Autoverotuksesta oppia muuhun verotukseen
Valtiontalouden tasapainoa uhkaavat lähitulevaisuudessa monet tekijät. Pari esimerkkiä mainitaksemme vallitseva taloudellinen matalasuhdanne vaikuttaa verokertymää pienentävästi, kansakunnan demografinen kehitys puolestaan merkitsee huoltosuhteen heikentymistä ja lisää valtion menoja sosiaali- ja terveydenhuoltosektorilla. Jotta valtiontalouden alijäämää ei jouduttaisi ainakaan kokonaan rahoittamaan velkapääomalla, valtiovarainministeriössä on kehitelty uusia veromuotoja rahoitusvajeen tilkitsemiseksi. Uusissa veroissa johtavina periaatteina ovat oikeudenmukaisuus, neutraalisuus, hallinnollinen tehokkuus sekä hyvä fiskaalinen tuotto. Oppia onkin otettu ministeriön vuosien varrella hyväksi kokemasta ja pitkälle kehittyneestä autoverojärjestelmästä: autoverotuksen rakennetta ja toimintalogiikkaa hyväksikäyttäen on kehitetty useita uusia veromuotoja.
Windfall-verosta on jo aiemmin uutisoitu. Tässä kirjoituksessa esittelemme ehdotetuista uusista veroista yhden todennäköisimmin toteutuvan: nimittäin pizzaveron. Pizzaveron veronkantoviranomaiseksi on kaavailtu Elintarvikevirastoa, jolla entuudestaan on hyvä tietämys pizzojen laadusta, markkinoista ja muista verotuksen toimittamista silmällä pitäen tärkeistä tekijöistä. Elintarvikeviraston vero-osaston johtaja
Heimo Puronen toteaakin, että haaste otetaan virastossa innolla vastaan. Asiaa on valtiovarainministeriössä valmisteltu hyvän lainvalmistelutavan mukaisesti kuulemalla veroviranomaisia sekä informoimalla etukäteen keskeisimpiä suuria Suomessa toimivia pizzaketjuja.
VerovelvollisuusJotta veronkannon tehokkuudesta varmistuttaisiin jo lain tasolla, verovelvollisuus ulotettaisiin laajalle. Verovelvollisuus alkaisi siitä, kun pizza valmistetaan, syödään tai otetaan muulla tavoin käyttöön. Verovelvollinen olisi aina se, joka syö pizzan tai ottaa sen käyttöön. Vero voitaisiin kuitenkin periä myös pizzan valmistajalta tai myyjältä. Jos pizza ennen sen käyttöönottoa siirretään kolmannelle henkilölle, verovelvollisuus säilyy siirtäjällä, mutta vero voidaan periä myös siirronsaajalta.
VerotusarvoPizzojen verotusarvona pidettäisiin pizzan yleistä vähittäismyyntiarvoa. Elintarvikevirastoon rekisteröityjen verovelvollisten kohdalla pizzan yleinen vähittäismyyntiarvo määräytyisi verovelvollisen ilmoituksen nojalla. Suuret pizzaketjut ovatkin jo ilmoittaneet halukkuudestaan rekisteröityä Elintarvikeviraston verojärjestelmään.
Muiden kuin rekisteröityjen verovelvollisten valmistamien tai myymien pizzojen yleinen vähittäismyyntiarvo määritettäisiin Suomen pizzamarkkinoilta kerätyn hintavertailuaineiston pohjalta. Euroopan Unionin oikeusohjeiden noudattaminen varmistettaisiin siten, että arvonmäärityksessä relevanttien vertailupizzojen tulisi palvella kuluttajan kannalta samaa tarvetta ja olla pohjan rakenteeltaan sekä täytteiltään mahdollisimman samankaltaisia kuin verotuksen kohteena oleva pizza. Hintatietojen keräämisestä ja tilastollisesta mallintamisesta vastaisi yksityinen yritys
WebCheese Oy, joka toimittaa aineiston elintarvikeviraston arvonmääritysyksikölle valmiiksi mallinnettuna. Aineisto käsittää päivittäiset hintatiedot suurimmilta pizzaketjuilta Suomessa. Elintarvikeviraston arvonmääritysyksikön johtava virkamies
Jori Vääpeli kommentoi järjestelmää seuraavasti.
– Olemme testanneet järjestelmän toimintaa käytännössä ja meiltä löytyy jatkuvasti ajantasainen hintatieto yleisimmille pizzoille, kuten
Opera,
Carbonara ja
Quattro Stagioni. Mallinnus on ehdottoman luotettava ja tuottaa aina oikean arvon niille pizzoille, joita järjestelmään sisältyy. Harvinaisempien pizzojen arvonmääritys tehdään Elintarvikeviraston Online-palvelussa, johon syötettyjen tietojen pohjalta annettu arvo palautuu lähettäjälle yleensä 10-15 minuutissa. Tosin lounasaikoina palvelussa saattaa olla jopa tunnin mittaisia viiveitä. Kuluttajat voivat etukäteen arvioida veron määrää internet-palvelussa osoitteessa
www.pizzaverontarkistus.fi.
Jotta arvonmuodostukseen eivät vaikuttaisi poikkeukselliset markkinaolosuhteet, lounas- ja kampanjatarjouksia tai vastaavia poikkeusolosuhteissa määräytyviä hintoja ei järjestelmässä noteerattaisi. Verotusarvoon lisättäisiin kuitenkin aina pizzaan tilattujen lisävarusteiden, kuten lisätäytteiden, oreganon tai parmesan-juuston arvo. Koska kyseessä on yleinen vähittäismyyntiarvo, yksittäisen pizzan myyntihinta ei missään olosuhteissa voisi toimia arvonmäärityksen perustana. Verotuksen toimittamisen sujuvuuden varmistamista silmällä pitäen mahdollisia tarjoilupalkkioita ei kuitenkaan huomioida verotusarvoa määrättäessä.
Yksittäiskappaleina valmistettavien niin sanottujen
Fantasia-pizzojen verotusarvo määritettäisiin aina erikseen pizzasta annettujen tarkkojen tietojen perusteella Elintarvikeviraston Online-palvelussa. Verotusarvoa määrättäessä on otettava huomioon ainakin pohjan laatu ja koostumus sekä täytteiden laatu ja lukumäärä. Lisäksi on huomioitava standardoidusta valmistustavasta poikkeamisen aiheuttaman lisätyön arvo.
VerokantaPizzojen verokanta määräytyisi pizzojen kaloripitoisuuden mukaisesti laissa erikseen säädetyn kaloritaulukon mukaisesti siten, että jokaisesta kalorista maksetaan aina saman verran veroa. Elintarvikevirasto vahvistaa ruokalistojen mukaisten pizzojen kaloripitoisuudet. Ellei kaloripitoisuustietoa ole saatavilla, pizzan verokanta määräytyy kokonaismassan mukaisesti. Lainsäädäntöneuvos
Tarja Sundellin mukaan tavoitteena on ohjata kuluttajien ostokäyttäytymistä:
– Liikalihavuus on kaikkien tutkimusten mukaan maassamme jatkuvasti lisääntyvä ongelma. Olemme katsoneet parhaaksi ohjata ruokailijoita vähäkalorisempien pizzojen käyttämiseen tällaisella järjestelmällä. Se on ilman muuta oikeudenmukainen, koska verorasitus yhtä kaloria kohti on aina sama.
Järjestelmään kuitenkin sisältyy ohjaustavoitteen edistämiseksi myös progressiivinen osa. Nimittäin tuplajuustolla varustettujen pizzojen sekä sellaisten
Finn Power-tyyppisten pizzojen, joiden täytteinä on ainoastaan lihatuotteita, vero kannetaan aina kaksinkertaisena.
Veron kiertämisen estäminen
Jotta veroa ei vastoin lain tarkoitusta voitaisi kiertää, säädettäisiin erikseen eräistä veron kiertämistä koskevista erityistapauksista. Esimerkiksi jos pizzan täytteistä vaihdetaan enemmän kuin 50 prosenttia, pizza verotettaisiin aina uudelleen. Samoin, jos tavallinen pizzapohja vaihdetaan pannupizzapohjaan, pizza verotettaisiin uudelleen. Vanhemman hallitussihteerin
Jaakko Villasen mukaan kyse on lain tarkoituksen kategorisen kiertämisen estämisestä:
– Nämä kriitikot ovat olleet asiassa hiukan sinisilmäisiä. Onhan selvää, että vaihdettaessa pizzan ainesosista enemmän kuin puolet kysymyksessä on todellisuudessa uusi pizza. Ei voida ajatella, että se voitaisiin syödä vanhalla verolla, se olisi ilman muuta veronkiertoa.
Oikeudenmukaisuuskysymykset ja muutoksenhaku
Autoverojärjestelmän toiminnasta vuosien varrella saatujen kokemusten perusteella järjestelmä on kyetty kehittämään huippuunsa. Tätä oppia on nyt hyödynnetty pizzaverotuksessakin.
Tarja Sundell kommentoi pizzaveron oikeudenmukaisuuskysymyksiä seuraavasti:
– Pizzaverojärjestelmämme on ehdottoman neutraali ja tuottaa lähtökohtaisesti aina oikean markkina-arvon kullekin pizzalle. Kun verokantakin määräytyy yksiselitteisten perusteiden mukaan, niin oikeudenmukaisuuskysymyksiä ei käytännössä edes nouse esiin. Näin ollen verosta valittaminen on ilmeisen tarpeetonta. Muutoksenhakumahdollisuus lakiin kuitenkin otetaan, käytännössä ensivaiheen muutoksenhakureittinä toimii oikaisuvaatimus Elintarvikevirastolle. Oikaisuvaatimukseen annetusta päätöksestä voi valittaa hallinto-oikeuteen, josta jatkovalitusoikeus on edelleen korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Oikeudenkäyntikuluja ei kuitenkaan missään oikeusasteessa voida määrätä korvattaviksi.
VoimaantuloHallituksen esitys laiksi pizzaverosta annetaan eduskunnan käsiteltäväksi heti seuraavan lisäbudjetin käsittelyn yhteydessä. Budjettilakina ehdotus on käsiteltävä kiireellisesti ja lain onkin tarkoitus tulla voimaan jo huhtikuussa. Hallituspuolueet ovatkin jo ilmaisseet kannatuksensa lain voimaantulolle. Pääministeri on tosin esittänyt kritiikkiä ministeriön ennakkotiedottamista kohtaan: ministerin mukaan tämäntyyppiset, markkinoiden toimintaan vaikuttavat lait on valmisteltava ja säädettävä ”kuin varas yöllä”.
Kuten autoverolakikin, myös pizzaverolaki on väliaikainen.