oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Marraskuu 2024, 22:34:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Alumiinirungon säädöksistä kysymys?  (Luettu 15367 kertaa)
tero t.
Newbie
*
Viestejä: 2


« : 11 Syyskuu 2014, 19:55:40 »

aloitetaan nyt näin, että pyörä vm 1991 Yamaha fzr 1000 ja pyörä menossa työn alle tämän kuun jälkeen. Tähän runkoon on hitsattu tehtaalla kiinni tuollainen kolmiomallinen käikäle joka toimii lähinnä penkin alustana ja takahäkin kiinnityskohtana. Saako tuon kyseisen käikäleen poistaa tai muokata siitä suurimman osan pois??? Säädöksethän koskevat rungon kantavia rakenteita joita ei saa porata, leikata eikä hitsata eikös, mut tämä pala ei kai sellainen ole?? Tuo kyseinen pala on vaan tiellä pahasti ja tarve saada se pois uuden takahäkin tieltä  Pyörittää silmiään
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #1 : 16 Syyskuu 2014, 11:54:15 »

Teräsputkirunkoisessa pyörässä voi muuttaa varsin vapaasti ja näkemykseni mukaan silloinkin kun esimerkiksi takarunko on kiinni varsinaisessa rungossa pulttiliitoksella. Myös alumiinirungon osalta.

Finlex: http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078
7 §
Runkomuutokset ja -korjaukset

1. Ajoneuvon rungon rakenteen saa muuttaa, ja korjata hitsaamalla tässä pykälässä säädetyin ehdoin. Rungon saa vaihtaa malliltaan alkuperäisestä poikkeavaan vähintään suurimmalta teknisesti sallitulta massaltaan ja teholtaan samansuuruiseen ajoneuvoon tarkoitettuun. Kevytmetallista tehtyä runkoa saa työstää sen kantavien rakenteiden lujuuteen vaikuttavalta osalta vain ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.

Vaikuttaisi sille että asia on tulkinnanvarainen ja hieman negatiivinen aikeesi suhteen. Kestääkö runko enää vaadittavassa määrin jos siitä poistetaan materiaalia? Tiukasti tulkiten on ilmeisesti kyse runkomuutoksesta jos osa on hitsattu runkoon.

Toisaalta: onko tarkoitus tehdä niin suuria muutoksia että pyörä olisi alistettava joka tapauksessa muutoskatsastukseen?
tallennettu
tero t.
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #2 : 18 Syyskuu 2014, 19:53:23 »

Juurikin sen puolesta asian esille otin, koska asia on mielestäni verrannollinen siihen kun esim iö gikseristä silpastaan runkoon hitsattu takahäkki pois ja tilalle tehdään teräsputkesta uusi. Itse olen katsastanut yhden turbogikserin näillä muutoksilla ja ei siinä ollut mitään mainittavaa tästä muutoksesta. Itse runkokehtoahan tuossa ei muuteta ja mielestäni ei vaikutusta kantaviin rakenteisiin ja siksi juurikin otin asian esille  Iskee silmää
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto