Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #15 : 26 Tammikuu 2010, 11:45:08 » |
|
Mun ymmärtääkseni tossa kysyttiin, saako kilpi olla sivulla, jos käyttää Kellermanin vilkku-takavalo-jarruvaloyhdistelmää. Vastaus on, että kyllä saa, kunhan kilven asennusvaatimukset täytetään.
1984 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa pyörissä takavalon näkyvyysvaatimus on tosiaan 80 astetta. Uuden kopterilain mukaan taka- ja jarruvalon saa kuitenkin ryhmittää sivulle edellyttäen, että taka- ja jarruvalo täyttävät jarruvaloa koskevat näkyvyysvaatimukset, siis 45 astetta sivusuuntiin. Lain perustelumuistiossa kuitenkin todetaan, että takavalon pitäisi tällöinkin olla vilkkuihin nähden keskellä. Vaikka tämä on vain perustelumuistioon kirjattu maininta, voitte arvata, miten asiaa tullaan käytännössä tulkitsemaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Röpöttäjä
|
|
« Vastaus #16 : 26 Tammikuu 2010, 13:50:14 » |
|
niimpä tietennii tulkitaan, kaikki tulkitaan niin ettei saa ei sitten mitenkään...............
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
arvo
Newbie
Viestejä: 7
|
|
« Vastaus #17 : 26 Tammikuu 2010, 15:42:04 » |
|
näin oli tarkotus,käyttää näitä Kellermaneja,ei muuta takavaloa ja kilpi sivulle.näillähän tulee ihan siisti valokombinaatio.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joksa
|
|
« Vastaus #18 : 26 Tammikuu 2010, 16:27:59 » |
|
.näillähän tulee ihan siisti valokombinaatio.
Ja looginen, kun monesti näkee kombinaatioita, joissa kaksi vilkkua takavalon oikealla puolella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #19 : 26 Tammikuu 2010, 18:48:12 » |
|
Ja looginen, kun monesti näkee kombinaatioita, joissa kaksi vilkkua takavalon oikealla puolella.
Tämä juuri on siellä lain perustelumuistiossa kielletty. Epälooginenhan tuollainen kombinaatio on, sitä ei kukaan voi kiistää. Mutta onko se vaarallinen, on aivan toinen asia. Kuten joksa toteaa, noita näkee monesti. Sen sijaan onnettomuustutkintaa, jossa TÄMÄ "kombinaatio" olisi osoitettu edes osasyyksi onnettomuuteen, en ole nähnyt ensimmäistäkään. Onko joku muu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
JMN
Newbie
Viestejä: 2
|
|
« Vastaus #20 : 06 Helmikuu 2010, 14:14:21 » |
|
Pykälät sikseen hetkeksi, mutta olenko ymmärtäny oikein mitä noilla näkyvyyskulmilla tarkoitetaan? Eli täyttääkö kuvan kilpi nyt tuon 45-asteen säännön?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #21 : 06 Helmikuu 2010, 17:51:22 » |
|
Hieno kuva... Oikein olit ymmärtänyt. Paitsi että kilven osalta riittää 30 asteen näkyvyys, ainoastaan takalyhdyn pitäisi lakitekstin mukaan näkyä 45 astetta. Näin ollen kilpeä voisi siirtää vielä vähän lähemmäs pyörää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lurjus79
|
|
« Vastaus #22 : 06 Helmikuu 2010, 19:16:41 » |
|
tota mites tämmönen juttu kun näin josain netis semmosen virityksen että jarru valoja oli kaksi. takalokarin reuna vee mallinen ja molemmin puolin reunan alla rivi punaisia ledejä, oli siistin näköinen mutta kuinka siisti se olisi lain ja temppeliherrojen mielestä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Imohtep
Jr. Member
Viestejä: 23
|
|
« Vastaus #23 : 19 Maaliskuu 2010, 07:19:50 » |
|
Ohi topicin, mutta en viitsinyt uutta aloittaa. Kysymys: Montako parkkivaloa saa olla/voiko olla kaksi tai kolme eteenpäin? Älkää kysykö miksi...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Imohtep
Jr. Member
Viestejä: 23
|
|
« Vastaus #24 : 20 Maaliskuu 2010, 21:07:01 » |
|
Ohi topicin, mutta en viitsinyt uutta aloittaa. Kysymys: Montako parkkivaloa saa olla/voiko olla kaksi tai kolme eteenpäin? Älkää kysykö miksi... Anyone... ?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santtu
|
|
« Vastaus #25 : 20 Maaliskuu 2010, 21:10:23 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Imohtep
Jr. Member
Viestejä: 23
|
|
« Vastaus #26 : 20 Maaliskuu 2010, 21:31:19 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tofi
Jr. Member
Viestejä: 18
|
|
« Vastaus #27 : 18 Huhtikuu 2010, 18:29:20 » |
|
Terve. Oli tarkoitus asentaa kellerin vilkku-jarru yhdistelmä sportsteriin. Tutkittuani valomääräyksiä tulin siihen lopputulokseen että ainoa laillinen paikka valoille on takahaarukan pää. Etäisyys renkaan takapinnasta on n. 280mm. Tämähän tarkoittaa sitä että saadakseni tämän härvelin kilpiin on rakennettava sellaset 200mm:set tangot ulospäin jotta 45 ast näkyvyysvaatimus täyttyisi? Toivottavasti olen väärässä?
|
|
|
|
Joksa
|
|
« Vastaus #28 : 18 Huhtikuu 2010, 20:01:41 » |
|
Tämähän tarkoittaa sitä että saadakseni tämän härvelin kilpiin on rakennettava sellaset 200mm:set tangot ulospäin jotta 45 ast näkyvyysvaatimus täyttyisi?
Vilkkujen näkyvyysvaatimukset ovat 80 astetta sille sivulle, jonne kääntymistä vilkku ilmaisee sekä 20 astetta sisäsivulle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tofi
Jr. Member
Viestejä: 18
|
|
« Vastaus #29 : 18 Huhtikuu 2010, 20:40:10 » |
|
Jos takalyhtyjä on yksi, sen on sijaittava moottoripyörän keskilinjalla. Jos niitä on kaksi, niiden on sijaittava symmetrisesti samalla tasolla ja samalla etäisyydellä keskilinjasta. Minimiasennuskorkeus on 250 mm, maksimiasennuskorkeus 1500 mm maanpinnan yläpuolella. Seisontavalon pitää näkyä 80 asteen sektorilla molemmille sivuille, mutta jarruvalon osalta riittää 45 asteen sektori. Jos takalyhtyjä on kaksi, riittää näkyvyyden osalta 45 astetta sisäsivuille. Ylös- ja alaspäin näkyvyysvaatimus on 15 astetta. Jarruvalolle ei saa asentaa merkkivaloa, mutta seisontavalolle saa samoin edellytyksin kuin etulyhdyn kohdalla.
Joo, vilkut vielä menee, mutta jarru ja -seisontavalon osalta tulee ongelmia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|