Tämä paska taas tapetilla. Pientä lohtua siitä, että olennainen virkapää toteaa kansallisena kommenttina asian juuri harrastajien toimittaman perusviestin ja tieteellisen todistusaineiston mukaisesti. Mutta, katsastaminen ei ole Brysselin psykopaattien asialistalla ainoa kohta.
http://www.kaleva.fi/uutiset/eu-haluaa-katsastaa-moottoripyorat/868556EU haluaa katsastaa moottoripyörät
Paraneeko moottoripyöräilyn liikenneturvallisuus, mikäli määräaikaiskatsastukset ulotettaisiin myös niihin? Siinä kysymys, johon Suomi joutuu lähitulevaisuudessa ottamaan kantaa.
EU komission uusimman liikenneturvallisuusohjelman tavoitteena on puolittaa Euroopan tieliikennekuolemat tulevan vuosikymmenen aikana. Ohjelmaan sisältyy useita EU:n eri jäsenvaltioissa toteuttavia aloitteita, joilla tähdätään ajoneuvojen, tiellä liikkujien ja liikenneympäristön turvallisuuden parantamiseen.
Erityisen voimakkaasti ohjelmassa puututaan moottoripyöräilyyn.
Ohjelmassa todetaan, että vaikka kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet ja vakavat loukkaantumiset ovat vähentyneet merkittävästi muussa ajoneuvoliikenteessä, moottoripyöräilijöiden onnettomuusmäärissä muutos on ollut vähäisempi tai tilanne on pysynyt ennallaan.
Tilanteen parantamiseksi ohjelma luetteleekin joukon toimenpiteitä, joilla tilannetta voitaisiin jatkossa parantaa. Niitä ovat muun muassa kaksipyöräisin vaadittavat kehittyneet jarrujärjestelmät ja automaattisesti syttyvät ajovalot.
Lisäksi EU:n alueella myytävien kaksipyöräisten ajoneuvojen virittäminen on tarkoitus tehdä vaikeaksi tiukentamalla virityksen estoon liittyviä vaatimuksia.
Jo nyt kiistanalaisimmaksi osaksi ohjelmaa on noussut katsastuksia ja tarkastuksia koskevan EU-lainsäädännön ulottamisen koskemaan myös moottoripyöriä ja muita kaksipyöräisiä moottoriajoneuvoja.
Tiukasti tulkiten tämä vaatimus koskisi moottoripyörien lisäksi siis myös mopoja.
Liikenneneuvos Kari Saari Liikenne- ja viestintäministeriöstä suhtautuu vaatimukseen epäilleen ja kaipaa aiheesta hyöty-kustannus-analyysia.
Hänen mukaansa olisi syytä selvittää, kuinka moni moottoripyöräonnettomuuksista itse asiassa johtuu teknisestä viasta, joka katsastuksella voitaisiin kenties estää.