Jos on alkuperäinen runko niin valukappale on ihan hyvin hitsautuvaa materiaalia. Itse olen hitsaillut noita vaihtelevasti joko TIG:llä tai MIG:llä. Tärkeää kuitenkin on huolellinen esilämmitys ja jälkipäästö, muuten sauma murtuu heti hitsauksen jälkeen.
Jos aiot pysyä lain määrittämässä 47 asteen keulakulmassa niin silloin runkoa joutuu stretsaamaan jonkun tuuman. Stretsauksen suurin ongelma on ylärunkoputken sijoittumisessa sen jälkeen, yhden rungon tein niin että halkaisin valukappaleen myös tuon yläputken kiinnityksen osalta ja väänsin sen sellaiseen kulmaan että yläputki saatiin kulkemaan suoraan valukappaleelta taaksepäin. Muuten joudut joko tekemään yläputkeen mutkan tai taittamaan etukehtoputkia taaksepäin. Varsinkaan kehtoputkien taittaminen ei ole kovin kaunis ratkaisu.
Vaadittavia jatkopituuksia on vaikea näin etätyönä ilmoittaa, parhaiten homma onnistuu kun kasaat keulan valmiiksi haluamasi pituisilla putkilla ja lähdet mallailemaan sitä runkoon. Hommaan vaikuttaa keulan lisäksi rengaskoot, haluamasi maavara, rungon asento jne. jne. Muista myös laskea etujättö, tuon pituinen keula vaatii jo kulmaa muuttavat t-kappaleet, muuten jättö jää liian pitkäksi. Sopiva jättö on 50-100 mm.
Netistä löytyy tällainen näppärä
JÄTTÖLASKURI