oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 00:52:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: kolaripyörän tuonti  (Luettu 22387 kertaa)
leesseri
Vieras
« : 15 Maaliskuu 2007, 21:53:46 »

selailin tullin sivuja ja huomasin kauhukseni,että ajoneuvon on oltava liikennekelpoisessa kunnossa,kun sitä tulliin kiikuttaa verotettavaksi...
ajatusleikkinä toisin kaadetun pyörän vaikka transylvaniasta,jonka paikallinen kreivi olisi päräyttänyt mättäikköön.pyörästä olisi tarkoitus tehdä suomen hienoin chopperi(tai ainakin suomen pykälien mukainen,eli ei kovin kaunis).eli mitä teen?.korjaan pyörän alkuperäiseksi,eli hitsaan hampaan jäljet tankista,laitan vilkut varsiinsa,oikaiset lokasiivet ja maalaan sen miranolilla myrkynvihreeksi.näin kelpo pyöräni olisi liikennekelpoinen ja verotus systeemi onnistuisi...vai tekisinkö kaikki muutokset(lakipykalien mukaan) ja sitten kiikuttaisin sen tulliin syynättäväksi...vai meneekö se niin,että ensin teen siitä liikennekelpoisen,tullaan,katsastan,teen muutokset ja muutoskatsastan...
todennäköisesti viimeinen vaihtoehto on ainoa oikea,sillä siinä pieni ihminen(kuvainnollisesti) joutuu tekemään helvetisti turhaa työtä,maksamaan itsensä kipeäksi ja elämään jalostajan maksalaatikolla kolme vuotta...olisiko valoa tunnelin päässä?.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 16 Maaliskuu 2007, 08:50:24 »

Sulla on tässä mietittävänä kaksi erillistä asiaa: [1] Mistä hommaat ne fyysiset palikat ja paljonko ne maksaa ja [2] minkä identiteetin (eli paperit, runko ja kone) pohjalta haluat pelisi rakentaa. Aina näitä ei kannata hommata samassa paketissa vaan tuo [2] hommataan jostain.

Jos aloitat rakentamisen jo maahantuodun ja rekisteröidyn pelin pohjalta on kustannuslaskenta melko suoraviivaista: Projektin hinnaksi tulee karkeasti osat + työt + muutoskatsastus. Osia voi saada esim. ulkomaisista kolaripyöristä hyvinkin edullisesti, silloin niistä maksetaan ostohinnan mukaan ALV ja tuontimaasta riippuen ehkä tullia. Jos tuot EU:n sisältä käytettyjä osia kumpaakaan ei tarvitse maksaa. Tämä myös sillä oletuksella, että et aio / voi käyttää sitä ulkomailta tuotavan laitteen identiteettiä (eri maksut).

Sensijaan jos tuot maahan projektin joka ei sellaisenaan ole ajokuntoinen mutta jonka pohjalta haluat sen näyttelylaitteesi rakentaa... Tässä neuvoisin rakentamisen aikatauluttamista kahteen osaan: Ensin rakennat sen mahdollisimman edullisesti rekisteröintikelpoiseksi. Tämä vaikuttaa mm. arvonmääritykseen ja autoveron määrään. Sitten kun peli  on kilvissä rakennat sen selloaiseksi kuin oikeasti haluat. Käytettyjen ajoneuvojen verotuksesta on kirjoitettu melko laajasti, tarkenna kysymystä mikäli kaipaaty lisäinfoa?

Kaikki edellinen tietenkin prosenttisääntöjen rajoissa, niistä on kokonaan eri ketju joiten niihin en tässä tarkemmin puutu...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
leesseri
Vieras
« Vastaus #2 : 16 Maaliskuu 2007, 10:51:48 »

koko aamun olen hyppinyt hattuni päällä ja lasetellut kirouksia...
eli en voi tehdä muutoksia(toki lakipykälät mielessä),tai jopa ihan valmiiksi,kun vien tulliin verotettavaksi?.nyt muistutan että ainoat oikeat harrikat tehtiin 1900luvun 50:nen ensimmäisen vuoden aikana.
kreivikin oli laatutietoinen.eli tulli luokittelisi sen hyväkuntoiseksi ja silti vero jäisi suhteellisen pieneksi.liikennekelpoiseksi rakentaminen tässä tapauksessa olisi turhaa ja mahdollisesti lisäkustannuksia tietävää nipomista...mutta palataampa pilvilinnoista maan pinnalle ja mietitään mistä saisi vaikka 40luvun harrikan,alkuperäiskuntoisena ja halvalla...(ja vielä kolaroituna eu-maasta).helpompi on voittaa lotossa ensi lauantaina 2,4miljuunaa.mutta lähden jatkamaan hatun päällä hyppimistä ja kirouksien lasettelua...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 16 Maaliskuu 2007, 12:03:39 »

Jos rakennat prosenttien puitteissa, eli säilytät alkuperäistä 50 prossaa, vanhan pyörän osalta on melko lailla se ja sama, miten verotuksen kanssa toimit. Nimittäin:

  • Ennen vuotta 1958 käyttöönotettujen veroprosentti on nolla, vaikka niitä olisi rakennettukin 49 %
  • Vähintään 25 vuotta vanhoihin sovelletaan tullin weteraanien verotusta koskevaa ohjetta, jonka seurauksena vero on kymppejä tai korkeintaan satasia. Kunnolla ei tässä ole merkitystä veron määrän osalta.

Jos taasen haluat tehdä omavalmisteen, niin vanhan raadon tuomisesta pohjaksi ei ole verotuksessa mitään hyötyä.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 16 Maaliskuu 2007, 15:02:11 »

koko aamun olen hyppinyt hattuni päällä ja lasetellut kirouksia...


Jep. Pyörien rakentelu kuluttaa hattuja. Ja juuri kun olet saanut ne pykälä- paperi ja muuta viranomaisasiat kuntoon niin sitten se poikii pimeällä metsätaipaleella ja kuusta asti tilattu kallis ja "parempi" varaosa ei sovikaan...

  eli en voi tehdä muutoksia(toki lakipykälät mielessä),tai jopa ihan valmiiksi,kun vien tulliin verotettavaksi?.


Tottakai voit. On eri asia kannattaako se.

mietitään mistä saisi vaikka 40luvun harrikan,alkuperäiskuntoisena ja halvalla...(ja vielä kolaroituna eu-maasta).helpompi on voittaa lotossa ensi lauantaina 2,4miljuunaa.mutta lähden jatkamaan hatun päällä hyppimistä ja kirouksien lasettelua...

Kuten Wintteri tuossa jo laskeskeli niin tällaisen wanhemman pelin kanssa ei veroista ole kovin suuria huolia, huolet on muualla....
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto