oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Marraskuu 2024, 01:21:38 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Testaustyöryhmän loppuraportista...  (Luettu 15660 kertaa)
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« : 29 Syyskuu 2008, 14:49:17 »

Hienoa, että homma etenee. yksi hajahuomio tuli harrastajan mieleen:

loppuraportissa esitetään (oikein) lakimuutoksia koskien keulakulmavaatimuksia ja akseliväliä. nykysäädöksistä poikkeaville ratkaisuille esitetään mmaf:n testausmenettelyä ja sitä kautta hyväksyntää ko. asioita koskien. nyt iskee huoli siitä, onko esityksessä rajattu mmaf:n testausvaatimus koskemaan vain ja ainoastaan poikkeavaa keulakulmaa ja/tai akseliväliä, vai toteutetaanko testausta muissakin tapauksissa ja jos niin millä perusteilla??

pahimmillaanhan testausvaatimuksien rajoittamattomuus voisi tietysti aiheuttaa sen, että tietämättömät katsurit yms. vaativat testausta sellaisiltakin pyöriltä, jotka kuuluisi katsastaa ilman ylimääräisiä testejä. eli harrastajakunnan toiveissa ei varmaankaan ole testaustoiminnan ulottaminen tarpeettoman laajalle (eli niihin pyöriin, jotka voitaisiin hyväksyä nykyisillä pykälillä) vaan ainoastaan niihin yksittäisiin pyöriin, jotka poikkeavat nykyisin hyväksytyistä mitoista.

osoittakaa huoleni turhaksi...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #1 : 29 Syyskuu 2008, 14:50:58 »


tästä siis on kyse...



Akseliväli- ja keulakulmarajoitukset historiaan

Ehdotuksen mukaan omavalmisteen ja muutetun moottoripyörän pituus voi olla pidempi kuin nykyisin säädetty maksimi akseliväli 200cm. Samalla vanha 47 asteen keulakulmarajoitus poistuisi. Tämä edellyttäisi, että ns. kansallinen tutkimuslaitos testaa jokaisesta nämä mitat ylittävästä moottoripyörästä ohjausgeometrian ja ajodynamiikan toiminnan sekä jarrut.

Kansallisen tutkimuslaitoksen rooliin halukkuutensa on ilmaissut MMAF, jolla on tällaisesta testaamisesta jo kokemusta. Lyhyesti ilmaistuna MMAF testaisi, että moottoripyörä kulkee suoraan vakaasti, kääntyy riittävästi ja pysähtyy riittävästi sekä etu- että takajarrulla. Jos testi menee läpi, MMAF antaa asiasta todistuksen, jonka perusteella moottoripyörä hyväksytään testatuilta osin katsastuksessa.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 29 Syyskuu 2008, 14:55:23 »

Joo, meidän testaamisella on ehdotuksen mukaan vain kaksi kohderyhmää: omavalmisteet (kaikki, akselivälistä ja kulmista riippumatta) sekä yli 2 m tai 47 astetta kopterit. Lisäksi voimme tehdä pelkän jarrutestin, jos joku sellaista tarvitsee. Mutta esimerkiksi alle 2 m kopteri voidaan rakentaa vanhasta pyörästä siten, että kaikki asiat hyväksytään katsastuskonttorilla muutoskatsastuksessa. Meidän testejä ei siihen tarvita.
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 30 Syyskuu 2008, 13:20:12 »

just tämän halusin tietää. ettei aleta määräillä testejä aina kun menee sormi suuhun...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto