Kaik män! Onneksi osasin aavistella ja pidin kopion viestistä itselläni, kiitokset ylläpidolle häirikön poistosta, kaikenlaisia sitä vapaana onkin.
Olen suunnitellut pikku projektia lähitulevaisuudessa ja ainoa asia, joka askarruttaa on homman laillinen puoli. Täällä tuntuu olevan pääasiassa kopteriväkeä mutta asiantuntemusta varmasti voi soveltaa muuhunkin, eli selitänpä vähän.
Olen ajatellut vaihtaa reksiteröidyn Honda XR400 enduropyörän teräsrungon alumiiniseen Honda CR125 tai 250 malliseen. Koska runko poikkeaa malliltaan, tarvitsee myös tankki, istuin, takarunko ja katteet vaihtaa vastaaviin. Prosentteina simppeli homma vaikka vaihtaisi enemmänkin.
1. Pyörä on otettu käyttöön -98, joten EY-tyyppihyväksyntää ei kokonaisuudelle ole ja mikään ei estä rungon vaihtamista malliltaan poikkeavaksi, joskin geometrialtaan hyvin samanlaiseksi? Mitään poikkeuslupia ei tarvita.
2. CR125/250 ei ole tieliikennekelpoinen luonnollisestikaan, joten rungolla ei liene sen kummempia hyväskyntiä tai ainakaan käytettävä yksilö ei ole peräsisin tieliikennekelpoisesta laitteesta. Eli tarvitseeko rungolle olla muuta kuin omistajat tiedossa?
3. Jotta homma onnistuu, pitää runkoa työstää jonkin verran. Rungon voi mahdollisesti jättää niin vakioksi, ettei muutoksilla ole merkitystä (moottorin kiinnikkeet vain), mutta onko rungon kantavien rakenteiden muokkaaminen mahdollista (lähinnä kehdon alaputkien). Hitsaaminen on teetettävä joka tapauksessa ulkopuolisella, koska itse en kykene alumiinia hitsaamaan, joten jotain kelpuutuksia saattaisi olla hitsarillakin. Muualta täältä käy ilmi, että hommaan ei ole yksiselitteistä vastausta, joten varman päälle kannattaa ottaa. Selvitykset täytyy tietenkin olla tavoista ja materiaaleista.
4. Jos hankin ennen muutoskatsastusta pyörälle vaihtoehtoisia rengastuksia, vaikuttavatko ne mitenkään prosentteihin? Pyörää on sittemmin (2005) alettu valmistaa 17" kiekoilla, mutta ei teittävästi tuotu Suomeen, saas nähdä miten tähän suhtaudutaan. Jos eivät mene "vaihtoehtoisina" niin sitten taitavat kuluttaa prosentteja, jolloin ei laillisesti pienempiä renkaita saa alle runkomutoksen jälkeen. Onneksi prosentit taitaa riittää sentään eturenkaan pienetämiseksi 19" kokoon.
Lakiviidakko vaikuttaa suhteellisen simppeliltä, mutta olen melko varma, että se on vain hämäystä
Suuret kiitokset asiantuntevista (paremmista kuin konttorilla) henkilöistä ja heidän kommenteistaan.