oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 18:40:00 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pyörän säilöönotto?  (Luettu 24750 kertaa)
Moubabone
Newbie
*
Viestejä: 1


« : 23 Kesäkuu 2007, 13:12:15 »

Joo eli tossa eilen poliisit sitten veivät kevaristani kilvet (Husqvarna SM), koska pyörästä puuttuivat vilkut ja peilit ja lisäksi pyörästä ei löytynyt 11kw vaan suunnilleen 22kw.
Eli oltiin ajelemassa parin kaverin kanssa ja meidän piti ajella kilon läpi, käännyttin valoista kiloon päin ja vastaikkesesta suunnasta tuli mp-kyttä joka luonnollisesti kääntyi myös kiloon päin ja hän ajoi minun ja kahden kaverin välissä. Mp-kytän mielenkiinto taisi herätä kun vaihdoin kaistaa ja jalalla näytin suuntamerkin. Tämän jälkeen hän ajoi vierelleni ja näytti että seuraa ja vei kilonpoliisiaseman eteen ja hetkeä myöhemmin paikalle saapui myös punanen r1 sivari. Heti ensimmäiseksi kysyi paljonko tehoa jotain siihen mumisin ja sitten sano että pyörä käyntiin ja pistin pyörän käymään ja poliisi anto kaasua siinä sitten ja sen jälkeen ku oli tarpeeks testannu, hän siis nosti kierroksia tyhjäkäynnillä ei ajanut pyörää, niin sen jälkeen sanoi että kyllä tästä yli 11kw löytyy. Minä sitten myönsin että niinhän se asia on. No jälkeen päin kysyin poliisilta että mitäs ois tullu jos oisin vain sanonut että kyllä siinä on se 11kw eikä yhtään enempää, niin siihen poliisi vastasi että pyörä olisi jäänyt heidän haltuunsa ja maanantaina olisi sitten viety pyörä penkkiin. Mutta olisiko tuo ollut mahdollista? Eli olisiko poliisi saanut ottaa pyöräni takavarikkoon jos epäilevät että on liikaa tehoa? Koska eihän poliiseja ole pakko päästään omaan kotiinsa ellei heillä ole etsintälupaa, en kyllä tiedä voiko tuohon verrata, mutta jos joku sattuis tietämään asiasta enemmän niin voisi varmasti selventää asiaa? Virnistää
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 24 Kesäkuu 2007, 10:34:10 »

...Koska eihän poliiseja ole pakko päästään omaan kotiinsa ellei heillä ole etsintälupaa...

Eikös tämä nyt ole urbaani legenda ameriikan poliisisarjoista... Kyllä poliisi tulee sisään jos on syytä epäillä rikoksesta.

Santtu varmaan osaa vastata paremmin tuohon takavarikko-oikeuteen, itse näkisin kyllä että se on täysin mahdollista.
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #2 : 25 Kesäkuu 2007, 21:56:38 »

kyl ainaki mopot on lähteny Pyörittää silmiään
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
hakki
Jr. Member
**
Viestejä: 27



WWW
« Vastaus #3 : 26 Kesäkuu 2007, 15:01:01 »

tsygästä en osaa sanoo mut skoudet voi tulla ineen himaan 'henkilöetsinnän' turvin, varsinainen tavaroiden penkominen vaatii kotietsintäluvan...
tallennettu

-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa, eihän se olis enää kivaa.
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 29 Kesäkuu 2007, 11:12:22 »

Omaisuudella on hyvin vahva perustuslaillinen suoja eikä sitä voi pienin perustein takavarikoida. Mun muistaakseni takavarikko soveltuu tapauksiin joissa esimerkiksi epäillään autoveron maksamattomuutta, varastettua omaisuutta tai muuta petosta tai pelätään, että ajoneuvo jostain syystä "häviää". Se, että epäillään tehojen olevan pielessä ei mun mielestä täytä takavarikon kriteereitä.

Ajoneuvo ei siis siten olisi voinut jäädä poliisin haltuun, ainakaan nimikkeellä takavarikointi. Sensijaan se olisi voitu määrätä esim. ajokieltoon ja uusintakatsastukseen tehonmittauksineen (kilvet pois). Tässäkin tapauksesa omistaja olisi voinut viedä kilvettömän pyörän vaikka kotitalliin. Ovela miliisi olisi toki kuvannut tekniikan yksityiskohtaisesti niin, että konttorilla olisi sitten selvinnyt onko kotikäynnillä mitään muutettu. Mutta tämä menee melkoiseksi spekuloinniksi, kaikenlaista siis olisi voinut tapahtua.

Vaikka tuo yllä vihjaamani kilpien vienti on tällaisessa tapauksessa todennäköisesti lain kirjaimen mukainen toimenpide niin mielestäni se olisi lain henkeä ja yleistä oikeuskäsitystä vastaan. Kilpien vienti pitää rajoittaa tapauksiin, joissa ajoneuvosta on selvää vaaraa turvallisuudelle. Tehon pieni nosto ei ole tällainen kriteeri ja siten (annettujen tietojen perusteella) olisi poliisi syyllistynyt harkintavallan väärinkäyttöön (spekulointia).

Poliisin kannalta ongelmana on, että ajoneuvotietojärjestelmään ei kirjaudu tieto katsastukseen määräämisestä, kilpien vienti on tällä hetkellä ainoa tapa varmistaa asia.

Nämä takavarikoinnin ehdot ovat mulle kuitenkin hiukan harmaata aluetta enkä juuri nyt ehdi penkomaan Finlexiä. Myös foorumille vastaustahti on hiukan hidasta näin keskellä ajokautta, myös niillä joiden peli ei ole vielä(kään) ajossa... Wintteri korjannee facktat kohdalleen?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
hakki
Jr. Member
**
Viestejä: 27



WWW
« Vastaus #5 : 29 Kesäkuu 2007, 12:41:13 »

Vaikka tuo yllä vihjaamani kilpien vienti on tällaisessa tapauksessa todennäköisesti lain kirjaimen mukainen toimenpide niin mielestäni se olisi lain henkeä ja yleistä oikeuskäsitystä vastaan. Kilpien vienti pitää rajoittaa tapauksiin, joissa ajoneuvosta on selvää vaaraa turvallisuudelle. Tehon pieni nosto ei ole tällainen kriteeri ja siten (annettujen tietojen perusteella) olisi poliisi syyllistynyt harkintavallan väärinkäyttöön (spekulointia).
samoilla linjoilla mut olisiko mahdollista myös viedä kilvet vakuuttamattomuuden johdosta?? (tsygässä vakuutukset 11kW mukaan) eikä muutenkaan tieliikenneasetusten mukaisessa kunnossa (puuttui vilkut, peili...) ja koska pyörä oli tehoiltaan snadisti bulimpi (200%) Viehän skoudet kotilostakin kilvet kun on leimaamatta, niin miksei muutoskatsastamattomasta pyörästä??
tallennettu

-Hakki-
jos ajaminen olisi mukavaa, eihän se olis enää kivaa.
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #6 : 29 Kesäkuu 2007, 14:27:29 »

Autoilla ”käyttökielto” on jo automaattisesti voimassa silloin kun katsastuksen määräaika on ylitetty. Jos ajoneuvo tavataan tien päältä on jo rikottu ekan portaan sanktiota (käyttökieltoa) ja kilvet lähtee automatic. Tien päällä voidaan langettaa ”ajokielto” ja silloin jos on aihetta epäillä ettei ajokielto riitä matkan pysäyttämiseen tai matkan jatkaminen on vaarallista itselle tai muille, niin silloin poliisi voi suoraan tehostaa tätä kieltoa viemällä kilvet. Poliisi voi langettaa ajokiellon ja antaa myös todistuksen jolla saa ajaa esim. kotiin ja konttorille tmv. Poliisilla on siis täysi harkintavalta asiassa, mutta sanoisin että peilit ja vilkut ei puutu vahingossa ja ilman niitä en antaisi itsekään jatkaa ajoa edes sinne kotiin ja konttorille sitähän voisi naapurin nuoret nähdä ja tehdä perässä... Kun hommasta näkee ettei vanha mies Hymyilee liikkeellä ollut huolimattomuuttaan tai ettei tietäisi vakuutusvaatimuksista ja sillä on himassa kuitenkin peräkärry metsäpyörää varten. Vakuutusmaksu on siis nelinkertainen ja kymmenkertainen, jos vakuuttamattomalla ajoneuvolla aiheuttaa kolarin. Mutta tosiaan säilöön ei poliisi voi ottaa tällaisista rikkomuksista tai sitten mukana on muutakin.

Alla vielä säädöstekstit.
Ajokieltoon määrääminen (Ajoneuvolaki 84 §)
Jos teknisessä tienvarsitarkastuksessa tai muutoin todetaan, ettei ajoneuvo rakenteeltaan, varusteiltaan tai kunnoltaan täytä säädettyjä vaatimuksia tai jos ajoneuvo on käyttökiellossa, poliisimies, tullimies tai rajavartiomies voi estää ajoneuvon käyttämisen liikenteessä ja määrätä ajoneuvon ajokieltoon ottamalla pois rekisterikilvet ja rekisteröinnistä annetun todistuksen tai muunlaisin tarvittavin keinoin. Jos ajoneuvossa oleva puutteellisuus ei aiheuta välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle tai merkittävää haittaa ympäristölle, poliisimies, tullimies tai rajavartiomies voi ajoneuvon käyttöä estämättä määrätä ajan, jonka kuluessa puutteellisuus on korjattava.
Ajoneuvohallintokeskus voi määrätä ajoneuvon ajokieltoon, jos ajoneuvon rakennetta on muutettu 7 §:n 2 momentissa tarkoitettujen säännösten vastaisesti.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään, millä ehdoin 1 ja 2 momentissa tarkoitetun ajoneuvon saa kuljettaa säilytettäväksi, korjattavaksi ja katsastettavaksi. Valtioneuvoston asetuksella säädetään myös rekisterikilpien ja rekisteröinnistä annetun todistuksen käsittelystä ja palauttamisesta.

Katsastamattoman ja epäkuntoisen ajoneuvon käytön estäminen (Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta 21 §)

1. Jos poliisi-, tulli- tai rajavartiomies on ajoneuvolain 84 §:ssä tarkoitetulla tavalla estänyt rakenteeltaan, varusteiltaan tai kunnoltaan puutteellisen taikka katsastamattoman ajoneuvon käytön liikenteessä ja määrännyt ajoneuvon ajokieltoon, hänen on tehtävä rekisteröintitodistukseen ajokieltoa koskeva merkintä. Viranomaisen haltuunsa ottama rekisteröintitodistus tai haltuunsa ottamat rekisterikilvet on toimitettava ajoneuvon omistajan tai haltijan ilmoittamaan katsastustoimipaikkaan, jonka on viipymättä merkittävä ajokielto ajoneuvoliikennerekisteriin tai ilmoitettava siitä Ajoneuvohallintokeskukselle. Hyväksytyn katsastuksen jälkeen rekisteröintitodistus ja rekisterikilvet on jälleen luovutettava ajoneuvon omistajalle tai haltijalle, jollei ole olemassa muuta ajoneuvolain 84 §:ssä tarkoitettua perustetta, jonka vuoksi rekisteröintitodistus ja rekisterikilvet on otettu tai voidaan mainitun 84 §:n mukaan ottaa pois. Katsastustoimipaikan on merkittävä ajokiellon päättyminen rekisteröintitodistukseen, sekä ajoneuvoliikennerekisteriin tai ilmoitettava ajokiellon päättymisestä Ajoneuvohallintokeskukselle.

2. Jos ajoneuvon käyttö on estetty 1 momentissa tarkoitetulla tavalla, poliisi-, tulli- ja rajavartiomies voi antaa todistuksen, joka oikeuttaa ajoneuvon kuljettamiseen säilytettäväksi tai korjattavaksi lähimpään paikkaan, jossa korjaus voidaan tarkoituksenmukaisesti suorittaa, ja korjauksen jälkeen katsastettavaksi. Todistuksessa on mainittava, minne ja miten ajoneuvon saa kuljettaa sekä kuinka kauan todistus on voimassa.

3. Jollei viranomaisen 1 momentissa tarkoitetulla tavalla haltuunsa ottamaa rekisteröintitodistusta tai haltuunsa
ottamia rekisterikilpiä noudeta katsastustoimipaikasta kuuden kuukauden kuluessa haltuunotosta, rekisteröintitodistuksen ja rekisterikilpien kanssa menetellään siten kuin Ajoneuvohallintokeskus määrää.

Takavarikon edellytykset (Pakkokeinolaki 4 luku 1§)

Esine tai asiakirja voidaan takavarikoida, jos on syytä olettaa, että se voi olla todisteena rikosasiassa tai on rikoksella joltakulta viety taikka että tuomioistuin julistaa sen menetetyksi.
Mitä 1 momentissa säädetään, koskee myös tietoa, joka on tietokoneessa tai muussa vastaavassa tietojärjestelmässä taikka sen tallennusalustalla (data).
Mitä tässä luvussa säädetään asiakirjasta, sovelletaan myös datan muodossa olevaan asiakirjaan

Suhteellisuusperiaate (6 luku 1a§)

Tässä laissa tarkoitettuja pakkokeinoja saadaan käyttää vain, jos pakkokeinon käyttöä voidaan pitää puolustettavana ottaen huomioon tutkittavana olevan rikoksen törkeys, rikoksen selvittämisen tärkeys sekä rikoksesta epäillylle tai muille pakkokeinon käytöstä aiheutuva oikeuksien loukkaus ja muut asiaan vaikuttavat seikat.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto