oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 06:38:13 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: mopo moottoripyöräksi, laillisesti  (Luettu 27814 kertaa)
Mammutti
Newbie
*
Viestejä: 2


« : 31 Maaliskuu 2008, 20:41:04 »

Moi,
toivottavasti ette pahastu tällä palstalla kysymyksestä, mutta haluaisin ihan vakavissani ajaa kuristamattomalla yamaha dt 50R:llä, ja maksaa sen mukaiset verot, vakuutukset jne. Katsastuskonttorin tekninen asiantuntija vain selittää mulle ettei tällainen oikeasti ole mitenkään mahdollista; se kuulemma edellyttäisi että vastaava  pyörä (runko, alusta, valot, jarrut jne) olisi jo ennestään myynnissä ja siis tyyppihyväksyttynä. Tätä on vaikea uskoa todeksi kun tämänkin yhdistyksen jäsenet rakentaa aivan varmasti uniikkeja pyöriä joille ei vastinetta löydy. Eli  - jos lähestyn asiaa samalla tavalla kuin motskan rakentaja, joka kaikkien ufo-muutostenkin jälkeen saa pyöränsä laillisesti rekisteröitynä kadulle, niin pääsenkö muskelimopollani ajamaan? Jos näin, niin voitteko please lyhyesti jäsentää mitkä on ne askeleet jolla tähän pääsee - vaikka siihen menisi aikaa, vaivaa, ja vähän rahaakin. On kai nyt _joku_ tässä maassa tehnyt vastaavan tempun aiemminkin?Huh
kiitokset,
M Pyörittää silmiään
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 31 Maaliskuu 2008, 22:03:47 »

Eihän toki pahastuta, kyllä mopojakin saa (ja pitää) rakentaa siinä missä täysikokoisia isoveljiään Virnistää .

Ei katsastusmies ihan metsässä ollut väitteineen, noin uudessa laitteessa törmätään tyyppihyväksyntädirektiivin ongelmiin. Eli koska joutuisit rekisteröimään laitteen uudestaan moottoripyöränä, niin jotta sen saisi täällä rekisteriin pitäisi siitä olla jossain päin eurooppaa myynnissä eu-tyyppihyväksytty täysitehoinen versio. Muuten menee todella hankalaksi kun joudut hankkimaan erilliset todistukset päästöistä, jarruista, EMC:stä, melusta, valoista jne. jne. jne. Eihän se toki mahdotonta ole mutta ei missään tapauksessa vaivan väärti.
tallennettu
Mammutti
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #2 : 31 Maaliskuu 2008, 22:55:11 »

aahaa... no mutta sittenhän tässä on toivoa nimittäin kauppiaan mukaan samaista yamahaa myydään ja ajetaan täysitehoisena esim. Espanjassa... (?) Kiitokset! Seuraanpa tuo johtolankaa, enpä tullut ajatelleksi että Suomenkin katsastussetä katsoo tätä EU-laajuisena. Joo, muuten koko pelin hyväksyttäminen osa kerrallaan ei varmaan vastaa saavutettavaa hyötyä eli sit pitää ostaa kakstahtipiikki... öh, siinä muuten sama onkelma eli se piikki pitäis saada täystehoiseksi... mutta siis vastauksesi pätee siihenkin, hyvä. ja jos ei sekään pelitä niin sitte vaan ostamaan ihan oikea kiree kakstahtimotska.  Hymyilee leveästi
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #3 : 01 Huhtikuu 2008, 21:46:56 »

onko sillä "viritetyllä" mopolla sitten pidemmän päälle kiva ajella!?
vaikka ois ihan laillinenkin..
kevarit on jo toista luokkaa.ja niitä saa "viritellä" vähän vapaammin kuin pienempiä mopedeja.tarkoitan sitä,että ei niitä niin paljon syynätä kuin 50cc laitteita.
saa suht vapaasti olla täystehoinen vaikka ois a1 otteessa.
kevarilla pääse jo ajamaan muun liikenteen mukanakin..

tuli mieleen oma mopo aika...ne oli aina paskana siitä virittämisestä.
kulki vähän aikaa lujaa ja taas joku petti perkl...

tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #4 : 27 Kesäkuu 2009, 17:37:19 »

Minkäsmoinen byrokratia ja veroseuraamukset voisivat olla odotettavissa, jos 60-luvun satapiikkiseen vaihtaisi 50-kuutioisen koneen ja rekisteröisi väliaikaisesti mopoksi ja tulevaisuudessa sitten palauttaisi alkuperäisen 100-kuutioisen kuskin iän ja ajokortin päivityksen kanssa. 
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 27 Kesäkuu 2009, 21:02:00 »

Minkäsmoinen byrokratia ja veroseuraamukset voisivat olla odotettavissa, jos 60-luvun satapiikkiseen vaihtaisi 50-kuutioisen koneen ja rekisteröisi väliaikaisesti mopoksi ja tulevaisuudessa sitten palauttaisi alkuperäisen 100-kuutioisen kuskin iän ja ajokortin päivityksen kanssa. 

Mopoksi muuttaminen ei liene iso homma mutta toisinpäin asia mutkistuu. Jos motiivinina on saada 'helpolla ja halvalla' mopo&kevari niin sanoisin, että ei kannata. Sensijaan jos taustalla on rakentelun ilo ja oppiminen niin antaa palaa vain. Konttorilta kyselemään ohjeita.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #6 : 27 Kesäkuu 2009, 23:35:52 »

Sensijaan jos taustalla on rakentelun ilo ja oppiminen niin antaa palaa vain. Konttorilta kyselemään ohjeita.

Tällähetkellä Moto VAP maatuu ilman konetta (konekin löytyy osina ilman ehjää kiertokankea) ja ajatus syntyi (luettuani sähkö-CB-moposta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=866.0 ) etsiä ehjä 50 kuutioinen Sachs:n kone, jolla palauttaisi pyörän ajokuntoon, kunnes tarvittavat osat löytyvät satapiikkiseen pataan. In the mean while voisi ajella mopona kadullakin.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 28 Kesäkuu 2009, 12:34:33 »

...Konttorilta kyselemään ohjeita.

Jaa eikös Modified Motorcycle Association of Finland ohjeistakaan jäsenistöään Virnistää ...

Konttorista riippuen sieltä kysyminen on vähän sama kuin meikäläisen jokaviikkoisen lottokupongin vieminen - voit käydä joka viikonpäivä samalla konttorilla ja saada täysin erilaisen vastauksen kysymykseesi.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto