Perussuomalaisten kansanedustaja Kimmo Kivelä jätti hallitukselle kirjallisen kysymyksen itse rakennettujen autojen ja moottoripyörien pakokaasukatsastusmenettelystä.
Suomessa toimii useita harrastekerhoja, työpajoja ja jopa ammattioppilaitoksia, jotka rakentavat sekä moottoripyöriä että keveitä urheiluautoja liikennekäyttöön vuosittain noin 200 kpl. Itse rakennetuista ajoneuvoista noin puolet on moottoripyöriä ja noin puolet autoja.
- Näillä ajoneuvoilla ajetaan pääasiassa kesällä noin 3 000-4 000 kilometriä. Näin ollen niiden aiheuttama hiilijälki on mitätön, Kivelä huomauttaa.
Moottoripyörien moottorit tuodaan pääosin Yhdysvalloista. Yhdysvalloista tuodut moottorit eivät täytä tällä hetkellä EU-direktiivin pakokaasumääräyksiä. Suomessa on asiaa tulkittu niin, että itse rakennettujen ajoneuvojen pakokaasumittaukset on suoritettava tyyppihyväksynnän edellyttämällä tavalla.
- Suomen menettely vaikeuttaa harrastustoimintaa ja lisää kustannuksia. Maassamme ei ole mahdollista tehdä pakokaasumittauksen tyyppihyväksyntää, koska ei ole vaadittavia laitteita. Harrastajat joutuvat teettämään katsastuksen Ruotsissa, mikä maksaa noin 2 000 euroa.
- Samalla se on noin 200 000 euron ”tulonsiirto” Ruotsiin vuosittain. Suomen kaltainen menettely ei ole käytössä EU-maa Ruotsissa, vaan siellä näillekin ajoneuvoille riittää normaalin katsastuksen yhteydessä tehty pakokaasumittaus, Kivelä muistuttaa ja kysyy hallitukselta, mitä se aikoo tehdä mahdollistaakseen kohtuuhintaiset pakokaasumittaukset Suomessa.