oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 02:40:48 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ruiskuosat, eu-speksit, ...  (Luettu 15293 kertaa)
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« : 13 Kesäkuu 2007, 20:45:32 »

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=42.0 tiesi kertoa jotain siitä mitä eu-speksit "sallivat" missäkin versiossaan.

Muistelen autopuolella, että EU-# kieltäisi kaikki moottoriin tehtävät muutokset; ruiskun parametrien muuttamisen, korkeammat nokat jnpp.

Itseä asia alkoi kiinnostamaan kun Guzzista (vm.2000) laukesi TPS. Ducati käyttää samaa palikkaa, joten soitot Ducati ja Guzzikauppoihin kertoivat karun totuuden: Ducati-palikkana 343e ja Guzzi-pussissa 295e...

Koitin sovitella geneeristä Bosch-osaa (20e) Weber-Marellin tilalle, mutta opin prosessissa että WM on epälineaarinen, kun taas B lineaarinen. Ei voittoa... Alkuperäistä ruutanohjausta ei voi sovittaa lineaariseksi, joten pakko on ostaa epälineaarinen, mieluiten juuri oikea, kas kun seos ja ennakko riippuu TPS:n näytöstä.

Kävi ilmi että HD:n joissain malleissa käyttämänsä TPS on Amerikassa noin 40 USD ja Suomessa riehakkaan edulliset 85e (eikös WM ole eurooppalainen?). HD:n pulikka on epälineaarinen, riittäävällä tarkkuudella sama kuin Guzzissa.

Siinä vaiheessa kun tajusin, että HD-TPS:ää ei ole kokonaisuutena hyväksytty Guzzin osaksi, oivalsin, että ainoa vaihtoehto (jostain ajankohdasta eteenpäin) on käyttää valmistajan (edullista!!) omaa palikkaa.

Kun ECU ja TPS naitetaan yhteen, eikä ECUa voi säätää, on valmistaja luonut itselleen luvan laskuttaa ihan mitä vaan kuluvasta osasta. TPS kun on mekaaninen pulikka ja kuluu käytössä. Motoristi joko maksaa sen mitä valmistaja pyytää tai romuttaa pyörän.

Tässä kohtaa otsasuonet pullottivat jo aika pahasti...

Olenko pihalla vai en? Olenko ymmärtänyt jotain väärin ja jos niin missä kohtaa?

Ongelmasta en jaksa itse oman moponi osalta ottaa ressiä, mutta uusissa pyörissä ongelma on tai ei ole todellinen.

MotoJussi & California K
« Viimeksi muokattu: 13 Kesäkuu 2007, 21:51:31 kirjoittanut MotoJussi » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 14 Kesäkuu 2007, 09:42:28 »

Jep, tämä on näitä asioita joista tulee ongelmia joidenkin vuosien kulutua. Toisaalta voinee arvata, että kolmannen osapuolen bulkkivaraosien tarjonta kasvaa kysynnän suhteessa. Tämä ei tietenkään poista ongelmaa jos näistä ei-genuiini-osista puuttuu se maailman pelastava (e)-merkki.

Sarjavalmisteille ja sellaisina hyväksyttyinä kunnollista ratkaisua ei siis ole tiedossa. Sensijaan oma- ja piensarjavalmisteiden kohdalla tähän voi olla ratkaisu päästömittausten (katso: Päästömittausprojekti etenee 13.6.2007) kautta. Ehkä tästä olisi apua myös muunnelluille pyörille...? Jos siis pääsee päästörajoista läpi niin ei ole väliä miten tai millä palikoilla homma on toteutettu...
« Viimeksi muokattu: 14 Kesäkuu 2007, 09:48:04 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto