Jos on pakko pilata pyörä ylileveällä perällä niin älä nyt FXR:ää raiskaa
...
FXR:n levittäminen ei ole ihan pulttaa-kiinni hommaa, siinä kun rajoituksia asettaa toisiinsa pultattu kone/laatikkopaketti ja niiden kumiripustus runkoon. Periaatteessa jos haluaa saada renkaan keskelle runkoa niin pitää siirtää sekä moottori että laatikko sivuun. Ja jos haluat saada noinkin leveän takakumin niin sitten menee jo runkokin tekniikkapaketin takakiinnikkeen osalta uusiksi.
FXR:ään saa kohtuuvaivalla mahtumaan 180/55x18 kumin 18x5,5 vanteella ilman että tarvitsee puuttua koneen ja laatikon sijaintiin.
Täytyy kuitenkin muistaa että kumiripustusmekanismi antaa hommaan vähän lisähaastetta. Eli lähdetään ihan perusteista liikkeelle. Kumiripusteisten Harrikoiden rakenne koostuu kahdesta pääkomponentista; runko/keulapaketista ja kone/laatikko/takahaarukkakokonaisuudesta. Nämä kaksi komponenttia ovat sitten kiinni toisissaa kumiripustusten ja reaktiotankojen välityksellä. Reaktiotangot ovat estämässä sivuttaissuuntaista liikettä - FXR/FLHT -runkoisissa niitä on kaksi, Dynassa ainoastaan yksi. Nyt jos takarengas joudutaan asentamaan vähänkään sivuun tai vinoon, seuraa siitä mielenkiintoisia tilanteita moottoritienopeuksissa kun takarengas pyrkii eri suuntaan kuin eturengas. Softailissa tai jossain muussa pyörässä jossa tekniikkapaketti on kiinteästi rungossa tämä ei tuota ongelmia mutta kumiripusteisissa kun vauhti kasvaa tarpeeksi lähtee koko paketti woblaamaan. Kokemusta on kun Electraan haettiin oikeita säätöjä 180 kumille.
Toissa talvena rakensin Electran rungosta jäykkäperäisen chopperin 205 autonrenkaalla, siinä siirsin tekniikkapakettia sivuun mutta se olikin helppo homma koska takahaarukkaa ei enää tullut sinne väliin. Riitti kun sorvasi sopivan kokoiset alumiinispacerit joilla takapää saatiin haluttuun asemaan ja eteen sitten tein kokonaan uuden kiinnikelevyn tarvittavalla offsetilla.
Eli lyhyesti, jos välttämättä haluat leveäperäisen pyörän niin tee se jostain muusta kuin kumiripusteisesta HD:sta.