Testausprojektin loppuraportin mukana on kuvaus MMAF:n suunnittelemasta testaustoiminnasta. MMAF hakee toiminnalle AKE:n hyväksyntää niin, että MMAF voi toimia virallisena testauslaitoksena tiettyjen teknisten ominaisuuksien osalta. AKE:lla on oikeus tarkastaa MMAF:n toimintaa sekä tietenkin myös evätä lupa jos toiminta ei täytä AKE:n kriteereitä.
Testaustoiminnan kuvauksen mukaan MMAF voi antaa todistuksen moottoripyörien eräistä kansallisen lainsäädännön mukaisista teknisistä vaatimuksista. Tarkastus voidaan suorittaa kaikille pyörätyypeille joiden vaatimustenmukaisuus pitää osoittaa allaolevien tarkastuskohteiden osalta. Käytännössä tämä testaamisen tarve tarkoittaa kaikkia omavalmisteisia sekä kaikkia yli 2m akselivälin omaavia moottoripyöriä, muiden kohdalla ei pitäisi tarvetta näiden testaamiselle edes olla.
- Ohjausgeometria ja ajodynamiikka
- Painojakauma
- Jarrut (suorituskyky ja tarvittaessa häipyminen)
- Etujousituksen toiminta jarrutettaessa
- Nopeusmittari
.
Tarkastukset järjestetään ennalta määrättyinä päivinä tarkastustoimintaa varten varatuilla moottoriradoilla tai lentokentillä tarpeen mukaan. Tarkastettavia pyöriä otetaan mukaan ilmoittautumisjärjestyksessä, kuitenkin enintään neljä pyörää yhtä tarkastuspäivää kohti.
Tarkastusprosessin kulku, sisältö sekä hylkäysperusteet1) Silmämääräinen tarkastus, mitat ja tietojen kirjaaminen. Omavalmistemoottoripyörän varsinainen tarkastus alkaa pyörän silmämääräisellä tutkimisella, jossa tarkastajat tutkivat pyörän rungon, etuhaarukan, pyörien, hallintalaitteiden ja ohjaustangon sekä jarrujen rakennetta tavoitteena varmistua siitä, että rakenne kokonaisuutena on luotettava. Erityisesti tarkastetaan renkaiden ikä ja kunto.
Moottoripyörä hylätään tarkastuksen tässä vaiheessa, jos etujättö on negatiivinen tai pienempi kuin 50 mm, maavara on pienempi kuin 80 mm, renkaat ovat kuluneet tai vanhat tai moottoripyörän rakenteen perusteella on ilmeistä, että koeajoa tai jarrutestiä ei voida suorittaa turvallisesti.
2 ja 3) Koeajo jossa testataan ohjaustasapaino, kaarreajo ja kääntyvyys. Kaikki koeajot suoritetaan MMAF:n koeajokilvillä ja –vakuutuksella. Koeajossa moottoripyörää ajetaan nopeuksilla 1-120 km/h sekä suoritetaan käännöksiä ja kaarroksia sekä vapaasti että erikseen merkityllä radalla. Pyörä hylätään tarkastuksen tässä vaiheessa, jos ajon aikana havaitaan moottoripyörän hallintaa vaikeuttavaa tärinää, pomppimista tai muuta ohjaustasapainon epävakautta tai väistö- tai kääntyvyyskoe epäonnistuu.
4) Jarrutestit ja nopeusmittarin tarkkuuden tutkiminen. Jarrujen suorituskyky tutkitaan moottoripyörään asennettavalla kiihtyvyysmittarilla. Pyörän on kyettävä hidastumaan etu- ja takajarrulla erikseen nopeudesta 60 km/h vähintään 2,9 m/s2 sekä etu- ja takajarrulla yhtä aikaa nopeudesta 120 km/h vähintään 5,8 m/s2. Jarrutustapahtuman aikana pyörän on oltava vaikeuksitta hallittavissa. Kukin jarrutuskoe on toistettava vähintään kahteen kertaan; koe hyväksytään, jos vähintään yksi suoritus kussakin kokeessa ylittää raja-arvon. Lähtönopeus ja nopeusmittarin tarkkuus todetaan GPS:llä.
Moottoripyörä hylätään tarkastuksen tässä vaiheessa, jos jarrujen suorituskyky ei kaikilta osin yllä vaadittuihin raja-arvoihin, jarrutustapahtuman aikana havaitaan hallintaa vaikeuttavia sivuttaissuuntaisia liikepoikkeamia tai tärinää, jarrujen hallintalaitteita ei voi vaikeuksitta käyttää, chopperin etujarru on sillä tavoin liian tehokas, että on olemassa riski pyörän hallinnan menettämisestä äkkijarrutustilanteessa, mahdollisessa häipymistestissä ei saavuteta vaadittavaa suorituskykyä tai nopeusmittari ei näytä oikeaa nopeutta riittävän tarkasti.
Kaikissa tapauksissa hylkäämiseen johtaneet syyt pyritään mahdollisuuksien mukaan paikantamaan niin, että asiakasta voidaan opastaa tekemään tarvittavat korjaukset. Hylkäyksen syyt on aina perusteltava.
Tarkastustodistus ja maksutTestauspäivän lopuksi tarkastajat kirjoittavat kotitöinään jokaiselle pyörälle oman tarkastustodistuksen. Todistuksia tulostetaan ja allekirjoitetaan molempien tarkastajien toimesta kolme kappaletta kutakin pyörää kohti, yksi asiakkaalle, yksi ajoneuvohallintokeskukseen ja yksi MMAF:lle arkistoitavaksi.
Tarkastusmaksu koostuu päivärahoista ja matkakorvauksista, tarkastusalueen vuokrasta, testauslaitteiden investointien kattamisesta, vakuutusten ja koenumerotodistusten kustannuksista sekä yleiskulujen osuudesta (mm. tulostus- ja postikulut). Yhteensä omavalmisteen tai rakenteeltaan muutetun pyörän asiakkaalta perittävä tarkastusmaksu tulee olemaan noin 500 euroa.
MMAF on voittoa tavoittelematon yhdistys joten testaustoiminnalla ei ole tarkoitus kerätä varoja MMAF:n toiminnan kattamiseksi. MMAF:n tavoitteena on edistää ja tukea moottoripyörien rakentelua. Testaustoiminnan täsmällinen kustannusrakenne ja hinnoittelu selviää myöhemmin, kun homma saadaan kunnolla käyntiin ja testausprojektin ehdottamat lainmuutokset tulevat (?) voimaan.
Lue myös:
Testaustyöryhmän loppuraportti valmis (9.8.2008)