen tyyppihyväksyntäviranomaiselta, Suomessa TraFi:lta. EU-tyyppihyväksynnän myöntäminen edellyttää, että osa on testattu direktiivissä säädetyllä tavalla ajoneuvolaissa tarkoitetun nimetyn (akkreditoidun) tutkimuslaitoksen toimesta. Lisäksi hyväksynnän voimassaolo edellyttää tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvontaa.
Ohjeita tyyppihyväksynnästä löytyy TraFi:n sivuilta.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Tyyppihyväksyntä/Siellä on myös luettelo Suomessa nimetyistä tutkimuslaitoksista. Myös ulkomaisen nimetyn tutkimuslaitoksen todistus kelpaa, täydellisempi luettelo löytyy jostain komission sivuilta.
Moottoripyörien valaisinlaitteita koskevat vaatimukset löytyvät direktiivistä 97/24/EY. Lähi- ja kaukovaloja (etulamppu) koskevia vaatimuksia on kohtuullisen paljon, sen sijaan jokseenkin kaikkia muita valoja koskevia vaatimuksia on vähän. Yksi valoja testaava nimetty tutkimuslaitos löytyy Hollannista:
http://www.kema.com/Default.aspxVaikka itse vaatimuksista ja jopa niiden testaamisesta selviäisi useissa tapauksissa kohtuuponnisteluin ja ilman miljoonapääomaa, asiaan liittyvä byrokratia on lamauttavaa.