Korjattavaksi myytyjen, 1991 jälkeen valmistettujen Harley Davidson ja Buell moottoripyörien maahantuonnissa USA:sta on ilmennyt ongemia. Ns. Destroy Title tai Salvage Title:llä USA:sta ostettuja moottoripyöriä ei saa rekisteröityä koska valmistajan edustaja ei pysty kirjoittamaan niille vaatimustenmukaisuustodistusta.
Sumeko Oy:n edustaja Markku Leivon mukaan tehdas ei toimita valmistustietoja salvage tai destroy titlellä varustettuihin pyöriin. Asiaa on nyt vain ruvettu valvomaan entistä tarkemmin. Valmistetietoja tarvitaan vaatimustenmukaisuustodistuksen kirjoittamiseen. Leivo kertoi, että salvage papereille saatiin tehtaan edustajien kanssa kuitenkin neuvoteltua kuukauden jatkoaika.
SGN:n toimittaman tiedotteen mukaan papereissa eli ”titlessä ei saa edes mainita sanaa ’Salvage’. Salvage titlellä Suomeen tuotuihin pyöriin on mahdollista saada ko. todistus 30.4.2009 mennessä Sumekolle toimitettuja dokumentteja vastaan.” Harley Davidson Motor Company:n sivuilta löytyvän tiedotteen mukaan pyörän papereissa ei saa olla myöskään ’Junked’, ’Un-Rebuildable’, ’Not-Fit-For-Use-On-a-Roadway’ merkintöjä.
Asia ei voi mennä ihan näin...Vaatimustenmukaisuustodistus on viranomaismääräyksellä määrätty dokumentti, joka valmistajan tai valmistajan valtuuttaman edustajan on pyynnöstä kirjoitettava. Todistuksella osoitetaan, että tietty ajoneuvoyksilö on valmistusajankohtanaan täyttänyt tietyn teknisen vaatimustason määräykset. Ajoneuvon nykykunnolla ei pitäisi olla merkitystä tämän todistuksen kanssa.
MMAF:n mielipiteistä huolimatta destroy tai salvage titlellä USA:sta maahantuotujen pyörien omistajilla on akuutti ongelma. Ensin mainituille ei ole ratkaisua välittömästi näköpiirissä, sensijaan salvage–papereilla varustettujen pyörien omistajien kannattaa ennen kuun loppua hankkia vaatimustenmukaisuustodistus jotta pyörän rekisteröinti sitten joskus onnistuu.
Huom: todistusta ei tarvita, jos pyörä on otettu käyttöön ennen 4.4.1999 ja siinä on Amerikan tyyppikilpi (se tarra runkoputkessa) paikoillaan. 4.4.1999-17.6.2003 aikavälillä ongelmallinen vaatimus on jarrut. Jos todistusta ei saa, voi yrittää esimerkiksi varaosanumeroita vertaamalla osoittaa, että jenkkimallissa on samat jarrut kuin euromallissakin.
TaustatietoaOn yleinen käytäntö, että eri maiden autovahinkokeskuksista voi ostaa pyörän joko varaosiksi tai korjattavaksi ennen käyttöä. USA:n papereiden Destroy tai Salvage –merkinnät koskevat siis vaurioituneiden pyörien myyntiä ja rekisteröintiä.
Käytännöt näiden merkintöjen käytöstä vaihtelevat osavaltioittain. Siten on esimerkiksi mahdollista rekisteröidä toisessa maassa ajoneuvo jonka identiteetti olisi toisessa maassa katsottu jo tuhoutuneeksi. Kyseisillä papereilla varustetut pyörät ovat luonnollisesti merkittävästi tavallisia pyöriä halvempia. Näiden syiden takia nämä pyörät ovat erittäin kiinnostavia kaupan ja rakentelun kohteita.
Ei vaikutusta normaalisti rekisteröityjen Harrikoiden tai Bulujen maahantuontiinKäytettyinä USA:sta Suomeen tuotuihin Harley-Davidson ja Buell moottoripyöriin vaatimuksenmukaisuustodistuksia on mahdollista yhä jatkossakin kirjoittaa USA:ssa tieliikennekäyttöön rekisteröityihin pyöriin.
Aikaisempi keskustelu aiheesta:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=871.0