squid
|
|
« : 13 Tammikuu 2013, 12:19:58 » |
|
Euroopan parlamentti hyväksyi 20.11.2012 uuden tyyppihyväksyntäasetuksen L-luokkien ajoneuvoille, eli myös moottoripyörille. Uusien L-luokkien tyyppihyväksyntäsääntöjen taustalta löytyy pyrkimys turvallisempaan moottoripyöräilyyn. Moottoripyörät ovat ajoneuvokantaan suhteutettuna yliedustettuina eurooppalaisissa onnettomuustilastoissa, mihin uusilla säädöksillä halutaan vaikuttaa.
Turvallisuutta pykälänikkarit parantavat määräämällä ABS-jarrut ilman poiskytkentämahdollisuutta pakollisiksi yli 125-kuutioisiin moottoripyöriin. Piikkeihin riittää ABS:n lisäksi myös yhdistelmäjarrut. Vapautuksen tästä saavat määritelmän mukaiset enduro- ja trialmoottoripyörät – määritelmä on kuitenkin varsin tiukka ja poissulkee käytännössä muut kuin kilpaendurot ja -trialit ulkopuolelleen. Bomberointi ja vaikkapa rata-ajo katupyörällä ovat tietenkin byrokraatin silmissä täysin tarpeetonta ja paheksuttavaa, eikä niitä silmälläpitäen tarvitse asetuksissa joustaa, mutta eivät ole Brysselin herrat tainneet sisäistää sitä, että joku hullu suomalainen saattaa ajaa välillä myös soratietä. Ihan pakonkin edessä.
Uutena ihanuutena on rajoitetun tehon L3e-A2 -luokka (alle 35kW). L3e-A2-luokan pyöriä ei jatkossa saa tehdä pyöristä, joiden alkuperäinen teho on yli kaksinkertainen tehorajaan nähden, eli isot tehorajoitetut pyörät siirtyvät historiaan. Rajoitetun tehon kalusto on varustettava virittämisen estävillä järjestelyillä. Toisaalta jäsenmaat (lue: Ranska) eivät enää saa rajoittaa moottoripyörien maksimitehoa 74 kilowattiin. Pelätty täystehoisten ”roplauskielto” jäi myös toteutumatta.
Päästöosastolla uusiin moottoripyöriin päästötasoksi tulee Euro 4 vuodesta 2016 alkaen ja Euro 5 vuodesta 2020 alkaen. Päästötason on pysyttävä sallituissa rajoissa 35 000 kilometrin ajan. Moottoripyöriin tulee moottorin oikean toiminnan valvomisen mahdollistava OBD-järjestelmä pakolliseksi.
Entäs rakentelijan näkökulmasta?
Asian uutisoinnissa on keskitytty lähinnä uusia pyöriä koskevan ABS-jarrupakon ruotimiseen. Tähän yhtenä syynä lienee se, että asetuksen markkinavalvontaa koskeva osuus on varsin monimutkaisesti kirjoitettu, mutta se ei voi olla vaikuttamatta rakentelijoihin. Markkinavalvonnan osalta asetus nimittäin määrää, että vuoden 2016 ja sitä uudempiin malleihin myynnissä saa olla ainoastaan EU-tyyppihyväksyttyjä tai kansallisesti hyväksyttyjä tai muuten vaatimukset täyttäviä ajoneuvoja, komponentteja sekä tarvikkeita. Markkinavalvonta tulee kuitenkin mahdollisesti aiheuttamaan huomattavasti harmaita hiuksia ja poltettua tupakkia. Itse asiassa ei ole selvää, mitä velvollisuuksia ja kenelle asetuksessa säädetään – saako esimerkiksi netistä tilata osia vapaasti, vai onko ei-hyväksyttyjen osien omaan käyttöön tuominenkin rangaistavaa? Entä, jos pyöräänsä tekee osia itse? Komissio ei ole myöskään listannut osia ja komponentteja, joilla se katsoo olevan vaikutusta turvallisuuteen tai ympäristönsuojeluun, joten käytännössä tarkempi analysointi on mahdotonta, toivoa sopii, että jonkinlainen realismi säilyy valvottavien osien suhteen. Kilpailukäyttöönhän saa jatkossakin tuoda ja myydä juuri sellaisia osia, kuin sattuu huvittamaan, mutta kuka niiden käyttöä valvoo ja millä resursseilla?
Piensarja- ja yksittäishyväksynnät jätetään kansalliseen päätäntävaltaan, mikä ilahduttanee kotimaisiakin rakentelijoita ainakin teoriassa. Kansallinen hyväksyntä ei luonnollisesti takaa hyväksyntää toisessa EU-maassa. Tässäkin on kotimaisesta näkökulmasta hieman epäselvyyksiä, sillä asetus ei tunne kotimaista muutoskatsastuksen käsitettä lainkaan. Muutoskatsastettu ajoneuvo lakkaa olemasta tyyppihyväksytty, eli sitä koskevat määräykset jäävät kansalliseen päätäntävaltaan, mikä teoriassa kuulostaa hyvältä, mutta kokemus paikallisesta byrokraatista on osoittanut, että jäykkyydessä EU-virkaveli jää monesti kauas taa.
Kuluttajan kannalta positiivisena seikkana asetuksen mukaan moottoripyörävalmistajien on sallittava pääsy ajoneuvoa koskeviin teknisiin asiakirjoihin ja manuaaleihin, eli käytännössä tehtaan huoltomanuaalit tulevat vapaasti saataville.
Asetus hyväksyttiin murskalukemin, 677 paikalla olleesta MEPistä 643 äänesti asetuksen puolesta. Vanhempia pyöriä uusi asetus ei tietenkään koske, joten miettiessään rakentelun tulevaisuutta voi laskea 1+1…
Uuden asetuksen ja sen tulkitsemisen sekä soveltamisen kanssa on odotettavissa vähintään kohtuullista jumppaa vuodelle 2013.
|