oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Marraskuu 2024, 05:27:29 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 ... 9 10 [11]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa  (Luettu 424863 kertaa)
Mattson
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #150 : 10 Kesäkuu 2015, 09:29:17 »

Heitetääs tällänen kurvipallo porukalle.

Vuosimallin 2008 pyörä, kuutiotilavuus 125cc, 2 tahti. Mitäs kaikkea tuossa tulee ottaa huomioon mm muutosprosenttien yms suhteen kun tarkoitus olisi muuttaa käyttövoima bensiinistä sähköksi Iskee silmää eli luonnollisesti alkuperäinen moottori pakareineen poistetaan ja korvataan sähkömoottori+akustopaketilla. Kun esim päästöjähän tuosta ei tule ensinkään niin niistä tuskin tarttee lappujakaan.

Ja mielipide on jokaisella, ne saa minun puolestani vapaasti myös pitää ominaan Iskee silmää
« Viimeksi muokattu: 10 Kesäkuu 2015, 09:33:06 kirjoittanut Mattson » tallennettu
jsantala
Full Member
***
Viestejä: 79


kWsaki.com


« Vastaus #151 : 10 Kesäkuu 2015, 10:10:29 »

Väärä topic mielestäni, joten vastasin tänne: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1919.msg10817#new
tallennettu

GPX750R sähköistysprojekti yms. http://kWsaki.com
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #152 : 22 Kesäkuu 2015, 10:55:21 »

Ajankohtainen kakkonen huomenna tiistaina 23.6.2015 kello 21:00 "Prätkien meluhaitat kuuluvat ja tuntuvat": http://areena.yle.fi/1-2449115
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
pommittaja
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #153 : 06 Maaliskuu 2016, 18:57:28 »

Moro!

Joltain tietävältä tai tietäviltä haluaisin kysellä sellaista asiaa kun omistan Busan vm.2013 ja ajatuksena olisi istuttaa siihen turbo Pyörittää silmiään, mitä säännöksiä katsastusta ajatellen rakenteluun on laitettu kapuloiksi rattaisiin muuta kuin melutaso +5db vakioon max, katalysaattorin mallin päästöt, ja jos olen aikaisemmin lukemaani oikein lukenut niin kun kaikki osat pitää olla e-hyväksyttyjä niin tehorajaako ei ole ollenkaan???
Jos/kun joku tietää asiasta enemmän kuin minä niin vastauksia otetaan vastaan!! Järkyttynyt
tallennettu
kiwi
Newbie
*
Viestejä: 3


Custom Farm Motorcycles


« Vastaus #154 : 08 Maaliskuu 2016, 17:07:40 »

Mahtaako mennä samaan tapaan ku autoissa, että kaiken on oltava kyseiseen kulkineeseen hyväksyttyä ja tarkoitettua? Tehorajakin saattas olla jossain, ei voi olla liian helppoa.
tallennettu
valexi
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #155 : 21 Huhtikuu 2016, 18:42:01 »

Ymmärsinkö oikein, että esim. vuoden 2007 vuosimallin moottoripyörään voidaan asentaa turboahdin, mikäli teho ei nouse yli 10%?

Eli pakoputkistossa on kyseiseen moottoripyörään tarkoitettu E-hyväksytty katalysaattori ja penkkilappu, joka todistaa ettei teho ole noussut yli 10%
tallennettu
Malco
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #156 : 18 Toukokuu 2016, 12:57:50 »

Kokeillaanpa tätä kautta: Olenko oikeassa, jos oletan että moottoripyörän tehorajoitteet alkuperäiseen verrattuna eivät ole voimassa, mikäli pyörän katsastaa omavalmisteena ?
tallennettu
Erkko!
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #157 : 18 Tammikuu 2017, 15:33:59 »

Moro,

pitäisi keväällä alkaa rakentamaan 500cc ´78 vuosimallin Hondaa. Testimielessä tein sille jo vakio putkistolla ja puhelimen äänenpaine apilla testin ja sain reilun 80dB(A) mittaustuloksen aikaiseksi. Pakoputkistohan siinä on menossa uusiksi, joten vähän jännittää minkälaisia arvoja tulen saamaan konttorilla. Kuitenkin mikä tässä eniten ihmetyttää on suuri gappi:
Lainaus
B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät

Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat:

•Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A)
•1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A)

Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):

•Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A)
•1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A)
•1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A)

Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain.
Eli mikäli huonosti menee, niin staattinen arvo on yli sallitun 106dB(A):ta, joten siirrymme ohiajo mittaukseen. Mutta hupsis, moottorin tilavuus on oikeasti 497cc, joten sille ei ole mitään arvoja? Otetaan selkeämpi tilanne, jossa on käytössä vaikka 350cc pyörä. Toisesta taulukosta löytyy arvo, muttei toisesta. Mitenkä tälläisessä tilanteessa toimitaan?
tallennettu
Dunnoatte
Newbie
*
Viestejä: 2



WWW
« Vastaus #158 : 03 Heinäkuu 2018, 17:45:38 »

   Käytin tänään -73 rautiksen rekisteröintikatsastuksessa. Homma tyssäsi melunmittaukseen, jossa saatiin tulokseksi 105dB. Raja kuulemma 85dB  Huh . Mittaus suoritettiin oikeaoppisesti kahden pysäköidyn auton välissä, joista toinen oli vielä asuntoauto  Pyörittää silmiään pientä ääniaaltojen kimpoilua saattoi siis olla ilmassa. ..
  Huomenna uudestaan lakia lukeneena ja hieman viisaampana kokeilemaan. Kyllä saa näköjään aika tarkkana olla asiakkaan roolissakin.
tallennettu
Dunnoatte
Newbie
*
Viestejä: 2



WWW
« Vastaus #159 : 04 Heinäkuu 2018, 17:28:33 »

   Käytin tänään -73 rautiksen rekisteröintikatsastuksessa. Homma tyssäsi melunmittaukseen, jossa saatiin tulokseksi 105dB. Raja kuulemma 85dB  Huh . Mittaus suoritettiin oikeaoppisesti kahden pysäköidyn auton välissä, joista toinen oli vielä asuntoauto  Pyörittää silmiään pientä ääniaaltojen kimpoilua saattoi siis olla ilmassa. ..
  Huomenna uudestaan lakia lukeneena ja hieman viisaampana kokeilemaan. Kyllä saa näköjään aika tarkkana olla asiakkaan roolissakin.

Juu ei. Kuulemma samanlaisen pyörän tyyppikilvestä löytyy tämä desibeliarvo, joka oli tänään 86dB. Ja tämä lukema pätee ohiajomittauksella. En tiedä miten voi hylätä, jos mittaustapakin oli väärä, mutta eipä siinä. Koitin kertoa näistä rajoista, mutta kehotti vain laittamaan pyörän kuntoon. Jätin leikin sikseen ja laitoin alustavaa kyselyä toiselle asemalle.
   Onko joku muuttunut näiden asetusten suhteen?
Pyörä on siis XLCH 1000 vuosimallia 1973, tuotu USAsta 7 vuotta sitten. Eikös tuohon pitäisi päteä tuo 106dB:n raja?
tallennettu
Sivuja: 1 ... 9 10 [11]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto